Femina.cz » Magazín » Wellness » Vápník - aneb když nemáte rádi mléko

Vápník - aneb když nemáte rádi mléko

Vápník - aneb když nemáte rádi mléko

Magazín: Wellness | autor: Renata Petříčková | vydáno 16. 07. 2008

Ačkoliv jsou mléko a mléčné výrobky prezentovány jako nejkvalitnější zdroj vápníku, ani odpůrci mléka nemusí plakat nad případnou hrozbou osteoporózy. Stačí jen dobře vybírat ostatní zdroje potravin.



K čemu všemu je vápník?

Nejznámější je jeho funkce při tvorbě a metabolismu kostí a zubů a pak také jeho nezastupitelná role při funkci našich svalů a nervů a jejich vzájemné koordinaci. Jeho správná hladina zajišťuje bezproblémový chod našich svalů a nervů. Méně se ví o jeho důležitosti při tvorbě inzulínu nebo jeho účasti na správném chodu některých hormonů v našem těle. A vápník je také součástí krve - ve chvíli, kdy se zraníme, pomáhá tvořit tzv. fibrin, který může za to, že nevykrvácíme, ale krev se začne srážet.

Jenže jeho využitelnost se mění s věkem. Zatímco dítě ze své stravy dokáže využít až 70% vápníku, dospělí už sotva polovinu, cca 30% a staří lidé se pohybují kolem 15%.

Jak je to s tím mlékem?

Laktóza je cukr obsažený v mléce a ten pomáhá vstřebávání vápníku v těle, společně s dalšími významnými faktory. Mléko má tedy opravdu nejvyšší využitelnost vápníku, až 70%. A spolehlivým zdrojem jsou hlavně kysané mléčné výrobky, protože kyselé prostředí tuto výhodu ještě více prohlubuje.

S kým se vápník kamarádí?

Není to tak jednoduché, jsou faktory, které vstřebávání vápníku zpomalují či dokonce znemožňují. Například dobrým zdrojem nejsou tavené sýry, protože obsažené soli brání vstřebávání vápníku. Naopak využitelnost zvyšuje kyselé prostředí, již jsme se zmínili o kysaných mléčných výrobcích.

Téměř stejnou využitelnost, tedy cca 60% má vápník obsažený v košťálovinách, nejvíce však v zelí a kapustě. Těsně za nimi je brokolice a květák.

Nezanedbatelným zdrojem vápníku jsou pak tradiční sardinky s kostmi, sezamové semínko, mák a různé druhy ořechů.  Dále vápník v menší míře najdeme i v těchto potravinách:
- čaj roibos
- ovce jako švestky, třešně, višně a hlavně meruňky či fíky
- řeřicha
- pšeničné klíčky
- čokoláda, kakao
- nápoje z kombuchy

Přebytek vápníku také škodí…

Pokud příliš holdujete minerálkám s vysokým obsahem vápníku, pak se můžete snadno dopracovat k ledvinovým kamenům, a to je náznak toho, že může být vápníku příliš. Někteří lékaři se dokonce přiklánějí k názoru, že přílišný příjem vápníku má za následek i kornatění tepen, ale tady nelze nalézt jednoznačné studie, které by to prokázaly.

Další články z rubriky

Komentáře (1)

Datum Autor Nadpis
31. 01. 2012 Bobina1 - (reakcí: 0)

Testy kosmetiky

Rimmel Rtěnka s matným efektem The Only 1 Matte

Rimmel Rtěnka s matným efektem The Only 1 Matte

Dodává příjemný pocit hydratace...

Testy kosmetiky: Dekorativní | vydáno 24. 02. 2017

Naše tipy

Dnešní horoskop

Panna

27. 02. 2017 Horoskop Panna

Dlouhodobá únava, která tě pronásleduje, může být spojena se stresem, ale také s nějakým zdravotním problémem. Určitě... Celý horoskop

Karta dne

Královna pentaklu
Dnešek bys měla zaměřit na péči o své zdraví a tělo. Pokud již delší dobu přemýšlíš nad změnou stravovacích zvyků a láká tě být na chvíli vegetariánem nebo přejít na r...

Astroporadna - odpovídá Sára

astroporadna
  • Duchovno
  • Výklad tarotů
  • Magické obrázky
  • Andělské karty
  • Výklad pomocí kamenů
  • Partnerské vztahy
  • Aktivace čaker
Nech si poradit

Redakční blog

Redakční blog

Online výklad karet, stárnutí i nevěra an...

Byla jsi někdy nevěrná? Nebo někdy někdo byl nevěrný tobě? Ať už jsi byla ty sama hlavní aktérkou nebo tou, které byl...

Celý článek

Stojí za hřích

TOPlist