Zase nemocná? Zaručené tipy, jak si zvýšit imunitu

Chřipky, virózy a angíny tě trápí už od loňského podzimu? Nedej už bacilům šanci a užij si teplé počasí na maximum. Poradíme ti, jak zvýšit obranyschopnost těla proti všem virům a být konečně zdravá jako řípa.

posileni-imunity-1-1100x618.jpg Zdroj: www.shutterstock.com

Sice jaro už klepe na dveře, ale to neznamená, že je konec všech viróz, ucpaných nosů a bolestí v krku. Jarní chřipka krouží okolo a časté střídání teplot chorobám jen napomáhá.  Přitom sis nachlazení užívala celou zimu a vypadá to, že ani na jaře nebudeš mít klid? Nejvyšší čas zapracovat na imunitě. Jak?

Pravidelně jez

Jen nám jasné, že s teplými dny lehce panikaříš a snažíš se shodit co nejvíce kil, ale přísné diety ti spíše uškodí. Neboj, do léta ještě času dost, takže stačí jen upravit jídelníček a o prázdninách budeš jako proutek. Raději hubnout postupně, a bez jojo efektu než do toho skočit po hlavě, několik dní nejíst a následně lehnout s chřipkou. Právě hladovění vyčerpává tvůj organismus a ty pak snáze něco chytneš.

Ale nepřecpávej se

To ale neznamená, že se budeš ládovat jako smyslů zbavená. Aby tvoje tělo bylo v rovnováze, dopřávej si časté porce, ale střídmé. A pozornost věnuj také tomu, co máš na talíři, příliš cukru a tuku tvému zdraví nepomůže. Zásobuj se hodně ovocem a zeleninou, zařaď do tvého jídelníčku od každého něco a nevyhýbej se ani masu. To ale zkus jíst tak maximálně dvakrát týdně a zbytek si naservíruj ryby nebo luštěniny.

Vsaď na probiotika

Zdraví začíná ve střevech. Abys udržela střevní mikroflóru v rovnováze, jez vyváženou stravu a vyvaruj se tučného a sladkého. Ale chápeme, že někdy nelze dortíku se šlehačkou odolat, proto pravidelně užívej probiotika, která koupíš v každé lékárně. Zdravé laktobacily ale najdeš i v jogurtu, který se nauč jíst pravidelně každé ráno. Když budeš mít zdravá střeva, bude zdravý i zbytek těla. Přísun probiotik nepodceňuj zejména při braní antibiotik, která ti střevní mikroflóru dokáží pěkně rozházet. A ty se pak ocitáš v začarovaném kruhu, kdy další nemoc na sebe nenechá dlouho čekat.

Nezatracuj vitamínové doplňky

Říkáš si, proč bys měla utrácet v lékárně za nějaké pilule, když stačí si koupit jablko a banán? Máš pravdu s tím, že přírodní vitamíny jsou to nejlepší, co můžeš pro své tělo udělat. Ale ruku na srdce, kolik kousků ovoce denně sníš? Kromě toho je hektická doba plná stresu, tak není od věci si imunitu trochu posilnit i tabletkami. Nejdříve ale zjisti, jaký vitamín ti chybí. Chybu neuděláš, když budeš v každém případě baštit vitamín B, který pomáhá psychice a zklidňuje nervy. A klid je to, co v dnešním zrychleném světě všichni potřebujeme.

Odpočívej. Spánek je zázračný

Tak schválně, kdy tě nemoc vždy přepadne? Většinou je to na konci náročného období, kdy jsi v práci musela být několik dní přesčas, domácnost potřebovala radikální úklid, děti vyžadovaly více péče, a tak nějak obecně jsi všem vycházela vstříc a byla všem při ruce. V tomhle ale musíš být sobec. Pokud cítíš, že je toho na tebe hodně, jsi přetažená a sotva stojíš na nohou, naordinuj si odpočinek. Mysli více na sebe, dopřávej si volné večery ve vaně plné pěny a choď brzo spát. Pokud každý den ulehneš v deset, ostatní si na to zvyknou, a už tě nebude nikdo v jedenáct otravovat s tím, ať mu vyžehlíš košili.

Stopni alkohol

Sem tam si skleničku dát můžeš, to je jasné. Ale pokud to s alkoholem přeháníš, nediv se, že máš pořád nudli u nosu. Alkohol tvé tělo zatěžuje a trpí i spánek, který není tolik kvalitní a ty se ráno probouzíš pomalu více unavená než večer. Navíc, když si dáš večer pár skleniček, přemůžeš tak únavu a jucháš klidně do půlnoci. Ale jde jen o falešný pocit, tvé tělo je vyčerpané a ty se zbytečně přetahuješ. Nejhorší, co můžeš udělat je, když si sama doma otevřeš láhev vína, protože na tebe padá únava a ty chceš před spaním stihnout ještě spousty věcí.

Hýbej se

Tak tohle snad ani nemusíme říkat. Sportem ke zdraví je stará známá pravda a rozhodně se jí drž. Tady nechceme slyšet žádné výmluvy o tom, jak nemáš čas. Nechceme po tobě, abys byla denně v posilovně nebo stíhala třikrát do týdne chodit na jógu. Postačí, když si každé ráno pět minut protáhneš tělo a do denního harmonogramu zařadíš krátké procházky. A o víkendu bys nějakou tu jógu nebo jízdu na kole stihnout mohla, ne?

Dej šanci superpotravinám

Jestli tě schvátí každý bacil, co se na tebe jen podívá, nadopuj se zázračnými potravinami. Mezi top se řadí chia semínka, Spirulina, kterou jedli už Aztékové nebo řasa Chlorella, která má antivirové a antibakteriální účinky. Dobrou službu ti prokáže také Rakytník, který je doslova vitamínovou bombou. Vychvalovaná je také liána Guarana, která bojuje nejen proti virózám, ale užívá se i na krevní tlak, proti migréně a je výborným pomocníkem při únavě a stresu. Superpotravinou je ale i obyčejná borůvka a brusinka. Zobáním těchto plodů získáš obranyschopnost proti virům a ještě si pochutnáš.

Odjeď na hory nebo k moři

Nic naplat, pokud žiješ ve městě, s imunitou to zamává. Proto vyrážej na hory tak často, jak to jen jde. Říká se, že v zimě bys měla strávit alespoň dva týdny na horách a v létě týden u moře, abys posílila svou obranyschopnost a tvé tělo se snáze ubránilo virům.  A co si budeme povídat, dovolenou potřebujeme všichni jako sůl a není radno si zahrávat s naším zdravím tak, že pojedeme v práci nonstop.

Býváš často nemocná nebo máš imunitu silnou jako řemen? Napiš nám do diskuze, jak si ji posilňuješ a co ti pomáhá při častém nachlazení?

Foto: Shuttesrtock.com

12.3.2019 4:00| autor: Alžběta Bublanová

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa žen?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněním vaší emailové adresy.

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@femina.cz

Na tomto webu zpracováváme cookies potřebné pro jeho fungování a analytiku, v případě udělení souhlasu také cookies pro účely cílení reklamy a personalizaci reklam. K tomu využíváme své partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Více informací o nastavení cookies naleznete zde.

Nastavení cookie na tomto webu je nastaveno pro "povoleno cookies", aby vám poskytlo nejlepší možné prohlížení stránek. Pokud budete nadále používat tento web bez změny nastavení cookie nebo klepnete na tlačítko "Souhlasím" souhlasíte s podmínkami použití cookie.

Zavřít

TOPlist