Trápí vás nespavost? Nezoufejte, s námi ji překonáte

S podzimem se mění nejenom barvy v přírodě, nýbrž i letní čas. Těšíme se, že si pospíme o hodinku déle, jenže když se zanoříme do peřin, spánek nepřichází. Neklidně se převalujeme, sledujeme budík a snažíme se marně dostat do říše snů. Jedná-li se o občasné bdění, nemusíme panikařit. To postihuje i dobré spáče. Avšak objevuje-li naše ponocování pravidelně, pak je třeba začít tento stav řešit.

Náš denní časový program, který určuje spánek, výkyvy tělesné teploty, tvorbu a uvolňování hormonů má na svědomí naše vlastní „chemická továrna“. Ta mimo jiné produkuje neurotransmitery, přenašeče nervových impulsů navozující spánek nebo bdělost. Nejdůležitější roli však sehrává melatonin. Tento neurohormon produkuje v nočních hodinách epifýza, nadvěsek mozkový, neboli šišinka. Časuje biologické rytmy, přináší a udržuje spánek. Se stoupajícím věkem nebo při některých chorobách hladina melatoninu klesá, proto se objevují problémy se spánkem. Nicméně příčinou nespavosti je i stres, chronická únava, vyčerpání, dlouhodobé potíže či špatná životospráva. Potíže se spánkem má stále více lidí a jednou z hlavních příčin je právě stres a hektický styl života.

Snažte se vyhnout práškům na spaní. Projeví-li se pravidelné poruchy se spánkem, většina lidí sáhne po prášcích na spaní, místo aby řešila příčinu nespavosti. Přitom léky na spaní se užívají pouze krátkodobě, po dobu nezbytně nutnou. Většina z nich je totiž návyková, tudíž při pravidelném užívání již nedokážete bez prášků usnout. Snižuje se jejich účinnost, což vede k neustálému zvyšování dávek. Krok k závislosti na prášky na spaní je pak na světě. Kromě toho i krátkodobé užívání léků na spaní má své stinné stránky. Může po probuzení přivodit únavu, bolesti hlavy, horší koncentraci.

Bohužel někteří lidé řeší nespavost i dalším uspávacím prostředkem, a to alkoholem. Krátkodobě „kapka dobrého moku“ sice uvolní a způsobí ospalost, ovšem potom mění charakter a hloubku spánku a vede k předčasnému probuzení. Stejně jako u prášků na spaní vede k závislosti a jeho kombinace s léky je přímo vražedná.

Jak se projevuje nespavost? Obtížně usínáme, často se v noci probouzíme nebo ráno předčasně vstáváme. Náš noční spánek je nekvalitní, po probuzení se vyskytuje únava, ospalost. Přes den jsme podráždění, nervózní, máme špatnou náladu, nesoustředíme se, ztrácíme výkonnost a energii.

Co dělat, abychom zase začali dobře spát?  Zjistíte-li, že se u vás projevují poruchy spánku, co nejrychleji vyhledejte odbornou pomoc. Terapeut vás seznámí s pravidly spánkové hygieny, s rituály navozujícími dobrý spánek, doporučí vám také postavení postele v místnosti a případné upravení ložnice.

Několik tipů, jak krásně spát. Je-li příčinou nespavosti stres, psychické potíže či vyčerpání, velmi dobře pomáhá aromaterapie, Bachovy květové esence, dechové techniky, jóga a relaxace.

Při dysfunkci vnitřních orgánů pak probíhá jejich harmonizace za pomoci fytoterapie, tedy léčebných kúr z léčivých rostlin. Zlepšená funkce vnitřních orgánů se pak blahodárně projeví v kvalitě spánku.

Vyzkoušejte tzv. koupel boha Hypna. Chcete-li dopřát svému tělu odpočinek a uvolnění, připravte si tuhle aromaterapeutickou koupel půl hodiny před spaním. Rozmíchejte 5 kapek levandule úzkolisté a 5 kapek pomeranče (Citrus sinensis) v polévkové lžíci medu a společně s jedním šálkem o obsahu 2,5 dl soli z Mrtvého moře vhoďte do napuštěné vany. V lázni o teplotě 37–38 ºC setrvejte 15–20 minut. Poté se lehce osušte a ulehněte do postele.

Můžete vyzkoušet také kozlík lékařský, oblíbenou rostlinu používanou zejména při nervových chorobách jako je úzkost a právě nespavost. Podporuje spánek bez nepříjemných vedlejších účinků. Snižuje dobu usínání a zlepšuje kvalitu spánku. Pro zlepšení kvality spánku je doporučeno brát 400─900 mg extraktu až 2 hodiny před spaním po dobu 28 dní. Maximální dávka je 15 g kořenů denně. Běžně se používá kozlíková tinktura v dávce 15─20 kapek několikrát denně.

Pokud se chystáte  k návštěvě terapeuta, zkuste mu navrhnout, zda-li by vám nepředepsal melatonin v tabletách, 3 nebo 5 mg. Zkušenosti s ním může potvrdit i 34-letý Martin: „Téměř rok jsem trpěl poruchou spánku, třeba 3 hodiny jsem se převaloval v posteli a nemohl usnout. Vyzkoušel jsem všechno, ale nic nepomáhalo. Pak jsem se dozvěděl o melatoninu. Navštívil jsem tedy svého terapeuta, který mi napsal recept, neboť melatonin v České republice není volně k dostání. Dnes beru 5 mg melatoninu před spaním a nemám problém. Spánek je kvalitní a při probuzení se cítím fit. Jsem šťastný, že existuje něco, co konečně bez jakýchkoli vedlejších účinků působí. Prakticky jen doplňujete melatonin, který se vám před spánkem vytváří v nízké koncentraci.“

31.12.2013 12:00| autor: Daniela
Více o tématu: postelespánekstres

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa žen?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru nebo nás sledujte na facebooku:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Více informací

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist