Nemůžete zhubnout? Posviťte si na emoce.

Děláte všechno možné, abyste shodila pár kil, ale výsledek stále nikde? Jíte vyváženou stravu, sportujete, a přesto často neodoláte různým nástrahám a chutím, které vaše snahy překazí? Víme, na co jste zapomněla a jak to napravit!

hubnuti_8-1100x618.jpg

Není hlad jako hlad…
Na první pohled se toto tvrzení může zdát zvláštní, ale je pravdivé. Naučit se rozpoznávat pravý hlad od různých chutí či pocitů, je jedním ze základních předpokladů úspěšného hubnutí. Proč je to takový problém? Schválně si zkuste vzpomenout, kdy jste naposledy pocítila to, čemu se říká zdravý hlad. Mnoho lidí už ani nemá ponětí, co to vlastně je. V našich oblastech rozhodně netrpíme nedosažitelností jídla, naopak jsme k jeho konzumaci pobízeni téměř na každém kroku. Okamžik, kdy nastává přirozený pocit hladu, už proto často nevnímáme. Stihneme ho předejít a narušujeme tak biologické rytmy těla, což se nám vrátí zpátky i se všemi nemilými úroky v podobě obezity i celkové únavy.

Emoční hlad
Bažení po jídle – i tak by se dal nazvat důvod, který vede k problémům s nadváhou, přejídáním se a dalšími nevítanými jevy. Emoční hlad je potom jenom touhou po zasycení duše, nikoli těla, jak je tomu v případě toho „správného“ hladu. Jak je od sebe rozeznáte? Není to zase až tak složité. Emoční hlad přichází náhle, například po nějakém nepříjemném zážitku. Je to spíše chuť na určité jídlo, naléhavá potřeba něčím přehlušit negativní emoce (strach, stud, napětí apod.). Často je nezvladatelný a vede k závislosti na určitých potravinách, samozřejmě ve většině případů těch nezdravých, i když se najdou některé výjimky. Emoční hlad nedokážeme ovládnout, pokud neodhalíme jeho příčiny, které jsou jiného než fyziologického původu. Nekručí nám při něm totiž v břiše, ale strádá celé naše já.

[[related]]

Co tedy s tím?
První krok bývá nejtěžší – spočívá v pozorování a přiznání si vlastních, zejména negativních emocí, což není nic příjemného. Pocity je dobré si zapisovat spolu s tím, co jsme při jejich prožívání nebo hned vzápětí snědli. Některé vazby pro vás nebudou zřejmě překvapivé. Existují totiž souvislosti, které více méně platí obecně. Chroupání slaných oříšků (krekrů, brambůrků) při stresu, zajídání milostných neúspěchů čokoládou či touha po tučném jídle v případě vnitřní prázdnoty. Každá lidská bytost je však individuální, a tak u sebe určitě objevíte i specifické situace a s nimi související chutě. Emoční hlad je nebezpečný také v tom, že je záchvatovitý a jíme při něm automaticky. Je tedy potřeba vůbec jeho spuštění předejít.

První pomoc
Než však všechny vazby odhalíme a naučíme se důkladné práci s emocemi a jejich prožíváním, existuje i rychlá pomoc. V akutní situaci, kdy máte tendenci se opět nacpat něčím nezdravým, hraje překvapivě důležitou roli prvních 15 minut. Pokud se po takovou dobu dokážete udržet dál od jídla (sprcha, procházka…), je velká šance, že hlad zvládnete. Zkuste také prověřené tipy s vyčištěním si zubů či vypitím velké sklenice vody. I tak získáte prostor pro uvědomění si pocitu, který chcete přehlušit. Jestliže situaci i přesto nezvládnete, místo výčitek si odpusťte a o to pečlivěji vše analyzujte. Je to běh na delší trať, na jejím konci vás ale čeká nejen štíhlejší postava, ale hlavě pocit, že vás neovládá něco, jako je „kus žvance“.

Foto zdroj: profimedia.cz

16.4.2013 8:00| autor: Lenka Šimková

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa žen?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru nebo nás sledujte na facebooku:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.
TOPlist