Nejčastější chyby, kterých se dopouštíš při hubnutí

Pohodové dny plné pohádek, odpočinku a dobrot jsou za námi a kromě prima zážitků sis odnesla také nějako to kilo navíc. Okamžitě jsi najela na svou oblíbenou dietu, ale kila se tě ne a ne pustit? Možná děláš některou z následujících chyb.

Ať už jsi v dietách přebornice a mohla bys sestavovat jídelníčky téměř na počkání, nebo se snažíš zhubnout poprvé, určitě si dej pozor na tyhle chyby, zbytečně by tě ve tvé snaze brzdily:

Chyba první: Nepravidelná strava

Ač se to zdá neuvěřitelné, v případě, že chceme hubnout, musíme jíst častěji. Zapomeň tedy na hladovění, nebo misku rýže třikrát denně. Jíst musíš vlastně skoro neustále, ale v menších dávkách. Ideální je jíst asi pětkrát až šestkrát denně, tedy zhruba každé tři hodiny bys měla něco sníst. Proč? Protože díky pravidelnému přísunu živin rozeběhneš na plné obrátky svůj metabolismus. Ten pokud je stále v chodu, nutí tělo všechnu přijatou energii z jídla hezky spálit a přestane vše ukládat v podobě tuků na horší časy. Takže tvým novým heslem musí být pravidelnost. 

Chyba druhá: Nedostatečný pitný režim

Bez vody to nejde! Ale pozor, máme na mysli čistou, neperlivou vodu, žádné slazené limonády nebo džusy. Skvělým hubnoucím trikem je také vypít sklenici čisté vody před jídlem, to oklame žaludek a dříve se cítíš sytá. Tekutiny je vhodné doplňovat v průběhu dne rovnoměrně. Pokud celý den nepiješ a večer se rozhodneš vypít 3 litry vody, spíš si uškodíš, zbytečně zatížíš ledviny a efekt pro tvé hubnutí i zdraví je nulový.

Chyba třetí: Mnoho ovoce

Ovoce je zdraví prospěšné, to je bez diskuze. Ale při hubnutí si musíš dát pozor na skryté kalorie. Ovoce obsahuje poměrně velké množství cukrů, ač přírodních, pořád jsou to cukry. Určitě ho ze svého jídelníčku nevyškrtávej jen proto, že chceš hubnout. Ovoce si dopřej, jen ho zařaď raději k snídani nebo dopolední svačině. Po obědě ho nahraď zeleninou. 

Chyba čtvrtá: Moc i málo pohybu

Někdo cvičí málo, někdo zase moc. Pohyb je zdravý a k lidskému životu neodmyslitelně patří, je však třeba najít ideální stav. V momentě, kdy se váha nehýbe, je třeba se zamyslet nad tím, zda cvičíš správně. Aby tvé tělo začalo spalovat tuky, měla by sis při cvičení hlídat tepovou frekvenci, hubnutí ti pak půjde snáz. Není nutné mořit se dvě hodiny v posilovně, vystačíš si klidně se svižnou půlhodinovou procházkou. Najdi si pohyb, který ti bude vyhovat a bude tě bavit, pak půjdou kila dolů o to rychleji.

Chyba pátá: Zákazy

Jídelníček by měl být i při redukční dietě pestrý a vyvážený. Neodpírej si nic, co ti chutná. Jen si to dopřávej s rozumem. Kvalitní čokoláda s vysokým procentem kakaa či sklenka piva nebo vína ti občas určitě neuškodí. Nesmí se však stát pravidlem.

Chyba šestá: Přehnaná kontrola váhy

Rozhodně neposlouchej ty, kteří ti radí se při dietě každý den vážit. Nestresuj se tím! Úbytek hmotnosti je individuální záležitost, kterou nebudeš pozorovat každý den, navíc na váhu má vliv zadržovaná voda, pokud jsi zrovna před menstruací nebo zácpa. Ideálně váhu vyhoď a začni s měřením. Je to mnohem lepší ukazatel hubnutí. Koneckonců nejdřív shozená kila stejně poznáš na oblečení…

Chyba sedmá: Jídelníček bez tuků

Tuky nelze úplně vyloučit z jídelníčku ani v případě, kdy se snažíš zhubnout. Jsou pro náš organismus nezbytné, můžeš je tedy maximálně omezit na menší množství. Rozhodně tedy neplatí, že potravina, která obsahuje tuky je pro zdraví špatná a neměla by být součástí dietního jídelníčku. Příkladem může být třeba avokádo. 

Chyba osmá: Hladovíš

Hladovka je nejhorší možná cesta ke zhubnutí. Kilogramy se sice ztratí, ale zase rychle naberou zpět – jojo efekt je nevyhnutelný. Stravuj se raději pravidelně po malých dávkách. Pečlivě vybírej potraviny a nedovol hladu, aby tě dostihl v jakoukoliv denní dobu v podobě nekontrolovaného přejídání. Výjimkou je zdravotní detox, který si můžeš dopřát na jaře.

Chyba devátá: Rychlá jídla

Zapomeň na hltání! Zhltnutí jídla například v práci našemu zdraví rozhodně neprospívá. Jednak zvyšuješ riziko vzniku žaludečních vředů, ale také budeš mít dříve hlad. Naopak budeš-li si každé jídlo vychutnávat, pocit sytosti se dostaví dříve, jídla nesníš tolik a váha půjde dolů.

Chyba desátá: Netrpělivost

Obrň se trpělivostí! Hubnutí je individuální proces. Někomu jde rychleji, někomu pomaleji. V každém případě měj na paměti, že hubneš-li pomaleji, efekt bude dlouhodobějšího charakteru a nenabereš ztracená kila v krátké době zase zpět. A to je to, oč ti jde, nebo ne? 

Foto: shutterstock.com

6.1.2017 6:00

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa žen?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru nebo nás sledujte na facebooku:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.
TOPlist