Co jsi o spánku možná netušila?

Spánek – ta sladká chvíle nicnedělání a uvolnění. Možnost na nic nemyslet, nic neřešit a oddávat se uvolnění a třeba krásně snít. Také ty chvilky miluješ? Ale víš o spánku úplně vše? Tohle jsi možná netušila…

Víš, co vlastně spánek je? Je to útlum tvého organismu s relaxačním účinkem na tělo. Tvé tělo se minimálně hýbá, uvolní se ti svaly, sníží teplota a tlak, zpomalí se dýchání. Proto je dobré se před ulehnutím přikrývat. Při spánku rovněž dojde ke změnám činnosti tvého mozku, což je spojeno s jakousi ztrátou vědomí a značně omezenou reakcí na podněty zvnějšku. A věděla jsi, že ze svého života téměř třetinu (až 25 let!) prospíš? Co dalšího jsi o spánku možná netušila?

Proč vlastně spíme?

Spíme, abychom regenerovali tělo i mysl. Ovšem především mozek, jeho rozumové schopnosti, které jsou velmi podstatné pro zdravé a správné myšlení i řízení celého těla. Také pro paměť je spánek stěžejní. Když totiž málo spíš, hůře si pamatuješ důležité věci, hůře se učíš nové věci a rapidně klesá tvoje rychlost i přesnost – v úsudku i v reálu při činnostech.

Také tvoje obranyschopnost organismu alias imunita potřebuje dostatek spánku. V krátkém časovém horizontu se to až tak neprojeví, ale spíš-li málo delší dobu, imunita strmě klesá. K tomu můžeš mít problémy s hormonálními výkyvy, ty také jako mávnutím proutku mizí, spíš-li dostatečně.

Málo spánku = boj s obezitou

Věděla jsi, že málo spánku způsobuje, že se z tebe stává doslova žravec a jíš mnohem víc, než potřebuješ i než bys chtěla? Takže abys udržela svoji štíhlou linii, spi dostatečně. Kolik hodin je dostatečný spánek, je ale sporné. Každému totiž vyhovuje něco jiného. Bude dobré vypozorovat nakolik se cítíš odpočatá po sedmi hodinách a kolik energie ti dodá třeba devět hodin spánku. Podle toho si urči svůj optimální čas určený pro spaní.

Hodně spánku = prima tajle

Naopak máš-li dostatek spánku, můžeš hubnout. Přímo ve spánku lze lépe zhubnout, než když jsi vzhůru a třeba jen sedíš a čteš si, anebo sleduješ nějaký program v televizi, či svůj oblíbený film. Tělo odpočívá a tělo spaluje tuky.

Doba spánku a biologické hodiny

Na druhou stranu doba, kdy ke spánku uléháš, až tak podstatná není. Každý máme biologické hodiny nastaveny malinko jinak. Někdo je ranní ptáče a zalomí to již po setmění, aby ráno vstával téměř se slepicemi. No a jiný usne okolo půlnoci a probouzí se dopoledne.  Zajímavé je, že právě lidé jsou jediní z živočišné říše, kteří si spánek dokáží po nějakou dobu odepírat a také značně oddálit ulehnutí.

Nechte mě spát – dlouho a pořád…

Věděla jsi, že existuje nemoc, která lidem komplikuje velmi život, protože by neustále chtěli spát?  Narkolepsie alias chorobná ospalost je docela hustý problém. Představ si, že bys byla schopna usnout kdekoli a kdykoli. Říká se tomu nekontrolovatelné záchvaty spánku. Třeba na poradě bys prezentovala svůj projekt a v průběhu proslovu bys usnula, to by byl mazec, že?  Lidé trpící narkolepsií to nedokáží ovlivnit. Život s tímhle problémem musí být peklo.

Aktivní a pasivní fáze spánku

Že se spánek odehrává ve dvou fázích, jsi již asi slyšela. Jedna se nazývá REM a druhá NREM. REM znamená Rapid Eye Movement, v překladu rychlý pohyb očí, tato fáze je blíže bdělosti a mozek je při ní hodně činný. V NREM fázi (non-REM) je naopak mozek v maximálním útlumu. Fáze REM a NREM se pravidelně během tvého spánku střídají, přičemž sny se ti zdají hlavně ve fázi REM.

Často se ale stává, že citlivějším lidem bývají fáze spánku nabourávány vlivem měsíce a jeho postupem či ústupem. A tak zhruba tři dny před a tři dny po úplňku či novu můžeš mít potíže s usínáním, spánek je kratší a rychle se probouzíš. Tady se vědecké studie rozcházejí, někteří vědátoři to přikládají jen vlivu měsíce, jiní spíše vlivu hormonu melatoninu, který v době úplňku a novu klesá. Melatonin má na svědomí ospalost, a je-li ho málo, ospalosti je méně.  V době úplňku a novu bys měla více relaxovat, odpočívat a třeba si dát šlofíka i přes den, pokud můžeš.

Sny se ti zdají stále

Ano, sny máš každý den, jen si to ne vždy pamatuješ. Nejvíce ze snů víš hned po probuzení, pokud si to nezapíšeš, tak vše postupně zapomeneš. A tak pokud tě zajímají tvé sny, měj u postele na nočním stolku notýsek s tužkou a po probuzení hned zapiš, co se ti zdálo. Pak můžeš sny zkoumat se snářem.  Některé sny ti utkví v paměti déle, to jsou většinou takové živé a intenzivnější sny. A věděla jsi, že se lidem zdají černobílé i barevné sny, přičemž celkově ze snů je větší počet negativních a pesimisticky laděných? A že ve snech můžeš vidět jen ty osoby, které znáš ze života, přičemž celkově se ti za jednu noc může zdát až osm snů?

Spánková deprivace

Bez spánku se nedá žít. Úplně bez spánku vydržel člověk zatím jen 11 dní. Pokud spánek dlouhodobě nemáš, můžeš mít psychické problémy, halucinace, pocity že jsi mimo realitu, a jsi dobře ovladatelná druhými. A jestliže dlouhodobě spáváš jen cca 6–7 hodin, zkracuješ si život. Dostatek spánku má na délku života značný vliv. Je to dáno nedostatečnou regenerací organismu.

Víš, jak lidé vstávali kdysi bez budíku?

V době, kdy nebyly ještě vynalezeny klasické budíky, existovala živá budící služba. Za úplatu ti zabušili v požadovaný čas na okno zvenčí dlouhou výsuvnou tyčí. No a když už jsme u budíku a buzení do práce, tak již dnes je v některých zemích (Čína, Japonsko) možné zdřímnutí si mezi prací, a to ve speciálních místnostech k tomu určených. Takových 20–30 minut spánku mezi povinnostmi udělá s produktivitou divy.

Spánkoví rekordmani

Věděla jsi třeba, že nejen medvěd nebo jezevec se ukládají k zimnímu spánku? Jsou i mnohem větší spáči než oni, a přitom malinkého vzrůstu. Ježury australské se s poklesem teplot dostávají do jakési strnulosti se sníženou funkcí metabolismu. Třeba takový hlemýžď dokáže spát i tři roky v kuse. No umíš si to představit? Nebo takové kočky dokáží prospat až 75 % svého života, koně pro změnu dokáží spát vestoje a králíci zase s otevřenýma očima. A věř, že i zvířátka mají sny!

Nejen vleže lze spát

Tady je zajímavý jev i ze světa lidí. Ne všichni spíme v poloze vleže. Někteří lidé dokáží spát i vsedě. To se stává ve vlaku či autobuse, nebo letadle asi mnohým, ale my máme na mysli klasické uložení se ke spánku. To umí vsedě na patách nebo v tureckém sedu třeba takoví mniši v Tibetu. Pokud spíš vleže, tak po 6–8 letech matraci, na níž spíš, určitě vyměň. Má své odslouženo.

Nemohu vstát, co s tím?

Nemáme na mysli stav, kdy tě něco natolik bolí, že nejsi schopna pohybu, ale stav, kdy prostě ráno nemůžeš vylézt z postele, ač bys chtěla. Je to porucha s pojmenováním Dysania. Další peklo na zemi žít s tou poruchu. A ještě horší je pak Somniphobia, což je strach ze spánku. Tito lidé musejí být neustále na pokraji vyčerpání.

Usínám, dobrou noc…

Usneš-li do 5 minut, měla jsi náročný den, když usneš od 10 minut je to optimální, ale nepomáhá-li ti ani počítání oveček, je to na pováženou. I když ovečky obecně nepomáhají a lépe je evokovat si nějakou klidnou a příjemnou krajinu. Věděla jsi, že momentu před usnutím, kdy se jaksi ztrácíš z reality a najednou sebou škubneš do sedu, se říká odborně myoklonický blbec? A třeba chrápání ve spánku nedovoluje snění? A paradoxní je poznatek, který říká, že kýchnout ze spaní se nedá.

O tom, že muži a ženy sní jinak, není moc co hovořit. Zkrátka mužský a ženský svět je trochu jinak nastaven a tomu odpovídá i doba spánu a sny. Ženy mají mírné sny, muži více akčnější. Ženám se zdá o mužích i ženách, mužům spíše o parťácích a kamarádech, prostě ryze mužská záležitost.

Ve snech často sníme o tom, co nemůžeme mít – třeba dietáři se zdá o tučném bůčku, člověku s alergií na mléko či čokoládu o mléku a čokoládě. Anebo naopak jsi ve snu paralyzována, či létáš, případně lze i ve snu prožít orgasmus.

A co určitě před spánkem nedělat?

  • Používat čtečku knih či chytrý telefon
  • Dopisovat si s někým před spaním skrz sms
  • Řešit pracovní záležitosti a emaily
  • Hodně cvičit nebo hrát online hry
  • Brát některé léky (s kofeinem, ginko bilobou, vitamíny E, A)
  • Popíjet kávu jakoukoli i bez kofeinu
  • Dát si černý čaj
  • Mlsat čokoládu anebo tyčinky, či keksy
  • Vypustit relax a čas na odpočinek a zklidnění
  • Nacpat se příliš tučným, případně ostrým a kořeněným jídlem
  • Popíjet alkohol a kouřit
  • Nalít se příliš vodou
  • Hodně cvičit
  • Usínat v příliš vytopené místnosti
  • Měnit své stereotypy a zvyklosti před spaním

A co ty? Jak to máš se spánkem? Jak usínáš, co děláš těsně před spaním? Máš nějaké své rituály a zvyky, které praktikuješ? Poděl se s námi o ně! A pobav se s naší galerií, najdeš tam, jak to vypadá, když usnou zvířata.

Zdroj foto: Shutterstock.com

10.1.2018 6:00| autor: Pavla Košík Jelínková

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa žen?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru nebo nás sledujte na facebooku:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Více informací

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist