Jíst do polosyta

Už jste se někdy zamýšleli nad hustotou jídla? Zní to přinejmenším zvláštně, ale k hubnutí se tzv. denzita opravdu hodí.

paprika-1100x618.jpgCelá galerie 1 Zdroj: archiv redakce

Co je to denzita stravy?

Kromě toho, že se budete snažit jíst pomalu a v klidu a budete se snažit včas zaregistrovat pocit nasycení, je ještě jeden způsob, který vám v tom pomůže. Je jím snížení celkové energetické denzity (hustoty) jídla. Za tímto zdánlivě složitým pojmem se skrývá ve skutečnosti jednoduché doporučení.

Představte si například, nebo i v praxi vyzkoušejte, že sníte 70 g sýra, třeba ementálu s energetickou hodnotou 1600 kJ na 100 g. Váš žaludek i mozek budou cítit, že jste přijali nálož energie i tuků, ale úplně spokojeni nebudete. Když si však k sýru přidáte 100 g nakrájené okurky (50 kJ/100 g) a 100 g nakrájených rajčat (85 kJ/100g), získáte nejen chuťově zajímavější pokrm, ale zároveň snížíte energetickou denzitu na 465 kJ na každých 100 g výsledného pokrmu. Téměř tedy na čtvrtinu.

„Je prokázáno, že čím nižší hustota (denzita), tím nižší je pravděpodobnost přejedení nebo snědení větší porce v následujícím jídle. Náš organismus totiž vyhodnotí i objem jídla, nikoli jen to, kolik má kalorií.  Velkou roli v tom hraje i fakt, že pokrm, jehož součástí je zelenina nebo ovoce musíme jíst déle, máme tedy šanci skončit s jídlem dříve než budeme přejedení,“ vysvětluje MUDr. Václava Kunová, odbornice na zdravou výživu ze společnosti Nutradit.

Na druhé straně, jdete-li do fast-food restaurace, můžete počítat s denzitou vysokou – standardní hamburger má na 100 g celých 1000 kJ. Na chvíli možná zasytí, ale po jedné nebo dvou hodinách přijde velký hlad. „Proto, nikoli jen pro vysoký obsah tuků, jsou fast-food restaurace faktorem, který přispívá k nárůstu počtu obézních lidí na celém světě,“ dodává MUDr. Kunová.

Pro praxi z toho vyplývá, že každé jídlo, které během dne zkonzumujeme, bychom se měli snažit doplnit kouskem čerstvé zeleniny nebo ovoce. Zároveň tím získáme přirozenou cestou všechny důležité vitaminy a minerální látky.

Zdroj: Málková I.: Začínáme hubnout, STOB, 2007

18.7.2007 12:00

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa žen?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněním vaší emailové adresy.

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@femina.cz

Na tomto webu zpracováváme cookies potřebné pro jeho fungování a analytiku, v případě udělení souhlasu také cookies pro účely cílení reklamy a personalizaci reklam. K tomu využíváme své partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Více informací o nastavení cookies naleznete zde.

Nastavení cookie na tomto webu je nastaveno pro "povoleno cookies", aby vám poskytlo nejlepší možné prohlížení stránek. Pokud budete nadále používat tento web bez změny nastavení cookie nebo klepnete na tlačítko "Souhlasím" souhlasíte s podmínkami použití cookie.

Zavřít

TOPlist