Jak přes svátky neztloustnout? Jezte pomalu!

Vánoční stoly obsypané dobrotami nás svádějí k tomu, abychom do sebe tláskali jednu pochoutku za druhou. Čím dřív sníme řízek, tím dříve se můžeme pustit do cukroví. Přitom zapomínáme na základní pravidlo stravování: Nehltat!

Zmíněné pravidlo má své opodstatnění a hraje důležitou roli v boji s nadváhou. Jeho dodržování je mnohem příjemnější než úzkostlivé počítání přijatých kalorií nebo instalace zámku na krabici s vanilkovými rohlíčky. Je všeobecně známo, že při pomalém přežvykování se pocit nasycení dostaví po zkonzumování menší porce jídla, než když hltáme. Málokdo ví, že tento efekt má vědecké opodstatnění.

Představte si talíř se dvěma kousky smaženého kapra a vrchovatou porcí bramborového salátu. Dále si představte (to už vyžaduje kapku fantazie a antomických znalostí) velikost svého žaludku – žaludek průměrného člověka má asi 25-30cm a objem jeden až dva litry! Jakmile zhltnete polovinu takového talíře, žaludek je už plný, ale pocit hladu přetrvává – je to proto, že žaludek o svém stavu nejprve musí předat signál mozku, a to trvá zhruba 15 až 20 minut. Jestliže vám tedy konzumace poloviny talíře zabere aspoň čtvrt hodinu, budete se cítit sytá už v tento moment. Pomalé a důkladné žvýkání navíc zlepšuje trávení – trávící proces tak začíná už v ústech a žaludek má méně práce.

Zdá se vám čtvrthodina příliš dlouhá? Zde jsou triky, jak dobu strávenou nad večeří „opticky“ prodloužit:

1. Nabírejte si na vidličku menší kousky. Každý kousek v ústech pečlivě vychutnejte. Nakonec, zlepší to i požitek ze svátečního jídla!

2. Dospělí nás učili, že se při jídle nemluví. Nikdo není zvědavý na otevřenou pusu plnou polorozžvýkaných brambor, ale už nejsme děti a je nám jasné, že nejprve musíme pořádně polknout, sousto třeba něčím zapít a potom teprve prohodit pár slov, aniž bychom porušili bonton. Konverzace u stolu přeci není ničím zakázaným…

3. Mezi sousty si udělejte sem tam pauzu, odložte vidličku, sáhněte po ubrousku nebo koření, upijte ze skleničky.

4. Rčení „Polévka je grunt, maso špunt“ má hodně do sebe. Lehký předkrm ve formě vývaru nebo salátu prodlouží dobu stolování, a navíc nás zasytí už před hlavním chodem. Zvykněte si proto sníst před jídlem něco zdravého, i kdyby to byl jenom kousek mrkve.

5. Netlačte do sebe zákusek za každou cenu hned po hlavním jídle. Zbytečně tím namáháte žaludek a přecpáváte ho k prasknutí. Dejte si oddych a hrstku cukroví si dejte ke kafíčku až tak za dvě hodinky, kdy už vám trochu vytrávilo. A opět platí pravidlo – pomalu pečlivě vychutnávat!

15.12.2011 1:00| autor: Libuše Burger

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa žen?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněním vaší emailové adresy.

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@femina.cz

Na tomto webu zpracováváme cookies potřebné pro jeho fungování a analytiku, v případě udělení souhlasu také cookies pro účely cílení reklamy a personalizaci reklam. K tomu využíváme své partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Více informací o nastavení cookies naleznete zde.

Nastavení cookie na tomto webu je nastaveno pro "povoleno cookies", aby vám poskytlo nejlepší možné prohlížení stránek. Pokud budete nadále používat tento web bez změny nastavení cookie nebo klepnete na tlačítko "Souhlasím" souhlasíte s podmínkami použití cookie.

Zavřít

TOPlist