Hubnutí: Stravovací mýty

Správné stravování je klíčem ke zhubnutí nadbytečných kilogramů. Jak jsme si již několikrát vysvětlili, zásady racionální výživy jsou poměrně jednoduché, ale bez nich to nejde. Jestliže uvěříte běžně opakovaným mýtům v oblasti potravin a stravování, uvíznete během procesu hubnutí v pasti.

Mýtus č.1: Nejlepším způsobem, jak zhubnout, je zmenšit velikost porcí.

Není to nutně podmínkou. Jestliže se snažíte zhubnout pomocí omezení množství potravin, pravděpodobně znovu ztloustnete. Trvalé výsledky přinese změna typu potravin, které jíte, a rozložení přijímané potravy do pravidelných intervalů během celého dne, nikoliv pouze jejich množství. Mnoho hubnoucích naopak trápí své tělo nízkým příjmem potravy, který se stejně nedá dlouho vydržet, a aby dosáhli výsledků, musí se paradoxně naučit jíst více.

Mýtus č.2: Vynechejte tuky a zhubnete.

Tento přístup k hubnutí, který byl populární v osmdesátých letech, prostě nefunguje. I když je potravina označena jako „bez tuku“, může být přesto hodně kalorická díky obsaženému cukru či jiným sacharidům. Efektivního zhubnutí dosáhnete, jestliže si budete všímat nejen tuku, který přijímáte, ale i celkové spotřeby kalorií. Stejně tak je důležité rozlišovat, v které denní době co sníte. Např. ovocný salát je věc výborná pro zdraví i štíhlou linii, ovšem nikoli večer.

Mýtus č.3: Zhubnete, když nebudete večeřet.

Opět naprosto nedostačující a mnohdy škodlivý přístup. Tělo potřebuje režim a potřebuje pravidelný přísun potravy, aby si „nemyslelo“, že je zrovna krize a jídla je málo (pak totiž ukládá energii do tuků mnohem více a ne a ne nějaké to kilo pustit). Každý chodí spát jindy, ale je celkem běžné, že usínáme až kolem půlnoci. Ať už v devět nebo jedenáct, do té doby zkrátka potřebujeme „palivo“, proto svačina ve tři a pak už nic je rozhodně málo. Dopřejte si zeleninu a bílkoviny k večeři kolem šesté (jestli to bude o něco později, on se svět nezboří, hlavně ať je to večeře správná), nebudete mít hlad ani špatný pocit.

Mýtus č.4: Zhubnete, když se stanete vegetariánem.

Nesmysl. Vegetariánství je každopádně přijatelný model stravování, existuje spousta bílkovinných produktů na rostlinné bázi (tofu, sejtan, šmakoun,…), takže pokud je vegetariánství racionální, nelze proti němu nic namítat. Ovšem samotné vyřazení masa a masných produktů z jídelníčku vás rozhodně nezachrání. Všechny sladkosti, pečivo nebo brambory jsou vlastně taky vegetariánské, takže i zde platí, že racionální rozložení stravy je nezbytné.

Mýtus č.5: Strava s vysokým obsahem bílkovin způsobuje ketózu, což omezuje pocit hladu.

Ke ketóze dochází tehdy, jestliže se při dietě s vysokým obsahem bílkovin používá jako zdroj energie tuk místo uhlovodanů. Vytvářejí se ketolátky, které způsobují, že váš dech má nepříjemný „ovocný“ nádech. Ketolátky nesnižují chuť k jídlu, dostatečná konzumace proteinů však může pomoci omezit pocit hladu a přispět k úbytku na váze.

31.7.2008 12:00| autor: Katka

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa žen?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru nebo nás sledujte na facebooku:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Více informací

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist