Dietní dilema: Co je zdravé a co zdravější?

Zelenina je bezesporu jednou z nejzdravějších potravin vůbec, ale jaký způsob přípravy přinese nejblahodárnější efekt, to je předmětem častých sporů. Podívali jsme se na zoubek čtyřem základním „ultrazdravým“ potravinám … a zde jsou výsledky.

Ovoce? Čerstvé a celé
Tento přítel zdravého srdce a ideální váhy obsahuje minimum tuku a je nadupaný vitamíny. Člověk by řekl, že ovoce je zdravé v jakémkoli množství a jakékoli podobě. Pozor ale – většina plodů obsahuje hodně cukru, a tudíž i v tomto případě je doporučeno jen rozumné množství. Zejména, co se týká sušeného ovoce nebo džusů – zde se totiž příjem obtížně kontroluje. Vezměte si například stoprocentní pomerančový džus – abyste vyrobili dvě deci, budete muset vymačkat aspoň tři větší pomeranče. Jestliže vypijete litr, přijmete do sebe energii patnácti sladkých pomerančů. Sice i s jejich vitamíny, ale také s veškerou fruktózou.

Zelenina? Krátce podusit
Zastánci syrové stravy nemusejí kupovat sporák a ušetří i za elektřinu, k lepší zdravotní kondici si ale podle nejnovějších výzkumů nepomohou. Naopak, ochuzují se o antioxidanty, které se ze zeleniny uvolňují právě tepelnou úpravou. „Vaření prolamuje tlusté stěny rostlinných buněk, a tím tělu umožňuje prospěšné látky lépe vstřebat,“ vysvětluje Bridget Benelamová, britská odbornice na výživu. Jediné, co se vysokou teplotou ničí, je vitamín C, i když ne veškerý. Zelenina by se proto měla jen krátce podusit nebo připravit v páře, aby z ní náš organismus vytěžil maximum.

Mléko? Plnotučné
Možná vás to překvapí, ale nízkotučné mléko není nejlepší volbou ani při dietě. I to „nejtučnější“ plnotučné mléko totiž obsahuje jen okolo 4 procent tuku, což má do obávaných hranic daleko, vzhledem k tomu, že ho denně nevypijete tři litry. Troška tuku v mléce obsažená je naopak jen ku našemu prospěchu, jelikož se v ní rozpouštějí vitamíny A,D,E a K – složky, kvůli kterým mléko vlastně pijeme. Mléko zbavené tuku je o tyto nutriční látky ochuzeno – můžete rovnou pít čistou vodu a vyjde vám to levněji.

Ranní cereálie? Podle složení
Miska cereálií je propagována jako nejzdravější snídaně pod sluncem. Na krabicích s rozličnými směsicemi křupavých lupínků, ovesných vloček a sušeného ovoce bývá zobrazována štíhlá silueta a obrovským písmem vyznačen základní vitamín, o který je směs průmyslově obohacena. Bleším fontem je pak uvedeno celkové složení. To by přitom mělo být první místo, kam vám padne zrak. Mnohá musli byla oslazena kalorickým sirupem a napuštěna olejem, aby lépe chutnala, a v obsahu kalorií se nijak neliší od cukrářských zákusků. Před zakoupením snídaňové směsi proto důkladně prostudujte štítky na obalu a vyberte si pokud možno tu nejpřírodnější.

9.7.2012 4:00| autor: Libuše Burger

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa žen?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru nebo nás sledujte na facebooku:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Více informací

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist