Dětské cereálie nejsou vhodnou každodenní snídaní

Kreslené postavičky na obalech, informace o množství vitamínů, minerálů a vlákniny. To jsou upoutávky, na něž se výrobci dětských cereálií snaží nalákat děti a hlavně jejich rodiče…

Jak ukázal celosvětový test, dětské snídaňové cereálie nejsou onou proklamovanou zdravou snídaní. Bez výjimky totiž obsahují příliš velké množství cukru, soli a někdy také příliš mnoho tuku.

V testu byly zastoupeny nejen výrobky globálních značek, tedy firem Kellog’s a Nestlé nebo obchodních řetězců Lidl a Tesco, ale i tuzemské výrobky. Z České republiky to byly dětské cereálie značek Bonavita a Emco. Bohužel ani ty se nijak neliší od své zahraniční konkurence a některé z nich jsou dokonce horší kvůli vyššímu obsahu nasyceného tuku nebo transmastných kyselin, tedy látek, které jsou pro lidský organismus všeobecně považovány za škodlivé.

Dětské snídaňové cereálie jsou přitom výrobci propagovány jako součást zdravé výživy. Téměř všechny obsahují prohlášení o množství vitamínů, vlákniny nebo minerálů a téměř všechny se chlubí celozrnným původem svých výrobků. Na tom by nebylo nic špatného, pokud by výrobci zároveň nezamlčovali fakt, že jejich výrobky jsou velice přeslazené. Některé z nich mají navíc zvýšený obsah tuku, nebo soli.

Proto i v případě dětských cereálií čtěte pozorně informace o složení. Nejlepší variantou snídaňových cereálií jsou müsli s vysokým podílem ovesných vloček a minimálním nebo žádným přidaným cukrem.

Nařízení Evropského parlamentu a Rady o výživových a zdravotních tvrzeních při označování potravin stanovuje, jaké množství jednotlivých živin by měly potraviny obsahovat. Při vyhodnocování výsledků bylo přihlíženo k těmto limitům. „Bohužel i výrobky s nejnižším obsahem cukru překračovaly maximální doporučené množství téměř dvojnásobně,“ uvedl Václav Beneš, národní koordinátor testu. „Na základě výsledků, které se potvrdily v 32 zemích světa při zastoupení všech kontinentů, lze říci, že dětské cereálie nejsou kvůli přílišnému obsahu cukru vhodné jako každodenní snídaně pro děti,“ doplnil Beneš.

Celosvětový test byl součástí spotřebitelské kampaně, jež má za cíl přimět výrobce a jednotlivé státy k zákazu reklamy na nezdravé potraviny pro děti. Tyto agresivní reklamní kampaně, do nichž velké nadnárodní firmy investují miliardy dolarů, mají nezanedbatelný podíl na celosvětové epidemii dětské obezity. To představuje základ globálního zdravotního problému.

Zdroj: SOS

12.12.2008 12:00| autor: redakce

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa žen?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru nebo nás sledujte na facebooku:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.
TOPlist