Život s tuky

Neustále se o nich mluví, skloňují se ve všech pádech, každý den jsou s námi. Tuky chtě nechtě tvoří našeho životního partnera. Jedno je jisté: náš organismus je nutně potřebuje!

Vedle bílkovin a sacharidů jsou tuky další základní živinou, kterou náš organismus potřebuje k správnému fungování. Jsou nezbytné pro stavbu hormonů, udržují teplotu, chrání orgány před poškozením, rozpouštějí vitaminy A, D, E a K. Z toho důvodu je nutností, aby tuky tvořili část našeho denního jídelníčku (30 – 35%), přičemž zhruba dvě třetiny by měly tvořit kvalitní rostlinné tuky či oleje. V nich jsou obsaženy tzv. nenasycené mastné kyseliny, které snižují cholesterol (sem patří i srdečné a cévní systém podporující omega-6 a hlavně omega-3 kyseliny, jenž si naše tělo neumí samo vyrobit – na tyto kyseliny je bohatý rybí tuk, ořechy, listová zelenina).

Tuky tvoří mastné kyseliny, které se dělí na:

Nasycené mastné kyseliny najdeme v živočišných tucích. Zvyšují hladinu cholesterolu v krvi, čímž zvyšují riziko onemocnění srdce a cév. Proto bychom jich měli přijímat nejméně.

Mononenasycené mastné kyseliny jsou v rostlinných olejích. Na cholesterol moc nepůsobí, ale pro organismus jsou v podstatě nedůležité.

Polynenasycené mastné kyseliny obsahují zejména rostlinné a rybí tuky. Snižují cholesterol, snižují krevní sraženiny. Chrání srdce a cévy. Tělo si je však nedokáže vytvořit!

Transmastné kyseliny nejsou pro naše zdraví vůbec pozitivní. Zvyšují cholesterol! Největším zdrojem jsou některé druhy sladkého pečiva a zákusků, pokrmy rychlého občerstvení a hlavně živočišné tuky.

Využití tuků

Tuky jsou především potravinami. Farmacie je využívá jako krycí a dráždicí prostředky pro kůži, tvoří základ mastí. Nenasycené mastné kyseliny jsou samy o sobě nepostradatelnou součástí potravy. Nesmíme opomenout obrovský technický význam tuků, zejména při výrobě barviv, laků a mýdel.

Zdroj: Rostlinné tuky

3.10.2007 12:00

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa žen?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněním vaší emailové adresy.

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@femina.cz

Na tomto webu zpracováváme cookies potřebné pro jeho fungování a analytiku, v případě udělení souhlasu také cookies pro účely cílení reklamy a personalizaci reklam. K tomu využíváme své partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Více informací o nastavení cookies naleznete zde.

Nastavení cookie na tomto webu je nastaveno pro "povoleno cookies", aby vám poskytlo nejlepší možné prohlížení stránek. Pokud budete nadále používat tento web bez změny nastavení cookie nebo klepnete na tlačítko "Souhlasím" souhlasíte s podmínkami použití cookie.

Zavřít

TOPlist