Zelený čaj

Čaj pochází z Číny a kolem roku 500 byl nápojem nejbohatších vrstev a dodnes je jeho pití spojeno s téměř náboženskými rituály.

Zelený čaj neprochází fermentací jako jeho černý příbuzný. Jinak jsou to naprosto stejné lístky ze stejného keře. Pouze se rychle spaří vodní párou, aby se rychle svinuly a okamžitě se suší. Takto vzniká nejznámější gunpowder (střelný prach), který je jeden z nejběžnějších zelených čajů.

Nerozložené třísloviny mu dodávají lehce svíravou chuť, barva díky neporušenému chlorofylu zůstává nazelenalá. Najdete v něm vitaminy A, B téměř všech skupin, C,E,K, vápník, draslík, měď, zinek, nikl, fluor a karoten.

Příprava čaje

Lze ho i chuťově měnit, má totiž vlastnost přejímat pachy a pokud čaj nějakou dobu tráví například s jasmínovými květy, pak je je jimi ovoněn a vzniká čaj s jasmínovou vůní.
Jindy je parfémován přímo přidáním těchto okvětních lístků a to už je obvykle uváděno jako ochucení. Nejen jasmín je společníkem zeleného čaje, ale i opuncie, vanilka, máta či jiné bylinky…
Proto čaj neskladujte někde, kde může  přejmout cizí pach. Nádoba musí být dobře uzavřená.

Zelený čaj přeléváme vodou, která je zchladlá cca na 70-80 stupňů. A teď začíná věda.
V prvních třech minutách louhování se z lístků uvolňuje tein (příbuzný kofeinu), který povzbuzuje centrální nervovou soustavu. Koncem třetí minuty se začínají louhovat třísloviny – tanin, které mají zklidňující účinek na žaludek a střeva. Málo už se ví, že pokud doba louhování přesáhne pět minut, čaj se mění na vyloženě nezdravý. Vysoký obsah taninu je rakovinotvorný a způsobuje zácpu!!!

Postupujte vždy podle návodu na tom kterém čaji, ale obecně platí dávka jedné čajové lžičky suchého čaje na cca 250 ml nápoje.

Čajová konvice ani šálky na čaj se nikdy nemyjí saponátem, pouze se oplachují horkou vodou. Časem se v nádobách udělá černý povlak, který je žádoucí. A opravdoví mistři dokonce tvrdí, že čím starší tmavý povlak na konvici, tím lépe čaj v ní připravený chutná.

Pravidelná konzumace zeleného čaje působí proti zubnímu kazu, příznivě působí na kožní onemocnění, snižuje hladinu cholesterolu a krevní tlak a pomáhá při hubnutí. Je dokonce dvacetkrát účinnější antioxidant než vitamin E.

27.4.2007 12:00| autor: Renata

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa žen?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněním vaší emailové adresy.

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@femina.cz

Na tomto webu zpracováváme cookies potřebné pro jeho fungování a analytiku, v případě udělení souhlasu také cookies pro účely cílení reklamy a personalizaci reklam. K tomu využíváme své partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Více informací o nastavení cookies naleznete zde.

Nastavení cookie na tomto webu je nastaveno pro "povoleno cookies", aby vám poskytlo nejlepší možné prohlížení stránek. Pokud budete nadále používat tento web bez změny nastavení cookie nebo klepnete na tlačítko "Souhlasím" souhlasíte s podmínkami použití cookie.

Zavřít

TOPlist