Z ČEHO VLASTNĚ JE TO, CO JÍME

Abychom mohli žít, potřebujeme dodávat tělu každodenně množství vitaminů, minerálů, ale především energie. Vše, co denně sníme slouží k zajištění dostatečného množství kalorií (1 kalorie = 4,2 joulu) k absolvování dne. Zdrojem těchto kalorií jsou tuky, sacharidy a bílkoviny. Chceme-li se stravovat zdravě měli bychom přibližně stejně energie přijmout jako vydat. Zajímavé je, že celých 70 % výdeje energie spotřebuje náš základní metabolismus – při jídle, spánku, dýchání… O zbytek se musíme postarat sami aktivně. Z toho logicky vyplývá, že kdo víc energie přijímá než vydává, tloustne. Podívejme se tedy, jak si složit svou potravu, aby byla vyvážená…

Sacharidy (cukry)
Jsou pohonnou látkou pro náš organismus, dodávají mu energii. Složité sacharidy (obsažené v pečivu, rýži, ovesných vločkách, těstovinách, potravinách bohatých na škrob, luštěninách a mouce) se v našem organismu rozkládají postupně, a proto zaručují plynulou dodávku energie. Naproti tomu jednoduché sacharidy (cukr, ovoce, sladkosti, limonády) se rychleji dostávají do krve, pocit sytosti se tedy dostaví rychleji, ale dříve také zmizí, hlad a s ním nutnost znovu jíst je tu opět. Zato jsou ale nepostradatelnou složkou výživy sportovců před a případně při výkonu. Jsou totiž rychlým zdrojem energie a zároveň (např. ve formě banánu či jiného lehce stravitelného ovoce) velmi dobře stravitelné, čímž nezatěžují tělo sportovce.

Tuky
Jsou nejvydatnějším zdrojem energie. Dávají dvakrát víc energie než sacharidy a bílkoviny. Je tedy logické, že jejich nadměrná konzumace způsobuje nejčastěji nadváhu. Jednoznačně zdravější jsou tuky obsahující nenasycené mastné kyseliny, což jsou zejména tuky rostlinné, ty by měly tvořit zhruba dvě třetiny z celkového příjmu tuků, živočišné pouze zbylou třetinu.

Bílkoviny
Bílkoviny jsou pro výživu nepostradatelné, jsou totiž stavebními kameny našeho organismu. Tvoří je aminokyseliny, z nichž některé si tělo dokáže vyrobit samo jiné musí získávat z potravy. Hodnotnější jsou z tohoto hlediska bílkoviny živočišné (z masa, mléka a mléčných výrobků, vejcí…) než rostlinné (zejména z luštěnin) – živočišné jsou totiž pro naše tělo „podobnější“. Ideální je oba zdroje bílkovin kombinovat.

Vedle těchto tří základních stavebních prvků obsahuje naše strava ještě mikroživiny ˇ vitamíny, minerální látky, stopové prvky a vodu. Ty nás sice přímo neživí, ale jsou nezbytné pro funkci organismu: Jsou především v ovoci a zelenině, ale také v rybách, mase, mléce, obilninách…

Pro srovnání uvádíme, kolik energie průměrně dodá 1 gram jednotlivé stavební složky:

1 gram tuku … 9 kcal
1 gram sacharidů … 4 kcal
1 gram bílkovin … 4 kcal

30.4.2001 7:10| autor: Míša

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa žen?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru nebo nás sledujte na facebooku:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Více informací

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist