VITAMÍNY SKUPINY B – nejsou žádná béčka, nýbrž ochránci našich metabolismů!

Mezi vitamíny skupiny B patří:
B1-tiamin,
B2-riboflavin,
B3-niacin,
B6-pyridoxin,
B12-kobalamin,
H-biotin,
B15, cholin,
inozytol,
kyselina paraaminobenzoová, pantotenová a kyselina listová. Všechny jsou rozpustné ve vodě. Vitaminy skupiny B působí již ve velmi malých dávkách.

Vitamín B1 – thiamin

Brání únavě, napomáhá dobrému trávení a chuti k jídlu.
Nedostatek vitamínu B1 způsobuje nespavost, nedostatek iniciativy, neschopnost koncentrace, nejistotu a deprese. Potřebu vitamínu B1 zvyšuje větší konzumace moučných jídel a sladkých pokrmů a také alkohol. Potřeba vitamínu B1 stoupá v těhotenství a při kojení, také roste při léčbě antibiotiky, průjmech při těžkých stresech a při velké fyzické námaze. Výhodou je, že pokud konzumujeme zdroje vitamínu B1, automaticky dostáváme i jiné vitamíny skupiny B.
Zdroje: sušené pivovarské droždí, pšeničné klíčky, otruby, játra. Není v semenech slunečnice a sezamu. Dále ovesné vločky, fazole a brambory. Také černý chléb, vepřové vnitřnosti, neloupaná rýže, pohanka, chřest, listnatá zelenina, lískové ořechy, sušené ovoce obsahují vitamín B1.
Pozn.: Při tzv. redukčních dietách, kdy hrozí projevy jako únava a zmatenost.

Vitamín B2 – riboflavin

Pomáhá spalovat cukry, upravuje energetické mechanismy. Je velmi potřebný pro vývoj mozku dítěte.
Nedostatek se projevuje drobnými vráskami nad ústy, pálením nebo suchem v očích, loupání nosu, uší a čela, mastícími se vlasy a červenáním očních víček. Některé z příznaků jsou podobné i při nedostatku železa.
Vitamíny B2 snáší dobře vysoké teploty, ne však světlo a je ve vodě rozpustný. Tedy potraviny nikdy nevařit bez přikrytí a po vaření vodu nevylévat! Část vitamínu se ničí v lednici. Dále tento vitamín ničí antibiotika, antikoncepční tabletky, utišující léky a nesprávné rozmrazování masa.
Zdroje: droždí, pivovarské droždí, mléko, tvaroh, vejce, kakao, vlašské ořechy, ryby a brambory.
Vitamín B3 – niacin
Pomáhá likvidovat některé složky cholesterolu a tuků v krvi. Bez vitamínu B3 nemůže pracovat mozek.
Nedostatek se projevuje nespavostí, neklidem, podrážděností, rozptýleností a neschopností se soustředit. Pozor při redukčních dietách se ztrácí spousty vitamínů a navíc se mnohonásobně zvyšuje metabolismus! Kdo má rád sladkosti a pije alkohol, u toho se spotřeba vitamínu B3 zvyšuje asi 2-3x.
Zdroje: játra, tuňák, maso hlavně krocan. Dále je obsažen v semenech slunečnice, v arašídech, tmavém pečivu, suchých fazolích i hrachu a nejvíce v pivovarském droždí.

Vitamín B6 – pyridoxin

Je součástí enzymů a hraje velkou roli v metabolismu tuků a bílkovin.
Nedostatek vitamínu B6 se špatně rozlišuje, protože příznaky jsou podobné nedostatku jiných vitamínů skupiny B. Při velkých bolestech v lýtkách během noci je možno předpokládat, že se jedná o nedostatek vitamínu B6. Jestliže se objevuje brnění v rukou, třepotání očních víček a přitom se špatně spí a hodně zapomíná, je nedostatek vitamínu B6 dost pravděpodobný. Velmi důležitý je tento vitamín při onemocnění cukrovkou.
Zdroje: především droždí, pšeničné klíčky, ořechy, arašídy, otruby a černé pečivo, brambory, banány, vejce, zelí a fazole.

Vitamín B12 – kobalamin

Pomáhá především při léčbě anémie. Je to velmi potřebný vitamín a jako lék velmi oblíbený. Vitamín B12 hraje velmi důležitou úlohu v regulaci a správné funkci nervové soustavy. V podstatě by k nedostatku vitamínu B12 nemělo vůbec docházet, protože denní dávku bezpečně pokryje pestrá strava s obsahem masa, mléka a vajec.
Nedostatek se projevuje únavou, oslabením, pálením jazyka, žaludečními potížemi s nespavostí. Jedná se o typicky anemické příznaky, které doprovází bledost kůže až „průsvitná“ pokožka.
Antikoncepční tablety nebo závislost na více lécích může zásoby vitamínu B12 úplně zlikvidovat. Nedostatkem trpí velmi často také vegetariáni, vegani a makrobiotici.
Zdroje: Hovězí a telecí játra, droždí. Jinak jediným zdrojem jsou živočišné produkty.

zdroj: www.fzv.cz

25.10.2005 12:00

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa žen?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru nebo nás sledujte na facebooku:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Více informací

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist