Ovoce a zelenina? Nutná součást života!

Ovoce a zelenina by měly být nedílnou součástí zdravého jídelníčku. Praxe je ale často jiná.

Ovocezelenina jsou důležité, protože obsahují vlákninu, vitaminyminerální látky, mají nižší glykemický index a jsou vhodné i z hlediska nižšího obsahu energie. Proto bychom jich měli sníst pět porcí denně (tedy cca 400-500 g). Až jednu polovinu přitom mohou tvořit čerstvé ovoce a 100% ovocné džusy a maximálně jedna porce může být pokryta konzumací brambor. Součástí našeho jídelníčku by měla být nejen čerstvá zelenina, která v něm určitě nesmí chybět, ale také zelenina tepelně upravovaná (vařená, grilovaná, restovaná na kvalitním rostlinném tuku).

Zelenina číslech

Před rokem 1989 pěstovalo mnoho českých rodin na zahrádce základní druhy ovocezeleniny – ať již rajčata, okurky nebo mrkev. Tento trend se udržel až do dnešních dnů a v roce 2007 se na celkové produkci zeleniny podílelo samozásobení domácí zeleninou 16,5 %.1 I nyní se v našem jídelníčku objevují nejčastěji ty druhy zeleniny, které si můžeme nejen koupit, ale také vypěstovat na naší zahrádce. Jedná se především o rajčata, cibuli a hlávkové zelí. Průměrný Čech sní denně téměř 30 g cibule a 35 g rajčat.1 Naopak pouze výjimečně saháme po fazolových a hrachových luscích nebo špenátu, ale i hlávkovém salátu.

Dobrou zprávou je, že průměrná spotřeba čerstvé zeleniny za posledních 20 let stoupla o 20 %.[1] Zatímco v roce 1989 byla roční spotřeba čerstvé zeleniny na jednoho obyvatele 68,7 kg, v roce 2008 se zvýšila na 83,7 kg.1 Podobný trend je patrný i v případě ovoce. Přesto ale ve spotřebě ovocezeleniny doporučení odborníků na výživu stále neplníme.  

Rozsáhlé epidemiologické studie prokázaly, že doporučovaných 5 porcí je výbornou prevencí srdečně-cévních onemocnění. Taková spotřeba ovoce a zeleniny snižuje výrazně individuální riziko srdečního infarktu a mozkové mrtvice a současně snižuje pravděpodobnost rakoviny tlustého střeva, což je onemocnění, které má v ČR největší výskyt na světě.

Saláty v číslech

Zeleninovými saláty se zabýval také průzkum uspořádaný společností Opinion Window RI v roce 2008 mezi 203 muži a ženami ve věku od 20 do 60 let, s jehož výsledky byli seznámeni nejen odborníci, ale i spotřebitelé. Ten ukázal, že Češi dávají přednost salátům ve formě přílohy – jako hlavní jídlo si je dává pouze 32 %, a to spíše ženy. Hlavní důvody, proč jíme saláty, jsou dva. Prvním je skutečnost, že nám chutnají, druhým pak fakt, že si uvědomujeme jejich přínos pro naše zdraví. Chuť často podporujeme dochucovadly – nejčastěji olejem, kořením a octem.

A jakým salátům dáváme přednost? Výsledky výše zmíněného průzkumu potvrzují Situační a výhledovou zprávu Ministerstva zemědělství. Nejčastějšími ingrediencemi jsou rajčata, papriky, okurky, cibule a mrkev. Králem salátů je přitom „šopák“.

Pokračování a další zajímavé informace se dočtete již brzy na femina.cz

 


12.6.2009 12:00| autor: Redakce
Více o tématu: ovocevitamínyzelenina

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa žen?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru nebo nás sledujte na facebooku:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Více informací

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist