Odborníci radí: jak na jarní únavu

„Jarní únava byla dřív mnohem výraznější jev než dnes, protože lide spjatí s přírodou – sedláci a pastevci  – opravdu těžko snášeli dlouhou temnou zimu. Jaro pro ně znamenalo vysvobození, protože tou dobou už byli celkově hodně vyčerpaní.“ Říká PhDr. Mgr. Jeroným Klimeš, PhD.

Za jarní únavu si částečně můžeme sami
Dnes jsou jarní únavy mírnější, protože celkově je život pohodlnější a více méně jakoukoli zeleninu a ovoce můžeme mít po celý rok,“ říká na úvod psycholog PhDr. Mgr. Jeroným Klimeš, PhD. Nebo spíš by jarní únavy mohly být mírnější, kdybychom trochu víc respektovali zákonitosti přírody, jíž jsme součástí. „V současnosti totiž i v zimě – v období vegetačního klidu, a tedy i relativního metabolického klidu – pracujeme tvrdě a naplno. Snažíme se poroučet větru, dešti, i když se nám to neosvědčilo,“ upozorňuje specialista na civilizační nemoci MUDr. Jiří Holečko.

Nejen plný zápřah v práci, ale i snaha po zimě co nejrychleji dohnat všechnu práci na zahradě a vrátit se bleskově po zimních prolenošených a promlsaných večerech do kondice přispěje k tomu, že své po zimě unavené tělo dorazíme.  „Můžeme sklízet následky Vánoc a masopustu a vůbec zimních stravovacích návyků – vyšší váha, nižší pohyblivost, ochablé svaly, možné nedostatky vitaminů. A navíc nás  najednou zaskočí  zvýšené požadavky na  fyzickou aktivitu: Sníh na zahradě schoval leccos, co tam teď určitě nechceme, naopak je třeba  honem stříhat stromy, hrabat, rýt. V bytech slunce nemilosrdně ukazuje, že je nejvyšší čas umýt okna, vyprat záclony atd. Den se rychle prodlužuje a my máme pocit, že dokud je vidět, dotud je třeba pracovat s plným nasazením,“ upřesňuje diabetoložka MUDr. Eva Pěkná.
Jak bojuje s jarní únavou:
Brněnský gynekolog a porodník doc. MUDr. Vít Unzeitig, CSc.: „Po dlouhé zimě tělo a hlavně duše potřebují více světla a sluníčka. Takže chodíme více na procházky, dodržujeme pitný režim, jíme více zeleniny a plánujeme letní dovolenou. Když to jde, jedeme v březnu za sluníčkem na pár dnů lyžovat. A jak koncem března zprovozníme bazén, je jarní únava definitivně pryč!“

Havlíčkobrodská diabetoložka MUDr. Eva Pěkná:Únavu přemáhám jen částečně, práci si dělím na menší části, v jídelníčku zařazuji víc zeleniny a ovoce a netučné výrobky, dávám pozor na příjem tekutin, ale  také si prostě ten odpočinek dopřeji. A pravda, někdy řeším únavu „kafem, ve kterém stojí lžička“, což jistě nelze obecně doporučit.“

Chrudimská lékárnice PharmDr. Jana Koutná: S jarní únavou se snažím bojovat aktivně – častějším pobytem na čerstvém vzduchu. Dostatek světla a sluneční svit pomáhají zlepšit duševní kondici, sluneční záření navíc podporuje tvorbu vitaminu D. Důležitá je zdravá strava s obsahem ovoce a zeleniny a nelze opominout dostatečný pitný režim.  Vhodným pomocníkem v boji s jarní únavou jsou pro mě i přípravky z lékárny. Preferuji multivitaminové přípravky s vyváženým poměrem vitaminů a minerálů nebo přípravky obsahující vitamin C a koenzym Q10.“

Připraveno ve spolupráci s ordinace.cz

15.4.2011 12:00| autor: Irena Waldhauserová
štítky: únavazelenina

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa žen?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru nebo nás sledujte na facebooku:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Více informací

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist