NOČNÍ VÝLETY DO LEDNIČKY… porucha nebo zvyk Jak se bránit

Lednice jako terapie Když byla v Americe představena novinka v podobě speciální lednice, která lze otevřít jenom po nastavení zvláštního kódu, vložení mince do mincovníku a zadání hlasového hesla, všichni se svojí váhou bojující nenasytové se zaradovali. Zejména, když ona technická vymoženost po deseti sekundách od otevření dvířek na nerozhodného mlsouna nevybíravě houkla „Nežer!“ a její dvířka se samočinně zabouchla.

Porucha nebo jenom zvyk

Taková legrácky samozřejmě nebyla zadarmo, a proto se o ní drtivá většina obyvatelů zeměkoule dozvěděla jenom z doslechu. A možná i proto hlavně v noci kolem českých klasických ledniček bloudí mátožné postavy, které hladem ( ) nemohou usnout. Podle odborníků jsou pro někoho noční nájezdy na ledničku pouze nepříjemný návyk, u jiného se však jedná o poruchu příjmu potravy. Jak to

Poprvé byla tato anomálie popsaná před padesáti lety. Nešťastníci, kteří jí trpěli, získávali více než třetinu celkového denního příjmu kalorií po večeři. Pak se budili uprostřed noci, aby něco snědli, a mohli znovu v klidu usnout.

Výzkumy později prokázaly, že tito noční jedlíci trpí hormonální nerovnováhou. Mají sníženou hladinu melatoninu a leptinu. Melatonin je ten hormon, který lidem pomáhá usnout a spát a leptin zase potlačuje chuť k jídlu. Takže nerovnováha způsobuje, že postižený bloumá po domě a drancuje lednici i když při spánku energii na nic nepotřebuje.

Čas na práci, čas na jídlo

Biorytmy takového člověka se pak logicky posunou a den pro něj začíná večer. A tuky se v posteli vesele ukládají. Dobrou zprávou je, že odborníci na výživu mohou postiženého tohoto problému zbavit.

Při nočním plenění lednice, které se stalo návykem, se vyplatí upravit si stravovací zvyky během dne. I přes stres a honičku v práci si na jídlo udělat čas a v klidu si ho vychutnat, protože jinak člověk navečer od příchodu z práce nedělá nic jiného, než do sebe něco souká. Ne, že by měl hlad, ale jídlo, na které má konečně čas, mu po stresujícím dni přináší uspokojení a zklidnění. Také však kila navíc, protože v kurzu jsou především jídla obsahující sacharidy, které zvyšují hladinu serotoninu, kterému se obecně říká hormon štěstí.

Hladinu serotoninu zvedne i cvičení

Takže jak na to Jíst pětkrát denně v malých dávkách a jídlo se snažit vychutnat se vším všudy. Po příchodu z práci do sebe nezačít bezhlavě házet obsah lednice, ale uvařit si nejdříve čaj, kakao nebo nějaký jiný oblíbený nápoj, který poněkud zklidní naši utkvělou představu nacpat do sebe, co se dá. Pokud nás večer neodbytně honí mlsná, místo čokoládovým bonbonům nebo pytlíku chipsů dejme přednost kousku ovoce. A pokud si večer zajdeme na hodinu do fitcentra, pořádnou zabíračkou si hladinu serotoninu spolehlivě zvedneme také. Pak padneme do postele a už nás vůbec nenapadne vstávat a něco dolovat z hlubin lednice nebo špajzu.

P. S. A také se vyplatilo v noci v té ledničce prostě nic nemít.
(Toto tvrzení však není ověřeno vědeckými kapacitami).

9.11.2006 12:00| autor: Lenka Mašová

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa žen?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru nebo nás sledujte na facebooku:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Více informací

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist