EXTRA TIP: LUSKY MÍSTO HRANOLKŮ!

Za tisíciletí zelené fazolové lusky neztratily nic na své oblibě. Pochutnávali si na nich indiáni Střední Ameriky již před osmi tisíci lety. I Lucullus, slavný gurmán z antického Říma, jim nemohl odolat. Křehké zelené lusky dobyly doslova celý svět. Použití v kuchyni je opravdu široké. Jsou vynikající v letní zeleninové polévce, v salátech, k zapékání, jako samostatný chod s máslem nebo smetanovou omáčkou, jako příloha k masu, k jehněčí nebo vepřové pečeni. Lze je kombinovat i s těstovinami. S trochou saturejky a kmínu jsou vhodné proti nadýmání. POCHOUTKOU a receptíkem pro dnešní den: JE SALÁT Z LUSKŮ, ROKFÓRU, VLAŠSKÝCH OŘECHŮ a BAZALKY!

Extra tip: Lusky místo hranolků!

Za tisíciletí zelené fazolové lusky neztratily nic na své oblibě. Pochutnávali si na nich indiáni Střední Ameriky již před osmi tisíci lety. I Lucullus, slavný gurmán z antického Říma, jim nemohl odolat. Křehké zelené lusky dobyly doslova celý svět.

K naší vlastní škodě u nás fazolové lusky nepatří k běžné stravě, přestože se jim připisují mnohé zdraví prospěšné vlastnosti. Jsou to dvouděložní rostliny z čeledi bobovitých. Sklízí se ve stádiu zelených lusků se semeny v mléčné zralosti.

Obsah vody přesahuje 90% a podle odrůdy a úrovně zralosti v okamžiku sklizně obsahují 3,6 – 6 g sacharidů na 100 g, 2 – 3 g bílkovin, přičemž tuků je v luscích velice málo, přibližně do hodnoty 0,2 g. Jejich energetická hodnota se pohybuje mezi 20 – 30 kcal (90 – 125 kJ), což je řadí mezi zeleninu vhodnou pro snižování váhy. Mimoto obsahují velké množství vitaminů, minerálních látek a stopových prvků.

Fazolové lusky jsou doslova „studnicí mladosti“. Obsahují významný podíl nukleových kyselin a vysoce hodnotných rostlinných bílkovin. Podporují látkovou výměnu a obnovují buňky celého těla. Právě nukleové kyseliny jsou základní látkou, ze které se staví tělesné buňky. Pravidelnou konzumací fazolek předcházíte vráskám, lámavosti nehtů a ztrátě lesku vlasů.

Minerálním látkám dominují draslík a vápník, které povzbuzují činnost ledvin, hořčík posiluje nervy, železo a niacin zlepšují krevní obraz. Dalšími stopovými prvky jsou mangan, příznivě ovlivňující růst vlasů, zinek, bór, měď, fluor, nikl, jód, kobalt, selen.
Vysoký obsah vlákniny, významné pro zažívání, napomáhá trávení a dobře váže nestravitelné a jedovaté látky.

Obzvláště zajímavým je přínos vitaminů. Porce 200 g umožňuje pokrýt 20% denní potřeby provitaminu A, antioxidantu uznávaného především pro svůj účinek v prevenci proti některým druhům rakoviny, a 5 – 10% potřeby vitaminů skupiny B (B1, B2, B3 a B6), které je občas těžké najít v dostatečném množství v naší stravě. Poměrně vysoký obsah vitaminu E a C zvyšuje schopnost výkonu mozkové kůry, posiluje nervy a podporuje obecnou aktivitu. Beta-karoten podporuje dobrou funkci srdce. Kyselina listová pomáhá proti stresu a nervozitě a je obzvláště vhodná pro osoby ve vývinu a těhotné ženy.
Doporučená roční spotřeba zelených fazolových lusků je asi 3 kg na osobu.
Protože fazolové lusky obsahují též bílkovinu zvanou „fazin“ s obsahem kyseliny kyanovodíkové, nikdy je nejíme syrové. Vařením se tyto látky neutralizují. Společnost Bonduelle přináší na trh již tepelně opracované lusky ve sterilované a zmrazené formě. Můžete si vybrat mezi lusky celými i krájenými.

Sterilované fazolové lusky najdete v konzervách o hmotnosti 800 g, 400 g a 200 g. Zmrazené v sáčku o hmotnosti 400 g. A jaká je průměrná cenová úroveň?

Sterilované zelené fazolové lusky celé 800 g – 39,90 Kč
Sterilované zelené fazolové lusky celé 400 g – 21,90 Kč
Sterilované zelené fazolové lusky krájené 400 g – 18,- Kč
Sterilované zelené fazolové lusky krájené 200 g – 14,- Kč
Zmrazené zelené fazolové lusky celé 400 g – 26,50 Kč
Zmrazené zelené fazolové lusky krájené 400 g – 17,80 Kč.

Najdete je ve všech hypermarketech a supermarketech (Albert, Billa, Carrefour, Delvita, Globus, Hypernova, Interspar, Julius Meinl, Tesco, Terno).
Použití v kuchyni je opravdu široké. Jsou vynikající v letní zeleninové polévce, v salátech, k zapékání (s brambory nebo těstovinami), jako samostatný chod s máslem nebo smetanovou omáčkou, jako příloha k masu, k jehněčí nebo vepřové pečeni. Lze je kombinovat i s těstovinami. S trochou saturejky a kmínu jsou vhodné proti nadýmání. Pochoutkou je salát z lusků, rokfóru, vlašských ořechů a bazalky.

Martin Stanko
martin.stanko@botticelli.cz

13.6.2004 12:00| autor: Markéta Dušková

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa žen?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru nebo nás sledujte na facebooku:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Více informací

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist