Budíček kofein

Každý den doplňujeme jeho hladinu. Každý den pijeme kávu nebo čaj. Každý den se potřebujeme trochu povzbudit. A k tomu nám slouží věrný společník – kofein!

Jde o nejrozšířenější a nejužívanější stimulant světa. Je v kávě, čaji, nealkoholických nápojích i čokoládě. Kofein má kladný i záporný vliv na člověka – oddaluje únavu, zlepšuje koncentraci, podporuje činnost mozkové kůry, stimuluje oběhová a respirační systém (tedy srdce a dýchání). Dokonce umí zvýšit výkonnost vytrvalostních sportovců, protože dodává energii svalům. Kofein je také dobrý pomocník při hubnutí  – člověk se tolik nevyčerpá.

Kofein sice umí udržet v těle látky obsahující vitamín C, ale naopak odbourává vápník. Jste-li tedy vášnivým milovníkem kávy, dopřejte si každý den alespoň sklenici mléka nebo jogurt. A pozor – kofein ve velkém množství je křečovým jedem! Může také ohrožovat lidi s nemocným srdcem nebo epilepsií (podporuje totiž aktivitu nervových buněk, což je v případě epileptiků problém), zhoršuje žaludeční vředy. Večer si raději kávu nebo silný černý čaj odpusťte, ať netrpíte nespavostí, ztrátou energie či v konečném efektu únavou.

Rozumné množství odpovídá zhruba třem šálkům denně (300 mg). Za smrtelnou dávku při orálním užití lze považovat 150mg/kg, nebo cca 10g na 70kilového člověka (chápejte to jako asi 50-200 šálků kávy). Nejvyšší zaznamenaná dávka, jíž člověk přežil, byla 24 gramů. Kofein prochází do mateřského mléka a pronikne i placentou. V těhotenství nebo době kojení je tak lehčí se kávě raději vyhnout, nebo ji alespoň omezit na maximálně 2 šálky denně.

Předávkováním dojde k akutní otravě, která se projevuje úzkostí, bušením srdce, neklidem, trvalým nucením na močení, bolestí hlavy i závratěmi. Mohou se objevit také iluze a halucinace. Při dlouhodobém požívání většího množství vzniká chronická otrava, při které jsou poruchy trávení, nechutenství, nucení na zvracení, trvalý neklid, nesoustředivost, roztěkanost, nespavost. Často jsou děsivé sny, deprese, člověk cítí velikou úzkost, třesou se mu ruce i celé tělo, špatně vidí.

OBSAH KOFEINU V NĚKTERÝCH NÁPOJÍCH:
Káva (cca 2dcl) 115mg
Čaj (cca 2dcl) 50mg
Ledový čaj (2dcl) 30mg
Kakao 4mg
Mléčná čokoláda 30mg
Hořká čokoláda 130mg
Coca-cola (3dl) 46.5mg
Dr. Pepper (3dl) 39.6mg
Pepsi cola (3dl) 38.4mg
7up (3dl) 0.0mg

18.10.2007 12:00
Více o tématu: kávakofein

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa žen?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru nebo nás sledujte na facebooku:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Více informací

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist