Břišní tanec se šavlí nemusí být harakiri

Šavle se liší od jiných tanečních pomůcek. Je to zbraň, a tak při tanci dáváte najevo, že umíte ovládat sílu. Tanec se šavlí (arabsky Raks al sayf) je sice náročný, ale velmi vděčný – publikum bývá nadšené a překvapené a v napětí očekává, co se šavlí budete dělat a také zda vám spadne 🙂 Šavle zkrátka vtiskne vašemu tanci nádech tajemna a nebezpečí.

Šavlí existuje mnoho druhů – japonská, pirátská, ruská, berberská, perská, turecká … Tajemství výroby zbraní si však každý národ přísně tajil; o některých zbraních se dokonce vyprávěly legendy. Například arabská ocelová šavle prý jedním mávnutím přesekla palec tlustou železnou tyč.

Šavle není meč

Naprostá většina šavlí má zahnutý tvar a je ostrá pouze z jedné strany. Proto s ní lze tančit, pokládat si ji tupou hranou na hlavu a na jiné části těla. Naproti tomu meč je rovný a má ostří z obou stran čepele.

Výběr šavle

Taneční šavle musí být vyvážená, tzn. váha a zakřivení rukojeti musí odpovídat váze čepele tak, abyste si ji mohla přibližně uprostřed položit na hlavu nebo cvičně jen na prst a šavle se nesmí překlopit. „Lépe se tančí s těžšími šavlemi, protože se s nimi snáze drží rovnováha. Naopak s lehoučkou šavlí v ruce nemá člověk pocit, že tančí se zbraní, a tanec je pak jiný. Pravda je, že toho, kdo se šavlí začíná, brzy budou bolet ruce, ale to je otázka cvičení“, říká lektorka a tanečnice břišního tance Hanka S. „O šavle kované je třeba se starat – čistit a olejovat je a nedotýkat se příliš čepele – lidský pot jim nesvědčí. Konec konců, kdyby byla taneční šavle opravdu ostrá, taky byste ji nechytali do dlaně za ostří, ale pouze hranu opírali o dlaň, jak je to správně,“ dodává Hanka.

Šavle není levnou záležitostí. Pořídit si můžete méně zdobnou „tréninkovou“ šavli, za kterou zaplatíte cca 2000Kč. Můžete si zakoupit také zdobnější, např. kamínky vykládanou a jinak dekorovanou šavli, ta je však dražší. Každopádně si připravte několik tisíc korun.

Šavle na hlavě

Se šavlí se často tančí tak, že ji máte položenou na některé časti vašeho těla (na hlavě, rameni, boku, břiše aj.) A právě udržet rovnováhu a nedovolit, aby šavle spadla, patří k nejtěžších prvkům. „Tanec se šavlí ale není jen o nošení šavle na nějaké části těla – to by odporovalo tomu, že je to zbraň a že tanečnice vyjadřuje, jak je nebezpečná. Důležité jsou také kroky a naznačené kryty a výpady. To, že si šavli položím na sebe, by mělo vyjadřovat protipól – jsem sice nebezpečná, ale dokáži být také ženská a něžná. I samotný boj se šavlí je dá se říci tanec – nebojuje se v „pozoru“ ale v neustálém pohybu, protože zakřivený tvar šavle umožňuje bojujícím vést zbraň zespodu a provádět tak například pohyby ve tvaru osmičky. Ale to by vám jistě lépe vysvětili přímo šermíři“, říká Hanka.

Jak šavli lépe udržet na hlavě

– Čisté a čerstvě umyté vlasy kloužou. Proto je lepší si zdrsnit povrch vlasů vlasovým sprejem – je lepivý a šavle bude stabilnější
– Pomáhá také přetření včelím voskem (nebo svíčkou) té části šavle, kterou si pokládáte na hlavu (příp. jinam)
– Tančíte-li se šavlí venku, je lepší vzít si pokrývku hlavy, sebemenší závan větru může šavli i vás vyvést z rovnováhy. Totéž se může stát i uvnitř, například když se tančí před silnými reproduktory.
– Odolejte pokušení si šavli jakkoli upravovat (přichytit ji lepidlem, pomocí zářezů, zbroušením brusným papírem apod.). Pokud to diváci zjistí, budou vás mít za podvodníka a neocení opravdové úsilí, které jste do tance i jeho studia vložila
– Na hranu, kterou si pokládáte na tělo, můžete nanést tenkou vrstvu průhledného laku na nehty
– Pokrývky hlavy: Turban nebo šátek na hlavu může pomoci s lepším udržením rovnováhy. Pokrývka hlavy je nejlepší látková, čím silnější látka tím lépe, a neměla by být z kovu, penízků, řetízků apod. Na druhou stranu – vidí-li diváci pokrývku hlavy, často si myslí, že si šátkem, turbanem, čelenkou nebo jinou pokrývkou hlavy pomáháte a že je v tom nějaký trik. Budou pak méně uchváceni vašimi dovednostmi.

Bezpečnost

Ušijte si pouzdro na vaši šavli a při transportu nasazujte kousek korku na špičku, abyste předešla poškození šavle a příp. zranění spolucestujících. Lepší je však nemít ostrou špičku vůbec. Pozor také na transport letadlem – mohla byste s tím mít problém. Tanec se šavlemi (hlavně se dvěma) je jevištní tanec, a proto není vhodné tančit bezprostředně mezi diváky, například v restauraci.

Neposlouchá vás šavle?

„Když šavle začne nechtěně rotovat na hlavě – v téhle fázi bych já už šavli hned sundala,“ říká lektorka břišního tance a tanečnice Antea, „tak je dobré otáčet tělo podle šavle a postupně rotaci těla zpomalovat, aby konce šavle pokud možno zůstaly nad rameny. Pokud se šavle přetočí konci dopředu a dozadu, tak to už je opravdu na pováženou. Pravděpodobnost, že šavle spadne, je veliká a je nutné ji sundat. Moje doporučen tedy zní, jakmile cítíte, že šavle ztrácí balanc, hned ji sundejte a pokračujte jinými figurami. A když už šavle přeci jen spadne, nezbývá, než ji elegantně sebrat a tančit dál :-)“

Hudba

Jakou byste doporučila hudbu? „Výběr hudby je důležitý – k tanci se šavlí se hodí výrazná až bojová hudba, která ani nemusí být nutně prvotně určena pro břišní tanec. Rozhodně není vhodná příliš pomalá nebo „sladká“ hudba,“ radí Antea.

Oblečení

Jak se obléci na tanec se šavlí? „Z oblečení bych osobně doporučila kalhoty, zvlášť pokud si chcete se šavlí sedat nebo lehat na zem. Kalhoty vám v tom nijak nepřekážejí a můžete se plně soustředit na udržení šavle na hlavě a případné kreace s druhou šavlí. Lepší jsou dále upnuté rukávy nebo žádné rukávy příp. střídmě vybrané volně visící ozdoby a třásně, které by mohly překážet a do kterých by se mohla šavle při tanci zamotat,“ říká Antea.

Modifikace

Tančit lze podle fantazie s jednou šavlí nebo se dvěma, dokonce jsou záznamy o tanečnici Farocuhe ze San Jose v Kalifornii, kterak tančila s hořícími šavlemi. „Při tanci se dvěma šavlemi jsou efektní různá točení. Je to ale podstatně jiný přístup a o celou třídu nebo dvě obtížnější než tančit jen s jednou šavlí. Až mě samotnou to překvapilo, jak se to liší a o kolik je to těžší,“ dodává Antea.

Práce s publikem

Práce se publikem je vždy umění. Jak už se zmínila Hanka, šavle je zbraň a tanec s ní vyjadřuje dva protipóly – boj a nebezpečí na jedné straně a něžnost a ženskost na druhé. Vyčkejte s pokládáním šavle na hlavu nebo kamkoli jinam. Balancování je bezesporu jeden z nejtěžších prvků a je dobré nechat diváky v očekávání a napětí. Hrajte si. Se šavlí i s diváky. Než si šavli položíte na hlavu, přibližte se k divákům a ukažte jim ji – stejně jako kouzelník před zahájením čarování ukazuje, že nemá nic ukryté v rukávech. I když jste si tancem jistá, nedovolte divákům, aby získali z vaší jistoty dojem, že tanec a balancování je snadné. Při pokládání šavle si nechte dostatek času. Ač jste v pokušení učinit tak rychle a snadno, zkuste nechat diváky na pochybách a předstírat, že si sama nejste jistá, zda se šavle udrží. Diváci budou více ohromeni. Při opakovaném vyvažování šavle na hlavě pak již můžete „s pravdou“ ven – umístíte šavli zručně a rychle. Není důležité, zda a jak dlouho udržíte šavli na hlavě. Váš tanec může být krásný i bez šavle, hlavně budete-li tančit srdcem a bude-li z vás vyzařovat láska k tanci, radost z pohybu, nadšení a optimismus.

Lenka Ullrichová
www.orientalnitanec.cz

27.5.2005 12:00

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa žen?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněním vaší emailové adresy.

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@femina.cz

TOPlist