7 zaručených rad pro pohodové ranní vstávání

Ranní ptáče zrovna nejsi a budík bys nejraději vyhodila z okna? Zadrž. Možná máš jen špatné návyky a když je trochu poupravíš, bude se ti vstávat lehce a budeš se cítit svěží a plná energie po celý den. Neděláš náhodou následující chyby, které ti brání v tom, abys ráno vyskočila z postele plná síly?

ranni-vstavani-1-1100x618.jpg Zdroj: Shutterstock.com

Cítíš se po ránu jako praštěná a ani dvojité espresso tě nepostaví na nohy? Možná stačí změnit jen několik maličkostí a z postele vyskočíš raz dva. A proč bys do toho rozhodně měla jít? Protože nedostatek kvalitního spánku ti nejen znepříjemní den a budeš se cítit unavená, ale také ti nepůjde práce od ruky, budeš dělat chyby a v neposlední řadě si dlouhodobou únavou zaděláváš na řadu nemocí. Jaké chyby ti brání v pohodovém vstávání?

Počítač a televizi si před spaním zakaž

Také se díváš dlouho do noci na televizi nebo sleduješ, co je nového na facebooku a u počítače vydržíš klidně do půlnoci? Tak se pak nesmíš divit, že nejsi ráno čerstvá jako rybička. Modré světlo, které vychází nejen z obrazovky, ale i z tabletů a mobilů totiž zabraňuje tvorbě melatoninu a ty pak necítíš únavu. Výsledek je, že jdeš spát pozdě, protože máš pocit, že nejsi unavená. Ale ráno se ti to vše vrátí i s úroky. Takže příště před spaním jedině knížku nebo mazlení se svým miláčkem.

Stop alkoholu

Říkáš si, že to s alkoholem nijak nepřeháníš, ale dopřeješ si každý večer sklenku vína? Tak místo toho zkus raději bylinný čaj. Možná máš pocit, že se ti po víně dobře spí, ale opak je pravdou. Tvé tělo odbourává alkohol a nemá už dost energie na regeneraci. Pozor si dávej i na kávu a kofeinové nápoje. A že po kafi vždy usneš a nemá na tebe vliv? Tak o tom možná jen nevíš, protože kofein způsobuje krátké a nevědomé probouzení v průběhu noci a ty se pak ráno cítíš jako po boji.

Dávej si pozor na to, co jíš 

Asi víš, že tučná jídla na noc nejsou úplně ideální. Ale pozor si dávej také na příliš slané pokrmy, kvůli nimž se v noci budíš s pocitem žízně. Sladká jídla by sis měla také na noc zakázat, a to nejen kvůli štíhlé linii, ale protože ti pak v noci kolísá hladina inzulinu a tvůj spánek ruší nepravidelné probouzení. Pro dobrý a kvalitní spánek se doporučuje jíst večer mandle, banány a mozzarellu. Neboj se dát si také na noc třešně, podle posledních výzkumů vytváří v těle melatonin, tedy hormon spánku.

Dodržuj režim

Sem tam když půjdeš spát o hodinu či dvě později, se tolik nestane. Ale jestli nemáš pravidelnou dobu, kdy chodíš spát a kdy vstáváš, tvé tělo je pak rozhozené. Když budeš dodržovat pravidelný režim, tak si tvé tělo zvykne a nebude mu pak dělat problémy být ráno ready. Zkus chodit spát stejně i o víkendu. Možná si budeš připadat divně, když v jedenáct zalehneš, zatímco ostatní někde paří, ale za to se budeš cítit skvěle a odpočatě.

Nezatahuj závěsy

Vstávat do tmy se nikomu nechce. Pokud večer zatáhneš závěsy a v pokoji je taková tma, že nevidíš na krok, tak je jasné, že se ti ráno z postele nechce. Nejlepší budíček je zkrátka sluneční světlo. To tě správně nabudí a dodá energii, a navíc půjde o přirozené probuzení. Světlem si také pomůžeš k velké ranní dávce endorfinů. Jestli ale vstáváš dříve, než vychází slunce, alespoň si pořádně ráno rozsviť. Šourat se temnými místnosti tě opravdu neprobudí a pořád budeš myslet jen na to, jak se vrátit do postele.

Probuď své tělo

Zazvoní budík a ty v malátnosti chodíš po bytě, hledáš punčochy a sukni, a ještě v polospánku sypeš kafe vedle hrnku. Tvé tělo ještě spí. Tak ho probuď. Nechceme po tobě, abys šla každé ráno běhat nebo dělala padesát kliků, ale malá rozcvička připraví tělo na náročný den. Stačí málo, jen se protáhni, udělej si menší strečink a nahlas zívni. To vše ti pomůže k rannímu restartu. Jen se podívej na kočky, které se protahují pokaždé, když se vyspí. Je to zdravé a narovnáš si tak bolavá záda.

Neoddaluj buzení

Známe to všichni. Ještě pět minut, říkáme si, nastavíme na budíku další zvonění a upadáme znovu do sladkého spánku. Tak tohle není vůbec zdravé hlavně pro tvoje srdce, které opakovaně prožívá šoky z buzení. Kromě toho tvé tělo bude ze stálého usínání a probouzení zmatené. Abys tenhle zlozvyk přestala dělat, musíš si prostě budík dát daleko od postele.  Pomohou také aplikace na mobilu, které tě donutí vstát a něco dělat. Nestačí tedy jen zmáčknout vyzvánění, ale to přestane, až v momentě, když uděláš nějaké úkoly, například něco vyfotíš, nebo vyřešíš matematickou úlohu.  Jsou dokonce aplikace, které jsou napojeny na tvůj spánek a budík tě nevzbudí ve špatné fázi spánku. Vyzkoušej tu, která ti bude sedět nejvíc a začni den nově.

A jak jsi na tom ty? Vstává se ti lehce nebo patříš k těm, co jsou ráno nepoužitelní a nejraději by zůstali půl dne v posteli? A jaký máš recept na to, aby ses po probuzení cítila odpočatě a plná síly? Napiš nám ho do diskuze, těšíme se na příspěvky.

Jak taková aplikace, co tě donutí ráno vstát, funguje, natočil s trochou nadsázky mladý pár z Moravy:

Foto: Shutterstock.com

9.10.2018 6:00| autor: Alžběta Bublanová

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa žen?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněním vaší emailové adresy.

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@femina.cz

Na tomto webu zpracováváme cookies potřebné pro jeho fungování a analytiku, v případě udělení souhlasu také cookies pro účely cílení reklamy a personalizaci reklam. K tomu využíváme své partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Více informací o nastavení cookies naleznete zde.

Nastavení cookie na tomto webu je nastaveno pro "povoleno cookies", aby vám poskytlo nejlepší možné prohlížení stránek. Pokud budete nadále používat tento web bez změny nastavení cookie nebo klepnete na tlačítko "Souhlasím" souhlasíte s podmínkami použití cookie.

Zavřít

TOPlist