ŽENA A PIVO. ŽENA A PIVO VLIV PIVA NA ŽENSKÝ ORGANISMUS…

Téma Žena a pivo ve mne vybavuje vzpomínku na překrásnou scénu z filmu J. Menzla Postřižiny, kdy krásná Magda Vašáryová(představitelka Elišky – manželky správce pivovaru) ochutná nabídnutou sklenici piva slovy: „Dobré, mělo by se vychladit.“S touto krátkou větou se zcela ztotožňuji – piji ráda dobré pivo a dobře chlazené, možná o malinko více než ze „7. schodu“ (z filmu Vesničko má středisková). Nejraději ho piji po sportu – po tenisovém zápase, po jízdě na kole, v zimě „po běžkách“ – a „při vaření“. Určitě se ptáte proč či z jakých důvodů. Zdůvodňuji tedy svou oblibu tohoto nápoje…

1) pivo, zlatavý to mok, mne láká již svou barvou – žlutou a bílou, obě mám ráda;

2) pivo je dobrý hydratační nápoj, a proto dobře tlumí žízeň – obsahuje 92 % vody;

3) pivo je nejlepší elektrolytový nápoj – obsahuje 30 druhů minerálů (hlavně nejpotřebnější – sodík, draslík, vápník, hořčík aj., ale i vzácné – např. křemík, selenium);

4) pivo je bohatým zdrojem vitaminu skupiny B (B1 – thiamin, B2 – riboflavin, B6 -pyridoxin, niacin aj.). Tyto všechny látky hrají významnou úlohu v metabolických procesech a hlavně snižují homocystein, který má nepříznivý vliv na výskyt kardiovaskulárních komplikací;

5) pivo má však nezanedbatelnou kalorickou hodnotu – 1 litr 10% piva obsahuje 1500 kJ a 12% 1800 kJ. Pro srovnání uvádím několik příkladů (vždy ve 100 g): mléčná čokoláda – 2291 kJ, šáteček s náplní – 16 939 kJ, chlebové pečivo – 1153 kJ, cornflakes – 1545 kJ, jablkový závin – 1633 kJ. V jídelníčku je nutné si uvědomit tento příjem kalorií a vždy provést kalkulaci s ostatními potravinami tak, aby snadno nevznikla „nadváha“;

6) pivo ovlivňuje trávení, díky hořkým chmelovým látkám, jež podporují sekreci žluče, a proto ho tak rádi pijeme k vydatnému jídlu. Tato hořkost umožňuje i během vaření „dobré dochucování“ připravovaného jídla;

7) pivo obsahuje polyfenoly, které mají řadu ochranných účinků pro člověka, zejména antioxidační a antikancerogenní, a např. snižují výskyt aterosklerozy a také rakoviny (prsu, dělohy, střeva);

8) pivo samozřejmě obsahuje alkohol: v 1 litru 30-50 g. Relativně bezpečnou dávkou pro zdravou dospělou populaci je 30-40 g alkoholu za den.O pozitivním vlivu alkoholu na snížený výskyt kardiovaskulárních onemocnění bylo řečeno již mnoho jak v odborné literatuře, tak i v denním tisku. Rizikem zůstává jeho vliv na psychiku – jeho zklidňující efekt, který může přejít někdy do touhy po opakování a vyústit do „drogové“ závislosti se všemi důsledky.

Co říci závěrem?

Moderované (přiměřené) pití piva má celou řadu příznivých účinků na lidský organizmus a platí to pro obě pohlaví stejně. Ve svém životě bychom se měli řídit příslovím „Jez dopolosyta, pij dopolopita a budeš zdráv dlouhá léta.“

Autor: MUDr. Jana Lachmanová

MUDr. J. Lachmanová se věnuje problematice nemoci ledvin více jak 30 roků a z tohoto oboru publikovala více jak 100 prací, napsala 3 monografie a také kapitoly do učebnic. Od r. 1970 je členkou České nefrologické společnosti a od r. 1991 členkou výboru této společnosti. Ve svém volném čase rekreačně sportuje (tenis, cykloturistika, lyžování) a ráda vaří i pro hodně lidí. Preferuje českou kuchyň.

www.cspas.cz

3.11.2004 12:00

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa žen?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru nebo nás sledujte na facebooku:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Více informací

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist