PRAKTICKÉ TIPY PRO ADAPTACI DĚTÍ A RODIČŮ NA MATEŘSKOU ŠKOLU

• ne všechny děti a rodiče potřebují všechno;
• a ne každá mateřská škola může všechno nabídnout.

Vždy se musí nalézt optimální soulad mezi potřebami rodiny a možnostmi a koncepcí mateřské školy. Například je možné využívat podnětů, porovnávat nové zkušenosti se starými a na základě toho zdokonalovat vzájemný soulad…

Opatření na podporu dětí

• Při přihlašování nových dětí se obrysy jejich nohou nakreslí na karton, vybarví se, označí jménem a viditelně se v mateřské škole připevní jako symbol pro nově přicházející děti; „starší“ děti si mohou také zhotovit obtisky nohou a porovnat je s ostatními.
• Nové děti jsou zvány k návštěvám.
• Už při přihlašování dostane dítě symbol skupiny, do které bude chodit, jakožto znak příslušnosti k této skupině.
• Předměty, které vlastníma rukama zhotovili rodiče při některé úvodní akci, dostanou pro dítě s sebou.
• Dítě si může v mateřské škole vybrat nějaký předmět a vzít si ho s sebou; při nástupu do mateřské školy ho zase přinese zpět.
• Výrobky, které dítě při své návštěvě samo vytvořilo, dostane s sebou.
• Dítě s sebou dostane znak na své oblečení.
• Dítě s sebou dostane předměty, které zhotovily učitelky.
• Předměty, které zhotovily „staré“ děti, dostanou rodiče pro dítě s sebou.
• K přípravě „zbytku skupiny“ se uskuteční rozhovor ve formě dětské konference. Starší děti budou přiděleny jednotlivým novým dětem jako „patroni“, mají se v počáteční době starat o svého „svěřence“ a obeznámit jej s místnostmi, materiály, denním řádem, činnostmi a seznámit se stejně starými dětmi.
• Pořídí se fotografie nových dětí a připevní se v mateřské škole na viditelné místo – jako upozornění pro ty „staré“ a pro učitelky, kdo nový přijde v příštím roce do skupiny.
• Situaci nových dětí má být během fáze přechodu věnováno obecně více pozornosti.
• Musí se zorganizovat slavnostní zahájení a seznámit s ním rodiče.
• Dopisy s pozvánkami na různé akce se adresují přímo novým dětem.
Nabídka podpory pro rodiče
• Nabídnout rodičům informace o mateřské škole.
• Seznámit rodiče s řádem školy, který obsahuje i informace o koncepci mateřské školy.
• Uspořádat den otevřených dveří.
• Už od podání přihlášky zvát nové rodiče adresně na akce pořádané mateřskou školou a pozvat je na rodičovskou schůzku.
• Dát novým rodičům informace ještě před podáním přihlášky.
• Týden, kdy se podávají přihlášky, kombinovat s nabídkami akcí pro děti.
• Dát rodičům budoucích žáků příležitost k získání zkušeností s mateřskou školou prostřednictvím klubu pro rodiče s dětmi, v jehož rámci mohou přicházet v určitý den v týdnu do mateřské školy rodiče s dětmi, které se na vstup do této školy připravují. Rodiče si mohou se svými dětmi hrát v některé třídě nebo na školním hřišti. K dispozici je jim i některá z učitelek.
• Informační rodičovská schůzka začátkem školního roku.
• Po úvodní rodičovské schůzce mohou jít rodiče s příslušnými učitelkami do budoucích místností skupiny a mohou tam v užším kroužku pokračovat v rozhovoru.
• Užitečné informace mohou noví rodiče získat i ze školního časopisu, který mnohé mateřské školy vydávají.
• Na začátku školního roku se speciálně pro nové rodiče pořádají odpolední setkání. V malých skupinkách rodičů dětí ze všech skupin je možné reflektovat témata týkající se zvládání přechodu.
• Učitelka a další pracovnice si rozdělí péči o nové rodiče tak, aby nebyl nikdo „přehlížen“.
• Rozhovory s rodiči už 4 až 6 týdnů po vstupu do mateřské školy a vzájemné informování o situaci dítěte v mateřské škole a doma a rovněž o situaci rodičů.
• V předjaří: Na rodičovské schůzce vyslechnout zkušenosti nových rodičů.
• Spolupráce s tělovýchovnými jednotami, dětskými kroužky, se skupinami matek a dětí, s poradnami, lidovými školami umění atd. podporuje společenské propojení obce a také důvěrné sblížení nových rodin s mateřskou školou.

Ve venkovských oblastech, na vesnici, je situace zcela odlišná než ve městě. Zde už se rodiny zpravidla znají, vyskytuje se méně problémů s „novými“ rodiči a dětmi a informace o mateřské škole jsou všeobecně známé. Úměrně tomu tam má samozřejmě smysl jenom část z navrhovaných opatření.

Ukázka z knihy Poprvé v mateřské škole, nakladatelství Portál Odkaz na knihu a redakci

21.3.2005 12:00| autor: Patrik Kubas
Více o tématu: mateřská škola

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa žen?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru nebo nás sledujte na facebooku:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Více informací

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist