Feng-shui BARVY

Dobrý den, pozdravíme sotva někam vejdeme. Stejně tak, ovšem energetickou řečí beze slov nás při vstupu do jakéhokoliv prostoru pozdraví barvy. Jsou totiž první věcí, které si na věcech a lidech kolem sebe všímáme. Barvy rozdělujeme na teplé a studené. Teplé a energičtější v psychice lidí jsou červená, oranžová a žlutá. Studené a tlumící jsou zelená, modrá a fialová. Z těchto 6 barev a jejich kombinací se skládá celý námi viděný a vnímaný svět…

feng-shui / 3

Barvy

Dobrý den, pozdravíme sotva někam vejdeme. Stejně tak, ovšem energetickou řečí beze slov nás při vstupu do jakéhokoliv prostoru pozdraví barvy. Jsou totiž první věcí, které si na věcech a lidech kolem sebe všímáme.

Barvy rozdělujeme na teplé a studené.

Teplé a energičtější v psychice lidí jsou červená, oranžová a žlutá.

Studené a tlumící jsou zelená, modrá a fialová.

Z těchto 6 barev a jejich kombinací se skládá celý námi viděný a vnímaný svět. Jako vyloženě mužské (JANG) barvy a barvy jednoduché se udávají červená/žlutá/modrá. Mezi ženské (JIN), působící najednou ve více rovinách patří oranžová/zelená/fialová.

V profesích konzervativních (banky, státní úřady, právo, lékaři, věda) je doporučeno používat spíše barvy studené. V profesích kreativních (kreativní agentury, PR, reklama, umělci, média) pak barvy teplé.

Hlavním prvkem se stává hustota (nasycenost) a jasnost (odraz světla). Můžeme kombinovat teplé a studené barvy. Obecně oblíbeným omylem je to, že k určitému typu pokoje či kanceláře nebo obydlí se hodí jen některé barvy. Není to pravda. Člověk může použít jakého-li barvy, jen si musí dát pozor na to jaké sytosti (tmavé, střední nebo světlé) a jakého jasu (lesklé, polomatné, matné) se má k jeho záměru použít.


Nedoporučujeme však v prostoru kombinovat více jak 3 různé barvy. Jedna vytváří příliš mnoho dominance. Pokud se nám nelíbí, nemáme se opticky tzv. „čeho chytit“. Dvě jsou také pouhým výběrem buď a nebo. Ideálem jsou tři. Z toho dvě mohou v ploše převládat a poslední je doplňuje. Více jak 3 je již rozdrobením toho co prostor kanceláře sděluje svému návštěvníkovi. Pozor! na člověka působí depresivně, pokud jsou stěny, strop či dokonce podlaha stejné barvy. Klíčem k harmonii je zde vyváženost.

V učení feng-shui jsou také jednotlivé prvky spojeny se svou barvou.

Dřevo = zelená (Symbolizuje trvalý růst, plodnost, harmonii, mír a klid. Je vhodná do koupelen, do místností k odpočívání a spánku. Nehodí se do šéfovi pracovny.).

Oheň = červená, oranžová (Dominantní barva, která je na sítnici oka vidět nejdéle. Zmenší velikost prostoru, ale zvětší velikost předmětů v něm. Výborná jako zdůrazňující barva. Červená je mnohde symbolem štěstí, prosperity. Fyziologicky vyvolává dojem tepla. Povzbuzuje, zvyšuje fyzickou aktivitu a vášeň. Nehodí se do kuchyní ani jídelen, do dílny, do dětského pokoje, ložnice. V pracovním prostoru zvyšuje vzájemnou agresivitu, obzvláště pozor při malém prostoru).

Země = žlutá (Je to optimistická barva, navozuje pocit sebejistoty. Stimuluje mozek, podporuje tvořivost, rozhodnost, optimismus a rozum. Napomáhá k dobrému trávení. Vhodná bude především v kuchyni a v jídelně, v chodbě a v místnostech určených k práci. Podporuje aktivitu. Nebude příliš vhodná v koupelně.).

Kov = bílá, šedá (Je symbolem nevinnosti, je spojována se světlem. K jejím kladným vlastnostem patří čistota a svěžest, záporem je chlad, mdlost a prázdnota. Bílá barva se hodí k použití pro kuchyně a koupelny. Nehodí se jako celoplošná barva prostoru. Šedá je velmi výkonná, vhodná pro pracovní prostor, ale musí být vyvážena –jinak tlumí.).

Voda = modrá, černá (Je to temná a nezávislá barva, není však vždy negativní, spojována je s realitou světa. K jejím negativům patří smrt, tma, zlo. Používáme ji spíše pro podtrhnutí dojmu jako součást. Černá se nehodí jako celoplošná barva prostoru. Jejím kladným symbolem je důvěra, věrnost a stabilita, negativním je pak melancholie. Modrá barva se používá jako prostředek pro zvětšení prostoru, ale neměla by být jako dominantní barva, protože se pak lidé cítí chladně, jsou tiší a introspektivní.).

Výběr barev pro vhodné pracoviště je tedy proces, kde hraje jednu z hlavních rolí osobní přístup klienta. Chceme-li se prosadit, říci důrazně svůj názor, volíme barvy energické. Pokud se snažíme spíše naslouchat, komunikovat, dejme přednost barvám tlumeným.

Michal Zachar / PEI – Vaše inspirace
poradce pro tvorbu image
info@imageaudit.info
http://www.imageaudit.info

21.4.2004 12:00| autor: Michal Zachar

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa žen?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru nebo nás sledujte na facebooku:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Více informací

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist