Další ŽENSKÝ PROBLÉM Osteoporózu si přivodíme špatným stravováním…

Střídání jednostranných diet s obdobími stravovacího požitkářství, to moc nesedí. Také proto, že si můžeme zadělat na nepříjemnou chorobu – osteoporózu. Zprvu nebolí, tedy nevaruje, a pak třeba stačí špatně šlápnout a kost praskne, jako by byla z vosku. Osteoporóza čili prořídnutí kostí postihuje muže i ženy. Ženy však častěji!
Můžeme správně sestaveným jídelníčkem eliminovat možnost osteoporózy Jaké potraviny je lépe vyměnit za zdravější a co nám nepospívá mimo plný talíř

Málo mléčných výrobků, přebytek živočišných bílkovin

Proč Jednoduchá odpověď. Nedostatek pohybu, špatné stravovací návyky a u žen menopauza. Z toho vyplývá jediné. Více sportovat, a nemusí to být hned vrcholové výkony – pravidelné procházky pro začátek stačí, a zdravě se stravovat.

Semena, ryby, ovoce, zelenina

Právě to zdravé stravování si však představuje každý jinak.
Masožravci potřebující ke spokojenosti každý den řízek, mají docela smůlu – přebytek živočišných bílkovin snižuje vstřebávání vápníku. Takže si ho organismus zcela logicky bere z kostí, zubů a páteře. Sýry, vejce, bílá mouka nebo cukr jsou kyselinotvorné, a proto krev na neutralizaci potřebuje zásadité látky. A to je právě vápník, draslík a železo. No a když je těchto prvků ve stravě málo, tělo opět sáhne do zásob. Vstřebávání vápníku blokuje také nadměrná konzumace špenátu, mandlí, chřestu nebo rebarbory, které mají vysoký obsah kyseliny šťavelové.

Co nám tedy k jídlu vůbec zbude

Například sezamová semínka, sója, fazole, ořechy, různá semena, mák, brokolice, tofu, pšeničné klíčky. Tvrdíte, že nejste opeřenec, abyste zobal semena Zkuste lososa, sardinky nebo škeble, ovoce, zeleninu a luštěniny. Také česnek a cibule, pokud proti nim váš žlučník neprotestuje, se hodí, protože obsahují síru potřebnou pro zdravé kosti. Hodně vápníku mají živé jogurty a tvaroh.

A co vyměníme za zdravější

Tak třeba černý čaj nahradíme zeleným, místo bílého cukru budeme sladit medem a místo čokoládových oplatků si zobneme sušeného ovoce. Bílý rohlík vyměníme ze celozrnný, do kuchyně pustíme za studena lisovaný olivový olej a na majonézu, hranolky a hamburgery zapíjené coca-colou zapomeneme.

Zdá se vám to příliš přísné

Existují samozřejmě výjimky. Z těch se však nesmí stát pravidlo. Ale ne rovinu. Pro porovnání si můžeme představit, jak do nádrže auta lijeme nikoli kvalitní palivo, ale nějaké svinstvo. Logicky pak zadřeme motor. Všichni to samozřejmě vědí, a proto to nikdy neudělají. Má snad lidské zdraví menší cenu než náš automobil

Co nám neprospívá

. genetické zatížení – znevýhodněny jsou ženy po menopauze
. kouření – nikotin v konečném důsledku způsobuje zvýšené odvápňování organismu
. alkohol – v malé míře neškodí, ve větší poškozuje játra a ledviny a tím nemůže dojít k přeměně vitamínu D na účinnou formu
. kofein – zvyšuje vylučování vápníku močí
. léky – kortikoidy, antiepileptika a močopudné medikamenty
. nevyvážená dieta – nedostatek vápníku a bílkovin vede ke špatné tvorbě kostní hmoty, nadbytek živočišných bílkovin však také působí nepříznivě. Neprospívá ani nadbytek sacharidů.
. nedostatek pohybu – zátěž kostí přispívá k lepšímu metabolismu tkáně. Existuje i osteoporóza z nečinnosti, která postihuje také mladší lidi, dlouho upoutané na lůžku. Proto by se, pokud je to alespoň trochu možné, měli pohybovat všichni bez rozdílu věku.

13.11.2006 12:00| autor: Lenka Mašová

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa žen?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru nebo nás sledujte na facebooku:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Více informací

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist