Vegetariánství v těhotenství. Je opravdu bezpečné?

Těhotenství klade velký důraz na správnou výživu maminky, ale i na vývoj nenarozeného miminka. Jak je to ale v případě matky vegetariánky? Je tento způsob stravování bezpečný?

vegetarianstvi-1100x618.jpg

Odborníci tvrdí, že pokud žena nejí maso a umí spolehlivě všechny potřebné látky nahradit, není se čeho bát. V těhotenství se však nároky těla zvyšují a je dobré zvýšit i příjem důležitých vitamínů a minerálů, které značně ovlivňují vývoj plodu.

Ženy vegetariánky musí tedy důležité látky obsažené v živočišných potravinách nahrazovat. A pokud chtějí donosit zdravé miminko, musí se snažit doplnit potřebné látky mnohem intenzivněji.

Jste těhotná vegetariánka? Pak se zaměřte na přísun těchto vitamínů:

  • Železo: Při nedostatku železa může vznikat přílišná únava ale i chudokrevnost, což výrazně ovlivňuje vývoj miminka. Železo obsahují luštěniny, celozrnné pečivo, ovesné vločky, sušené ovoce, zelená petržel a vaječné žloutky.
  • Vitamín B12: Tento vitamín je důležitý pro normální vývoj mozku plodu a tvorbu červených krvinek. Jeho nedostatek způsobuje únavu nebo i mravenčení v nohách. Obsahují ho především mléčné výrobky, sojové mléko a obilné vločky, kvasnice nebo kysané zelí.

článek

  • Vápník: Dostatečný přísun vápníku je důležitý jak pro maminku tak i miminko. Jeho nedostatek může ovlivnit řídnutí kostí u matky a špatnou stavbu kostí a zubů u miminka. Pakliže žena vegetariánka přijímá ve větším množství rostlinou stravu, musí zvýšit i příjem vápníku, kterému rostlinná strava brání ve vstřebávání. Mléko a mléčné výrobky, sýry, tofu, mandle, sezamová a slunečnicová semínka, všechny tyto potraviny obsahují vápník.
  • Kyselina listová: Patří do skupiny vitamínu B a je potřebná hlavně v prvním trimestru pro správné dělení buněk a vývoj plodu. Ženy vegetariánky plánující těhotenství by měli alespoň tři měsíce před početím zvýšit příjem kyseliny listové a to nejen stravou ale i tabletami obsahují tento vitamín. Nejlepšími zdroji kyseliny listové jsou saláty, listová zelenina, celozrnné obilniny nebo jahody a maliny.

Pokud ženy vegetariánky dbají na svou životosprávu není vegetariánství v těhotenství nebezpečné. To, že je žena vegetariánka je dobré sdělit ošetřujícímu lékaři, který bude sledovat hodnoty důležitých látek v krvi matky a doporučí i doplňující preparáty.

Co si vy myslíte o vegetariánství v těhotenství? Máte s tím vlastní zkušenost? Podělte se o své názory v diskuzi.

Foto zdroj: profimedia.cz

6.12.2013 12:00| autor: Marie Vendelbergerová

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa žen?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru nebo nás sledujte na facebooku:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Více informací

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist