Stres

Pokud se stáváme pouhým otrokem dnešní rychlé doby, často vyčerpáváme naše přirozené obranné síly a zanecháváme organismus vnímavý ke stresu a celé řadě zdravotních problémů.

Některé nutriční látky a léčivé byliny vám mohou pomoci zvládnout stres a jiné zase mají uklidňující účinek a pomohou obnovit duševní vyrovnanost.

Co to je stres?

Stres je individuální odpověď na nadměrně zatěžující fyzické, emoční nebo intelektuální požadavky. Tělo je poměrně dobře vybaveno k řešení krátkých zátěžových epizod, pokud se ale se stresem potýkáme soustavně, nikoli nárazově, může pak být značně škodlivý pro duševní i fyzické zdraví.

Stres mohou vyvolat nejrůznější krizové situace: rodinné neshody, finanční problémy, pracovní tlaky, zranění, nemoci, traumatizující události atd. Počáteční reakcí organismu je příprava na hrozící nebezpečí; nadledvinky – malé žlázy na horních pólech ledvin – uvolní adrenalin a ostatní tzv. stresové hormony, které zajišťují prudký vzestup energie a síly umožňující uniknout nebezpečí nebo postavit se nepříteli. Tato odpověď „bojuj, nebo uteč“ je přirozená a zdravá reakce, ale problémy mohou nastat, když stres přetrvává. Během delší doby vyčerpají trvale zvýšené hladiny stresových hormonů všechny rezervy energie a výživy a způsobí celkové vyčerpání. Vzrůstá krevní tlak a hladina cholesterolu, který může poškodit srdeční a mozkové cévy, žaludeční sekrece je příliš kyselá, klesá hladina pohlavních hormonů a mozek začne hladovět po glukóze (která je jeho jediným zdrojem energie), a to naruší duševní vyrovnanost. Tento stav klade další požadavky na imunitní systém, který se může tak oslabit, že nedokáže zajistit dostatečnou obranu proti infekcím a jiným nemocem.

Doprovodné příznaky stresu

* únava, nespavost nebo neschopnost soustředění
* nervozita, neklid nebo popudlivost
* nechutenství, nauzea, nevolnost, průjem i zácpa
* bolesti hlavy
* ztráta zájmu o sex
* podráždění, zloba, rozčilování nebo apatie a pesimismus

Kdy vyhledat lékaře?

Máte-li vleklé nebo silné příznaky stresu; oslabují váš imunitní systém a zvyšují riziko zdravotních problémů, jako je onemocnění srdce, vysoký krevní tlak, zažívací potíže, peptické vředy, migrény a možná i rakoviny.

Působí-li příznaky stresu problémy ve vašich osobních vztazích, práci nebo každodenních aktivitách.

Jak mohou pomoci potravinové doplňky proti stresu?

Četné nutriční látky jsou nezbytné pro přirozenou schopnost organismu zvládat stresující situaci, takže ve stresujících obdobích je denní užívání multivitaminových a multiminerálních přípravků zvláště důležité. Na stres užívejte rovněž vitamin B komplex; jednotlivé vitaminy, které poskytuje, pomáhají udržet zdravý stav nervového a imunitního systému a potlačovat únavu. Význam vápníkuhořčíku spočívá v jejich schopnosti uvolňovat svalové napětí a posilovat srdeční činnost.

Tyto nezbytné látky je však nejpřirozenější získávat z potravy, pokud bude obsahovat mnoho zeleniny, ovoce a celozrnných obilovin.

Sibiřský ženšenpanax ženšen mohou být rovněž účinné, protože posilují nadledvinky. Tyto protistresové prostředky bývají někdy nazývány adaptogeny, protože pomáhají tělu se adaptovat na náročné problémy. Někdy se také označují jako „tonika“, protože organismus posilují. Uvedené doplňky lze kombinovat, s výjimkou obou ženšenů, které se nemají užívat společně.

Ostatní léčivky a uvedené doplňky užívané jednotlivě nebo společně mohou být cenné při mimořádných okolnostech. Nedají-li vám vaše starosti spát, užívejte kozlík (valerianu), a třezalku, provází-li stres mírná deprese.

Jste-li těžce stresovaní déle než měsíc, zvyšuje se na dvojnásobně vaše riziko nachlazení. Běžný stres takové závažné účinky nemá. Ze všech životních událostí největší stres působí těžkosti na pracovišti, stěhování a problémy v osobních vztazích.

Co ještě můžete udělat proti stresu?

* Pravidelně cvičte a zkoušejte relaxační techniky – jógu, dechová cvičení, taj-či, meditace nebo masáže.
* Vynechte nebo silně omezte kofeinové a alkoholické nápoje; mohou zvýšit úzkosti a nespavost.
* Poraďte se s psychologem, jak zvýšit svou schopnost zvládat stresové situace.
* Udržujte dosavadní sociální vazby: úzké vztahy s rodinou a přáteli; také rodinný zvířecí mazlíček bývá pro duševní zdraví důležitý.

Zdroj: help24

26.8.2008 12:00| autor: redakce

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa žen?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru nebo nás sledujte na facebooku:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Více informací

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist