Seknout se stresem

Bušení srdce, nevolnost, nespavost, pocení a svíravý pocit tam někde uvnitř – pozor, přichází „pan Stres“. Víte, jak nevítaného návštěvníka vyprovodit ze dveří?

S kým máme tu čest?
Nejobecněji se stres označuje jako reakce organismu na nadměrnou zátěž. V přírodě je pro zvířata velmi užitečný, jinak by v případě ohrožení života nepřežila. Ale proč obtěžuje nás, když lidem ve většině případů o holé přežití nejde? To je sice pravda, ale v dnešní společnosti jsme vystaveni jiným spouštěčům stresu: práce, škola, vztahy s blízkými, zdánlivý nebo skutečný nedostatek peněz, nezdravý životní styl, rozvody, ztráta zaměstnání a mnoho dalších.

Kdy prospívá a kdy škodí
V malé míře stres není škodlivý, naopak, může nás vybudit k větší aktivitě. Znám jedince, kteří nejlepších výsledků dosahují pod vlivem stresu. Bohužel, pokud přetrvává déle nebo jsme mu vystaveni příliš často, má neblahé účinky na naši psychiku i tělo. Může potom skončit například vleklou depresí, chronickou únavou, vážnými zdravotními problémy a celkově sníženou kvalitou života.

[[related]]

Věc pohledu
O stresu se také říká, že ho nevyvolávají ani tak vnější okolnosti, ale to, jak na ně my osobně nahlížíme. Kromě vyloženě traumatických událostí (vážná nemoc, smrt blízkého člověka apod.) je to pravda. Tuto skutečnost můžeme pozorovat ve svém okolí. Zatímco někdo si neláme hlavu s desítkami včas nezaplacených složek, druhý se stresuje kvůli jediné. Souvisí to samozřejmě částečně s naší povahou (více se bude stresovat cholerik než flegmatik), která nám byla dána do vínku.

Jak z toho ven?
Stresu se nezbavíme bez odstranění jeho příčin či alespoň snahy o to. Léky a další podpůrné přípravky jsou pouze berličkou, která může při tomto procesu pomáhat. Často se snažíme nepříjemné situace a vlivy ze života vytěsnit, popírat je či obcházet. Jediný efekt je, že se k nám vrátí jinudy a ve větší míře. Tudy cesta nevede. Proto je vždy nutné stanovit původ stresu a začít jej řešit.

V práci se snažit o racionální plánování úkolů, v osobním životě dbát na dobré vztahy s rodinou a udržovat vazby s přáteli. Neopomíjejte ani tělesnou schránku, alkohol, cigarety a nedostatek odpočinku jsou pravou rukou stresu. Naučte se také správně dýchat, možná se to zdá jako samozřejmost, ale vůbec to není tak jednoduché. Pokud se vám nedaří, nestyďte se zajít za odborníkem, mnohdy je těžké konkrétní příčinu stresu odhalit a pohled zvenčí v tom může jen pomoci.

Dnešní doba je opravdu hektická a nepodlehnout stresu dokáže jen málokdo. Patříte vy mezi ty šťastné?

18.9.2012 10:00| autor: Lenka Šimková
Více o tématu: časplánovánírodina

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa žen?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru nebo nás sledujte na facebooku:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Více informací

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist