Tamara Kšírová: Odpočinek a relax je obor, ve kterém vynikám

Svět tance a baletu je pro mnoho z nás pohádkovou krajinou, snem mnoha dívek o jejich budoucím povolání. V divadle zapomínáme na všední starosti a necháváme se unášet pohybem a krásou, nebo zase silnými emocemi. Tanec má dnes mnoho podob a forem, od klasického baletu po téměř civilní projev, ale je stále opředený řadou mýtů. Jen snad už přece jen většina diváků tuší, že za vystoupením na jevišti se skrývá množství práce a energie, ať už se tančí v baletních souborech u divadel nebo v nezávislých skupinách.

Ale jaké jsou éterické víly, které tančí na jevišti? Jaké žijí životy a jak se k tanci dostaly? To si přečtěte postupně v zajímavých rozhovorech s nimi. Dnes začínáme s tanečnicí Laterny magiky – Tamarou Kšírovou.

Tanec je profese, ke které se musíte rozhodnout velmi brzy, byl to váš sen od dětství? Přála jste si být baletkou?
Já jsem vlastně nikdy po tom být baletkou netoužila. Ani jako malá holka. Místo hodin baletu v mém rodném Liberci jsem dokonce radši potají sedávala v cukrárně. Pak mi ale moje učitelka doporučila konzervatoř a já jsem to šla prostě zkusit. V té době jsem zjistila, co tanec obnáší a jak moc mě baví. No a tak jsem u něj zůstala dodnes.

Vzpomínáte si, kdy jste úplně poprvé stála na jevišti?
Poprvé jsem stala na jevišti při představení Taneční mladí, které každý rok pořádá konzervatoř a při kterém mají příležitost vystoupit i mladší ročníky. My jsme tam dělali polonézu z Labutího jezera. Pochopitelně jsem byla velmi nervózní, ale stát na takovém jevišti je krásný zážitek.

Jaké bylo studium na konzervatoři, je o hodně náročnější než normální střední škola?
Studium konzervatoře se od studia na jiných středních školách liší hlavně tím, že na konzervatoři zůstávají studenti ve škole dlouho do odpoledne nebo až do večera. A to už od prvních ročníků. Měli jsme tudíž mnohem méně volného času na zábavu a jiné záliby než pouze tanec. Závěr studia je také náročný, protože se zde skládá maturitní zkouška i absolventská zároveň. Neplatí tedy fáma, že to mají baletky se školou jednodušší.

Jaká je dnes na konzervatoři nabídka tanečních stylů, které je možné studovat, je patrný vliv rozvoje současného tance?
Na Taneční konzervatoři hl. m. Prahy se vyučuje vysoká úroveň klasického tance, dále pak lidový tanec domácí i cizí a základy moderního tance. Je podle mě škoda, že se zde studenti se současným tancem zatím nesetkávají více.

Jakou specializaci jste měla vy, klasický nebo moderní tanec? Co je vám dnes bližší?
V pátém ročníku jsem se rozhodla pro studium klasického tance. Postupem času mě ale začal více oslovovat tanec současný. Ráda chodím na různá představení a workshopy. V tomhle směru se můžu ještě hodně učit a mnohé objevovat. To mě teď láká mnohem více než baletní špičky. Neberte to ale tak, že jsem na klasiku zanevřela. Klasický tanec je výborný jako každodenní trénink.

Taneční konzervatoř má vlastní těleso sestávající ze studentů i absolventů, Bohemia Balet, ve kterém získávají studenti praxi. Usnadňuje to budoucí nástup do angažmá? Zažila jste s Bohemia Baletem nějaké zájezdy?
Bohemia Balet je výbornou přestupní stanicí mezi studiem a profesionální kariérou. Já jsem díky angažmá v BB měla možnost zatančit si některé klasické role, které jsem si moc přála někdy zkusit, a jsem ráda, že mi to pan ředitel Slavický umožnil. Jestli to usnadňuje nástup do angažmá? Musím přiznat, že v mém případě to tak moc nebylo. Dostala jsem příležitost v Laterně magice a potom i u souboru 420PEOPLE v půlce sezony. Chtěla jsem se toho chopit, jít ze školy někam dál a u toho samozřejmě využít, co mě škola naučila. Ne vždycky totiž studenti, ale i někteří členové BB dostanou nějakou příležitost nebo angažmá. Naše taneční scéna je malá a nepojme tolik tanečníků, kteří každý rok vycházejí ze školy.

Tanečníci musí být už z podstaty věci houževnatí a cílevědomí, současně ale citliví a otevření, protože vytvářejí živé umění. Myslíte, že to platí pro všechny?
Ano, to máte pravdu. Tanečník musí být silný a cílevědomý, nesmí se bát nebo stydět.

Do Laterny magiky jste přišla na konkurz pro premiéru Human Locomotion, lákala vás samotná Laterna magika nebo přímo práce na nové inscenaci?
Lákalo mě vlastně obojí. Chtěla jsem zkusit spolupráci s jinými lidmi, než se kterými jsem do té doby pracovala ve škole. Vděčím za to Honzovi Kodetovi (choreograf inscenace, pozn. red.) i SKUTRum (režisérská dvojice Martin Kukučka a Lukáš Trpišovský), že si mě vybrali. Díky Laterně mám pak možnost zůstat v Praze a věnovat se tanci jako své práci.

Tančíte už ve čtyřech dalších inscenacích, které jsou na repertoáru LM, byla to vaše iniciativa? Který z titulů se vám vlastně líbí nejvíc?
Do dalších představení Laterny jsem se sama chtěla zapojit. Vlastně v tom hrála velkou roli shoda okolností. Zuzka Herýnyiová otěhotněla a v souboru chyběl člověk…Je škoda, že bude končit představení Graffiti. To mě moc bavilo. Každé představení si ale užívám (pokud vyjdu na jeviště ve správný čas).

Jak vypadá váš typický pracovní den?
Každý den máme ráno trénink, po něm zpravidla zkoušíme na další představení. Odpoledne, pokud mám volno, trávím se svými přáteli nebo rodinou. Ke konci každého týdne jsem pak večer v divadle na představení.

Věnujete se dalším sférám tance, choreografii nebo pedagogice?
Loňské léto jsem pořádala workshop pro mladší studenty školy. Jsem ráda, že se tato akce nejspíš podaří uspořádat i letos. Učila jsem balet i ve studiu Dacers‘ Club. Bohužel jsem to ale moc nestíhala, a tak jsem tam musela skončit. Doufám, že se k tomu ale za nějaký čas zase vrátím.

Mnoho čtenářek touží po těle tanečnice, ale už nevidí, co je za tím. Co byste jim doporučila kromě několikahodinového trénování a tancování, které si „obyčejný smrtelník“ nemůže dovolit?
Ani já nejsem úplně spokojená se svou postavou. A asi ani nikdy nebudu. Myslím však, že způsobů, jak dosáhnout toho, co chceme, je mnoho. Chce to jenom vůli překonat vlastní lenost. Přiznám, že to je u mě věčný boj.

Tanečníci dnes musí zvládat často mnohem víc práce než je angažmá v jednom divadle. Umíte také odpočívat a relaxovat?
Ti, kteří mě znají, tvrdí, že odpočinek a relax je obor, ve kterém vynikám. Hravě zvládnu nevylézt z postele celý den. Ráda chodím ve volném čase do kina nebo plavat.

Jaké máte plány na divadelní prázdniny?
Moc ráda bych jela opět na filmový festival do Karlových Varů. Jsem filmový nadšenec a těším se na nálož alespoň dvaceti filmů za týden. Žádnou dovolenou neplánuji, čeká mě stěhování a zařizování nového bytu.

Tamara Kšírová je absolventkou Taneční konzervatoře hlavního města Prahy. Už v průběhu studia měla možnost pravidelně tančit na scénách Národního divadla. Se souborem Státní opery Praha účinkovala v baletu Giselle v jeho obnovené premiéře v dubnu 2012, s Baletem Národního divadla účinkovala i v baletu Don Quijote. V listopadu 2012 se umístila mezi finalisty 4. Mezinárodní baletní soutěže v Praze.

Kromě studia na taneční konzervatoři neustále získává další nové zkušenosti na workshopech baletu i současného tance. Organizuje Letní hodiny tance pro mladší studenty Taneční konzervatoře hlavního města Prahy.

Kromě Laterny magiky tančí stále se souborem Taneční konzervatoře Bohemia Baletem v klasických i současných choreografiích. Spolupracuje se významnou skupinou současného tance 420PEOPLE.

Foto: Jana Hozová, Dara Rakovčík

12.6.2014 12:00| autor: Redakce

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa žen?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněním vaší emailové adresy.

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@femina.cz

TOPlist