Dovolená: Vaše práva při zpožděném letu

Mnoho cestujících a dokonce i podnikatelů v oblasti cestovního ruchu se domnívá, že cestovní kancelář není odpovědná za změnu typu dopravního prostředku, případně zpoždění letu z technických důvodů, z důvodů nepříznivého počasí a dalších okolností vylučujících zavinění cestovní kanceláře.

Často jsou v obchodních podmínkách zaměňovány subjektivní a objektivní příčiny. U objektivních příčin (např. vichřice) je cestovní kancelář povinna poskytnout pomoc, přijmout nutná opatření k pokračování zájezdu a dorovnat rozdíl v úrovni služeb.

Došlo-li k porušení závazku na základě subjektivních příčin na straně cestovní kanceláře nebo smluvních partnerů (např. technická závada letadla) je pak cestovní kancelář navíc odpovědná za způsobenou škodu. Pokud má cestovní kancelář v obchodních podmínkách uvedeno právo na změnu bez přiměřené kompenzace, jde o ustanovení v rozporu s § 55,56,852k Občanského zákoníku (dále jen OZ).

Na Sdružení ochrany spotřebitelů se v nedávné době obrátili klienti CK Beck Reisen se stížnostmi na poznávací zájezd do Turecka, který se uskutečnil začátkem dubna 2008. Spotřebitelé se shodli na tom, že průběh zájezdu v samotném Turecku proběhl v pořádku a bez potíží, ovšem začátek související s odletem z ČR představoval velmi nepříjemný zážitek. Dle smlouvy byl odlet stanoven na 5.50 hod z letiště Praha Ruzyně do cílové destinace Turecko-Antalya. Už při odbavování zavazadel v letištní hale byl odlet stanoven na 9.15 hod. Poté byl odlet bez jakýchkoli informací opět odložen, na 11 hod. „Nakonec jsme se odbavili a následně byli svědky nakládky našich zavazadel do letadla. Za chvíli poté sledujeme, že zavazadla jsou ze stejného letadla vyložena zpět a odvezena. Poté jsme byli vyzváni k odchodu z odbavovací místnosti s tím, že letadlo má technickou poruchu.“, vysvětluje nespokojená klientka. Cestující zůstali bez zavazadel a  informací, a to až do chvíle, kdy se na informační tabuli objevil čas odletu, stanovený na 18 hod. Skutečný odlet byl avšak dle tvrzení klientky přibližně o hodinu později v 19.15 hod. Odletěli tedy o téměř 14 hodin později než bylo ujednáno v cestovní smlouvě.  Mnozí cestující (někteří velmi staří), kteří byli ze Slovenska, Moravy a vzdálenějších míst republiky, byli na letišti už ve večerních nebo nočních hodinách dne předcházejícího odletu.

Během velmi nepříjemného čekání na odlet klienti obdrželi jen několik málo informací, které si sami aktivně zjistili z informačních tabulí. Nedostalo se jim žádných informací od cestovní kanceláře ani od smluvního přepravce. Jsme toho názoru, že tímto opomenutím cestovní kancelář porušila nařízení ES 261/2004 a také OZ, konkrétně ustanovení § 852k, protože nezajistila svým klientům žádné informace a zanechala je bez pomoci. Navíc podle klientky cestovní kancelář na několik telefonických dotazů reagovala velmi arogantně až vulgárně formou : „Vezměte si letadlo z hangáru a můžete letět.“ Jen pro upřesnění: cestovní kancelář je povinna poskytnout bez zbytečného odkladu pomoc, přijmout nutná opatření k pokračování zájezdu a dorovnat rozdíl v úrovni služeb.

Dle ustanovení § 852i OZ je cestovní kancelář odpovědná za porušení závazků vyplývajících ze smlouvy bez ohledu na to, zda tyto závazky mají být splněny cestovní kanceláří nebo jinými dodavateli služeb cestovního ruchu poskytovaných v rámci zájezdu. Je důležité si uvědomit, že případná výhrada možnosti změny v čase odletu, a to současně s vyloučením jakékoliv kompenzace za nevyužité služby v obchodních podmínkách by byla protiprávní, a tudíž neplatná.

Dle § 852k OZ je cestovní kancelář v případě nevyužitých služeb povinna vrátit zákazníkovi rozdíl v ceně, která by odpovídala nevyužitým leč zaplaceným službám – klienti  přiletěli do cílové destinace a ubytovali se mnohem později něž měli, což samozřejmě ovlivnilo i samotný průběh zájezdu.

Upozorňujeme na to, že právo z odpovědnosti za vady je nutné uplatnit u příslušné cestovní kanceláře bez zbytečného odkladu, nejpozději do 3 měsíců od skončení zájezdu. Přestože zákon nestanovuje povinnou písemnou formu, z hlediska důkazního ji rozhodně doporučujeme, nejlépe proto zašlete na adresu cestovní kanceláře doporučený dopis s dodejkou.

Zdroj: SOS

18.7.2008 12:00| autor: Redakce

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa žen?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněním vaší emailové adresy.

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@femina.cz

TOPlist