Naftu nebo elektřinu? Jak vybrat pohon, který přežije turbulentní dobu a hrozící ekologická omezení?

Básník by to přirovnal k „hodině mezi psem a vlkem“, neboli už není tma, ale ještě není světlo. Realista by spíš řekl, že tato doba je chaotická a nejistá. Takový je totiž aktuální stav v automobilovém byznysu.

ustredni-foto-1100x618.jpg Zdroj: AP

Klasické spalovací motory jsou pořád v kurzu, ale automobilky už je takřka odepsaly a postupně zastavují jejich vývoj. Nastupuje doba elektrických motorů, ať už samotných, či v kombinaci s termickým motorem v podobě hybridu. Řidiči ale elektromotorům stále ještě moc nedůvěřují a v některých zemích, jako například v Česku, je navzdory masivní reklamě podíl elektromobilů a nízkoemisních vozů stále žalostně nízký. Jaký pohon tedy zvolit, abys v budoucnu nelitovala?

Pomineme-li vodíkový pohon, který zatím existuje spíš jen hypoteticky, zahrnuje současná nabídka na trhu klasické benzínové a dieselové motory (s manuálem či s automatem), dále pak plug-in hybrid, full nebo mild-hybrid a stoprocentní elektrický pohon. Objevili jsme model, který dokáže nabídnout všechny tyto varianty. Jedná se o Peugeot 308, a to jako hatchback nebo praktičtější kombi. Nejdostupnější je benzínový vůz, který pořídíš za půl milionu, diesel a mild-hybrid se pohybují kolem 600 tisíc, plug-in hybridy koupíš za cenu od 840 tisíc a nejdražší je samozřejmě elektromobil s cenovkou kousek pod milionem.

Diesel: pád na dno

Naftové motory byly kdysi opěvované pro svoji úspornost. Dnes však od nich automobilky houfně upouštějí. Zmíněný model 308 má dieselový motor BlueHDi 1.5, jehož charakteristiky nejsou vůbec špatné. Se spotřebou pod pět litrů a emisemi 128 gramů se rozhodně nemá zač stydět. Riziko však představuje samotná nafta. Palivo, které současný svět téměř zavrhl. Jak to bude za pár let s jeho cenou? Nebude na něj uvalená nějaká extra daň? A co zákazy vjezdu do určitých oblastí, což už dnes některá evropská města zvažují? To jsou otázky, na které zatím nikdo nezná odpověď, ale je třeba s nimi do budoucna počítat. Dieselový motor navíc chce jezdit a nejlépe dlouhé trasy. Popojíždění po městě mu nedělá moc dobře, to naopak nevadí benzínu.

Benzín: drží se zuby nehty

Benzínový motor je na tom trochu líp než dieselový, i nad ním se ale stahují mračna. V budoucnu bude zřejmě řešit stejný problém jako nafta. V současné době je ovšem považován za trošku perspektivnější, o čemž svědčí i nabídka převodovek a výkonových verzí. U Peugeotu 308 je benzínový motor PureTech jediným pohonem, který stále pořídíš i s manuální převodovkou.

Plug-in hybrid: mezistupeň

Zní to skvěle: dojezd na elektřinu přes 70 kilometrů, spotřeba v hybridním režimu jen něco málo přes litr benzínu, parkování na modrých zónách v Praze zdarma… Ovšem má to i háčky. O bezplatné parkování možná hybridy v Praze brzy přijdou, servis je ve srovnání s elektromobilem nákladnější a z hlediska „userfriendly“ to nemusí vyhovovat každému. Plug-ina totiž musíš stále dobíjet. To znamená, že nemáš-li doma či v práci přístup k zásuvce či wall-boxu, budeš otrokem veřejných dobíječek. Pokud nejsi líná, neustálé vytahování a uklízení kabelu ti asi nebude dělat problémy, mnohým ale dělá. Nicméně za současné situace je plug-in hybrid optimálním řešením. Poskytuje veškeré výhody elektromobilu včetně bezemisní jízdy a zároveň tě neomezuje dojezdem.

Elektromobil: jediný, který přežije

Ve prospěch elektromobilů hovoří mnoho argumentů. Hlavně ten, že od roku 2035 zcela ovládnou evropský trh. Budoucnost jim patří včetně nejrůznějších výhod, jejich dojezd se zvyšuje, počet dobíječek roste… Takže zainvestuješ do elektromobilu a máš vyhráno? Ne tak docela. Současná elektroauta totiž mají relativně krátký dojezd a s rychlým vývojem v této oblasti hrozí, že dnešní elektromobily ztratí na zůstatkové hodnotě. Nicméně elektrický Peugeot 308 patří z tohoto pohledu se svými 413 kilometry k premiantům. V rychlodobíječce, jejichž počet u nás roste jako houby po dešti, ho dobiješ na 80 % za necelých 25 minut. To znamená, že na sto kilometrů bezemisní jízdy ti stačí jen 12 minut. Velkým bonusem elektromobilů je to, že jsou takřka bezúdržbové. Olej, filtry a veškerý servis nutný k tomu, aby spalovací motor šlapal, jak má, elektromobil nepotřebuje. Nicméně je třeba počítat, že kvůli zvýšené hmotnosti se víc opotřebovávají pneumatiky a brzdy.

Mild a full hybrid: ani ryba ani rak

Na rozdíl od plug-in hybridu nepotřebuje zásuvku. Dobíjí se totiž za jízdy rekuperací. Žádné otravné tahání kabelů a hledání dobíječek, a přitom se minielektromotor s minibaterií postarají o úsporu paliva a emisí. U mild-hybridního modelu 308 to představuje asi 15 procent ve srovnání s benzínovým motorem. Na druhou stranu cena je o vyšší o 45 tisíc. Mild-hybrid je určitě lepší než nic, ovšem k bezemisnímu řešení má daleko a v budoucnu zřejmě bude řešit stejný problém jako benzín či diesel.

Přečti si také:

Světlo na konci tunelu

Plánuješ-li zrovna nákup auta, možná jsme ti nasadili brouka do hlavy. Co vybrat? Dobrou zprávou je, že spalovací motory neumřou ani po roce 2035, kdy má být podle nařízení EU v Evropě zcela zakázán prodej nových vozů na benzín či naftu. Mnohé motory, a mezi nimi i zmíněný PureTech a BlueHDi od Peugeotu, budou moci tankovat i syntetické palivo. Technicky jsou na to totiž připravené. To stejné platí i pro mild-hybrid. Pokud ti tvé ekologické cítění velí pořídit si auto schopné jezdit bezemisně, tedy plug-in hybrid nebo elektromobil, neváhej a jdi do toho. Proti ztrátě zůstatkové hodnoty se lze bránit pořízením auta na operativní leasing. Tuto formu financování ostatně můžeš použít pro jakýkoli pohon.

A na konec několik pravidel pro výběr:

Jezdíš spíš po městě: zvol benzín, mild-hybrid nebo elektro

Jezdíš dlouhé trasy: diesel či plug-in hybrid

Máš kde dobíjet: plug-in hybrid či elektro

Chceš ušetřit na pořizovací ceně: benzín

Bydlíš v centru města: elektro

30.11.2023 7:00| autor: autorský článek Radka Matthey

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa žen?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněním vaší emailové adresy.

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@femina.cz

TOPlist