Myslíš si, že jsi špatná řidička? Tahle studie ti dodá sebevědomí. Jsi stejně dobrá jako chlapi!

Je lepším řidičem žena nebo muž? Spousta lidí ti určitě tvrdila, že muž. Jenže ono je to všechno nejspíš úplně jinak. Obecně se totiž dá říci, že si ženy umí poradit i s hodně těžkými podmínkami, a řízení auta mezi ně rozhodně patří. Při dostatečném školení a zkušenostech můžeš s přehledem strčit do kapsy i chlapy. Nevěříš? Ale ano, je to tak.

zena-za-volantem-1100x618.jpg Zdroj: www.shutterstock.com

S náročnými podmínkami se popereš úplně stejně

Debaty o fyzické výkonnosti jsou nekonečné. Jenže pravda je taková, že v moto sportu se ženy umí s náročnými podmínkami vyrovnat úplně stejně chlapi. Podmínkou je samozřejmě to, že pravidelně jezdí a naberou dostatek zkušeností. Jedním z mýtů, který přetrvává u řízení auta je ten, že dámy mají problém s vyššími teplotami, a to hlavně ve 2. fázi menstruačního cyklu. Připadá ti to jako přitažené za vlasy? Není divu, ostatně nesmyslnost tohoto mýtu dokazuje i nová studie.

Neexistuje žádný rozdíl

Co jiného ještě studie publikovaná v časopise Medicine and Science in Sports and Exercise ukázala?  Potvrdila, že pokud jde o fyzickou zdatnost žen a mužů v řízení auta, neexistuje zde rozdíl. A poslala do propadliště dějin také tvrzení, že ženy hůře snášejí vysoké teploty, když se věnují motorismu ve 2. fázi svého menstruačního cyklu. Na Michiganské státní univerzitě to potvrdilo sledování dobrovolníků z řad mužů i žen. Zkoumali i zda je nějaký rozdíl v otevřených a uzavřených vozech. Přitom sledovali dýchání, bušení srdce a také teplotu jak kůže, tak celého těla a zároveň i stres, který vyvolává teplo. Závěr? Žádný rozdíl.

 

Muži nebo ženy? Hodnoty jsou podobné

Při automobilových závodech je stresujícím faktorem i tepelné napětí. Proto se i mnozí odborníci dosud domnívali, že když ženy mají v tzv. luteální fázi menstruačního cyklu (2.polovina cyklu, která začíná po ovulaci) vyšší teplotu, znamená na to, že se unaví rychleji. Tím budou bezpečnostním rizikem pro ostatní řidiče. To se ale ukazuje jako naprostý omyl, což potvrzuje i David Fergusson, který se už dlouhých 15 let věnuje na Michiganské univerzitě studiu fyziologie řidičů závodních vozů. Je tedy jasné, že žena v autě nemůže být ve 2. fázi menstruačního cyklu kvůli únavě žádným nebezpečím pro sebe i okolí, a to navzdory tomu, že má tehdy vyšší teplotu i tep a další funkce, které mají značit vyšší únavu. Dokonce se ukázalo, že se tyto hodnoty nijak výrazně neliší od toho, co vykazují muži jako řidiči.

Naše největší síla? Máme nadhled

Buď si jistá, že se za volantem svému chlapovi naprosto vyrovnáš, ať už jsi v jakékoli fázi menstruačního cyklu. Samozřejmě každé pohlaví se na silnici chová trochu jinak. Podle odborníků je síla nás žen za volantem v tom, že si nepotřebujeme nic dokazovat, jsme tolerantnější k chybám druhých a přemýšlíme dopředu. Na druhou stranu se více stresujeme a problémem u nás není agresivita jako spíše zmatek. I dopravní psychologové říkají, že silou žen v autě na nadhled. Více si uvědomujeme rizika,  jsme proto pokornější a jezdíme opatrněji. Takový přístup k jízdě je podle psychologů skvělý – auto se totiž může velice snadno proměnit ve zbraň.

A co ty? Jaká jsi řidička? Máš pocit, že během menstruace řídíš  jinak, dělá ti něco problémy?

Foto: Shutterstock.com

 

 

 

14.5.2019 6:00| autor: Helena Stejskalová

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa žen?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněním vaší emailové adresy.

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@femina.cz

TOPlist