„Ach jo, ženská za volantem!“ Zastaralé klišé, které dávno neplatí!

Také jsi tuhle větu slyšela už alespoň tisíckrát? Není divu, muži jsou jí přímo posedlí. Ale můžeme tě uklidnit, že jednak už tohle rčení dávno není aktuální a hlavně, že teď už tě třeba takové parkování vůbec trápit nemusí. Chytré technologie se dostávají i do aut a my je milujeme.

12-foto-ustredni-1100x618.jpg Zdroj: Patrick Curtet

Píše se rok 1971 a v malé vesnici Kohoutkov v podhůří Krkonoš došlo k nevídané události. Pětadvacetiletá Marie udělala autoškolu a stala se tak ve vsi jedinou ženou vlastnící řidičák. Díky tomu ji přijali na místo poštovní doručovatelky ve vedlejší střediskové obci. Marie dostala služebního Trabanta a rozvážela poštu do okolních vesnic. Pošťácký vůz celoročně na letních pneumatikách nebyl žádný zázrak. V zimě nestartoval a Marie musela prosit sousedy, aby ji roztlačili. Pořádně netopil, takže se občas stalo, že než si z kantýny JZD přivezla domů oběd, udělaly se na polévce ledové krystaly. Přesto ale Marie měla své pošťácké auto ráda. Jednou ale dostala na náledí smyk a srazila se s autobusem. Z chatrného Trabanta létaly bakelitové kousky na všechny strany, v autobuse zavládla panika, ovšem Marii se jako zázrakem nic nestalo. Ani řidič autobusu neutrpěl žádnou újmu. Večer v hospodě pak vyprávěl historku kamarádům a svou řeč zakončil slovy: „No jo, ženská za volantem…“. Chlapi souhlasně přikyvovali a příčina nehody byla okamžitě objasněna.

Miláčku, dělejme to, co každý umíme líp: já řídím, ty žehlíš!

Raketový vývoj na všech stranách

V roce 2020 má obec Kohoutkov přibližně stejný počet obyvatel jako v roce 1971. Většina žen v aktivním věku má řidičák a vzhledem k tomu, že ve vesnici není moc pracovních příležitostí, vyrážejí každý den autem za prací, na nákupy, vozí děti na kroužky… Oproti minulým letům je to radikální změna, hloupý předsudek o ženské za volantem ale za ty roky nezmizel…

Co je však skvělé, je, že obrovskou změnou prošly i technologie v autech. Dnešní vozy totiž mají takový arzenál asistenčních systémů, že dokáží spoustu řidičských chyb eliminovat. Dokonce se začínají objevovat první vozy s poloautonomním řízením. Automatické systémy přebírají stále více úkonů a o to menší nároky jsou kladeny na řidiče. V budoucnu zřejmě nebude tak důležité, jak dobrá jsi řidička, ale jak vybavené máš auto. A o nějakém trapasu při parkování, nebude moct být řeč.

Výbava, která zachrání život

Pojďme ale k systémům, které tě zachrání před mnohem horšími věcmi než trapas. Mě zachránil Peugeot 208 a jeho systém Active Safety Brake. Jedná se o funkci, která umí sama nouzově zastavit, hrozí-li kolize. Vyzkoušela jsem ji na vlastní kůži, když jsem se jednou za volantem zamyslela a nevšimla si, že dodávka přede mnou brzdí. Naštěstí moje auto zareagovalo včas, i když v poslední vteřině.

Někdy je ale i půl vteřina důležitá a tak záleží, do jakého vozu sedneš. Zmíněný Peugeot 208 má jedno unikum nazvané i-Cockpit 3D. Pod tím si můžeš představit digitální displej, na kterém běhají obrázky z hologramů do popředí podle toho, jak moc jsou v daný okamžik důležité. Reakceschopnost řidiče se díky tomu zvýší o půl vteřiny. To se může zdát málo, ale jedeš-li rychlostí 100 km/h, půl vteřiny představuje 15 metrů, a to je hodně!

I-Cockpit 3D ti dá půl vteřiny navíc

Prvek výbavy, který opravdu miluji, se jmenuje Park Assist. Ten totiž sám zaparkuje do řady i kolmo k silnici. Dokonce umí i z parkovacího místa sám vyjet. Sedíš za volantem a necháš ho dělat všechnu práci. Zaparkuješ líp než macho, který tak rád tvrdí, že ženy neumějí parkovat.

Parkování do řady je se systémem Park Assist hračka

Nech řídit roboty

Tenhle malý Peugeot toho ale umí ještě mnohem víc: umí číst dopravní značky, hlídá bezpečnou vzdálenost, sleduje pomocí kamery míru tvé únavy, kontroluje mrtvý úhel a hrozí-li neúmyslné vyjetí z jízdního pruhu, spolehlivě zatočí volantem a zkoriguje dráhu vozu. Samotnou kapitolou je pak poloautonomní řízení. To je systém, který na dálnici automaticky udržuje dráhu vozu a současně rychlost. Umí se zavěsit na auto před tebou a udržuje od něj bezpečnou vzdálenost. Sám brzdí a zrychluje a je-li třeba, úplně zastaví. Ty jen dohlížíš. Ovšem ruce samozřejmě musíš mít stále na volantu a být bdělá, jinak by tě kontrolní systémy okamžitě peskovaly a vyžadovaly, aby ses patřičně věnovala řízení.

Budoucnost trošku jako sci-fi

Zatím se asistenční systémy bouří, když sundáme ruce z volantu, ale v budoucnu už zřejmě protestovat nebudou. Umělá inteligence totiž umí řídit lépe a bezpečněji než člověk. Neporušuje předpisy, rychleji reaguje a nikdy nejezdí pod vlivem drog nebo alkoholu. Jednou možná nastane doba, kdy se příčina nehody bude vysvětlovat slovy: „Ach jo, člověk za volantem….“

Co na to naše čtenářky?

Větu ženská za volantem jsem slyšela tolikrát, že už ji ani nevnímám. Jestlipak se ale někdy muži podívali do statistik na to, kdo častěji způsobuje nehody a proč? Ano, my otloukáme nárazníky při špatném parkování, ale muži za volantem jsou občas šílenci, co hazardují s lidskými životy,“ zlobí se Eva (35 let).

„Přiznám se, že můj muž mi také vybral auto se všemi těmi vymoženostmi a já si nestěžuju. Moc dobře vím, že parkování je moje slabá stránka, zvláště podélné. Takže teď jen zvednu ruce a nechám chytré technologie, aby to udělaly za mě a jen si užívám šokovaných pohledů, když zaparkuju i na to nejhůře dostupné místečko,“ směje se Jana (27 let).

A jak to máš ty? Myslíš si, že jsou ženy horší řidičky než muži? A co ty a chytré technologie v autě? Líbí se ti, nebo vůči nim nemáš důvěru? Napiš nám do diskuze své zkušenosti, těšíme se na příspěvky. 

 

11.12.2020 7:00| autor: Redakce ve spolupráci s Peugeot

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa žen?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněním vaší emailové adresy.

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@femina.cz

TOPlist