Sedadla musí být pohodlná a dobře vypadat, ale nejen to. Poradíme ti, jak nejlíp vybrat

O sedadlech se v souvislosti s auty moc nemluví, tedy aspoň ne tak, jak by si zasluhovala.

ustredni-foto-femina-1100x618.jpg Zdroj: AP

Nejvíc pozornosti se většinou upíná k designu vozu, motoru a technologiím. Hlavně se řeší, kolik má auto koní, za kolik vteřin je z nuly na stovce a kolik ujede kilometrů na jednu nádrž. Sedadla jsou tak trochu na okraji zájmu, a přitom nosí celý svůj produktový život zadky cestujících a starají se, aby záda celé posádky měla co největší komfort. Někdy sedadla umí i masírovat či zahřívat. Každopádně jim to není nic platné, pokud nezajistí to pravé pohodlí. Pokud se ti totiž špatně sedí a po každé delší cestě vylezeš z auta celá polámaná, rozhodně ti tvoje auto nebude dělat radost. Nepohodlné sedadlo dokáže zážitky z jízdy totálně pokazit. Ostatně ne nadarmo patří k hlavním rozhodovacím kritériím při nákupu auta. Poradíme ti, na co se u sedadel zaměřit, a taky mrkneme trochu do historie. Ta je totiž nečekaně zajímavá a pestrá.

Kromě komfortu musí sedadla samozřejmě i dobře vypadat. O tom není pochyb. Mají reprezentovat, ale zároveň svého majitele moc neotravovat složitou údržbou. A konečně musí cestující spolehlivě ochránit. Pak si podle toho, kolik chceš nebo můžeš do sedadel investovat, volíš další funkce jako elektrické nastavení, odvětrávání apod.

Chladivá kůže, hřejivá látka

Za vrchol luxusu se u sedadel odjakživa považovala pravá kůže, zpravidla hovězí. Ta má nezaměnitelnou vůni a je patřičně reprezentativní. Umělá kůže sice tak nevoní, zato je ale levnější. Tmavé odstíny jsou praktické v tom, že je nerozhází rozlitá káva, čokoláda ani jahodový džus neboli ty nejzákeřnější skvrny. U světlých odstínů je to naopak průšvih. Z pohledu komfortu na tom kůže není zrovna nejlíp. V létě ti spálí stehna a v zimě tě bude studit. Příjemnějším a mnohem dostupnějším materiálem je látka.

V současné době je však nejvíc v kurzu alcantara. Její povrch je příjemně semišový, skvěle vypadá, je odolná, prodyšná a snadno se udržuje. Materiály se dají i kombinovat: alcantara s látkou, kůže s alcantarou apod. Velmi módní jsou ekologické materiály. Například BMW vyrábí sedadla z recyklovaných PET lahví, Škoda zase používá potahy z recyklovaných veganských materiálů. A dá se očekávat, že tyto ekotrendy porostou. Novou metou automobilek je totiž uhlíková neutralita, a v ní tyto nové ingredience mají své místo.

Okénko do minulosti potahů

Vývoj autopotahů je zajímavý i z módního hlediska. Je fascinující, jaké materiály, vzory, barvy a struktury klienti dříve preferovali. Kůže je samozřejmě nesmrtelná klasika, o tom není pochyb. Jiné materiály však takřka zmizely. V polovině minulého století si bohatší klientela dopřávala plyšové či velurové potahy (jedná se v podstatě o stejnou tkaninu, rozdíl je jen v délce vlákna).

Méně movitější klientela se musela spokojit s jakousi tvrdou kobercovinou. Tento materiál se sice snadno udržoval, ale co si budeme povídat, moc hladivý nebyl, spíš tvrdý a nepříjemně kousavý. Řidiči si proto zvyšovali komfort přehozy přes potahy ve stylu „chlupatá deka“, což rozhodně nebyla žádná krása. Hůř snad vypadají jen autopotahy z dřevěných kuliček, které se tváří, že umí i masírovat (ale neumí).

Nepodceň tvar

Kdybys dnes jela autem z minulého století, neuvěříš, že se v něm dalo přežít. Bezpečnostní pásy byly často jen vpředu, vzadu se nepoutalo. Sedáky se podobaly beztvarým mohutným křeslům. Boční vedení takřka neexistovalo a opěrky hlavy jakbysmet. Dnes je to úplně jiná liga. Sedadla jsou pevná, drží správně polohu těla pro dobrou viditelnost z vozu i rychlou schopnost reagovat. Celkově mají spoustu ergonomických vychytávek. Nicméně stále je těžké najít tvar, který vyhoví všem.

Muži často preferují pevnější sportovnější tvary. Někteří dokonce sní o sedadlu typu „skořepina“, které se používá v závodních speciálech. Ženský zadek se ale cítí lépe v pružnějším a měkčím sedadle s mnoha možnostmi nastavení výšky či délky. Rozdíly jsou ale i z hlediska trhů. V Evropě klienti vyžadují přesné držení těla, boční podporu a patřičný rozsah sklopení sedadel. V Asii chtějí měkký posed, boční oporu moc neřeší, ale potrpí si na luxus a prostornost zadních míst. V Jižní Americe hraje největší roli odpružení sedadel, aby zajistila vibrační komfort na rozbitých cestách.

Luxusní vychytávky

Automobilky nabízejí spoustu příplatkových doplňků pro zlepšení komfortu sedadel. Oblíbené je třeba vyhřívání. To zvýší nejen pohodlí, kromě toho ti může ušetřit i pár korun, zejména pokud často jezdíš v autě sama. Topení, které hřeje jen záda a zadek, tě totiž pocitově dostatečně zahřeje, a nemusíš tak vytápět celý interiér auta. Platí to i u elektromobilů, u kterých tak šetříš energii v baterii. Zato masážní funkce, to už je vyloženě přepych. Zní to dobře, ale jezdíš-li jen krátké vzdálenosti, je to možná až zbytečný luxus. To těch minimálně deset tisíc můžeš investovat i jinak. Třeba do elektrického nastavení sedadel.

Praktická je i možnost uložení do paměti, zejména pokud auto neřídíš jen ty. Vyhneš se tak otravnému štelování před každou jízdou. Také odvětrávání sedadla je skvělá vychytávka, a to hlavně u méně prodyšných čalounění (u kůže je takřka povinností). Odvětrávání zabrání tomu, že se ti v horku sukně přilepí k tělu, a také zajistí, že potah bude vypadat dlouho jako nový.

Prémiovky a mainstream

Abys měla to nejluxusnější posezení, zvol prémiové značky automobilů. Ty většinou tyto příplatkové bonbonky mají v nabídce, některé dokonce i jako součást sériové výbavy. Nemusíš ale nutně lovit jen v prémiových vodách. Dnes už i mainstreamové značky umějí uspokojit i ty nejnáročnější zákazníky. Například nový Peugeot 3008 zvládne věci, které byly ještě nedávno nemyslitelné. Sedadla tohoto vozu mají už od základní úrovně alcantaru.

Jsou optimálně ergonomicky tvarovaná a jejich výplň tvoří pěna s vysokou hustotou. Mohou být odvětrávaná a masážní. Vyhřívání je pro přední řadu samozřejmostí, v zadní to ovšem dosud nebylo u žádného peugeotu možné, 3008 je první. Dalším prvenstvím je to, že přední sedadla mají adaptivní boční opěrky, které se elektricky nafukují nebo vyfukují, aby se dokonale přizpůsobily tvaru těla cestujícího. A navíc je tu prestižní certifikát AGR, který uděluje německé sdružení lékařů a fyzioterapeutů podporující výzkum v oblasti prevence bolestí zad.

Budoucnost naležato

Mohlo by se zdát, že sedadla už jsou na vrcholu, co dalšího ještě vymyslet? Opak je pravdou. V této oblasti totiž ještě dojde k velkému vývoji. Blíží se totiž doba autonomního řízení, kdy vozidlo bude řízeno automatickými systémy, zatímco řidič bude relaxovat, koukat na film či spát. Požadavky na komfort a modularitu sedadel se tak budou zvyšovat. Sedadla bude třeba sklopit tak, aby si cestující mohl lehnout.

Zajímavé je, že možnost udělat z křesla lehátko nabízel už v padesátých letech minulého století model Peugeot 403, takže se možná tak trochu vrátíme do minulosti.

18.10.2023 11:00| autor: Radka Matthey

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa žen?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněním vaší emailové adresy.

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@femina.cz

TOPlist