Deset věcí, které tě v autoškole potrápí, a přitom zbytečně. Moderní auta si s nimi totiž poradí

Někdo udělá autoškolu tak říkajíc s prstem v nose. Jiný se trápí, nervuje a platí si kondiční jízdy, aby nakonec na poslední pokus uspěl. A někdo dokonce jízdní zkoušku neudělá vůbec. Pro řadu uchazečů o řidičské oprávnění je samotná autoškola, a hlavně pak závěrečná zkouška zdrojem velkého stresu. Tolik dovedností, znalostí a zkušeností musíš získat, aby ses stala řidičkou!

foto04-1100x618.jpg Zdroj: AP

A přitom se v autoškole spoustu času potýkáš s tím, aby ses naučila věci, které moderní auta bez problémů zvládají sama, nebo ti aspoň v mnoha ohledech výrazně pomohou. Tyto vychytávky navíc nenajdeš jen v prémiových či luxusně vybavených autech. Ukážeme ti je na jednom z nejdostupnějších a nejprodávanějších malých aut na světě, Peugeotu 208.

Řazení

„Vždyť je to jednoduché. Posloucháš motor, sleduješ otáčkoměr a podle toho řadíš či podřazuješ.“ To se snadno řekne. Spousta řidičů začátečníků má ale problém zařadit správnou rychlost. Situace, kdy se nemůžeš rozjet na křižovatce, nebo když ti auto na rušné silnici „chcípne“, není vůbec příjemná. Než se s řadící pákou spřátelíš, může to trvat dlouho a možná zažiješ spoustu stresujících chvilek. Tyto problémy zcela zmizí s automatickou převodovkou. Ta už dávno není výsadou luxusních vozů. U Peugeotu 208 dokonce převažují verze s automatem nad těmi s manuálem. A v budoucnu to bude ještě markantnější. S novou emisní normou zřejmě manuálním převodovkám odzvoní úplně.

Parkování

„Pozor, ať neodřeš disky, ale zároveň neparkuj metr od chodníku.“ Taky jednoduchá rada, jenže trefit se do řady aut vůbec není snadné, zejména pokud ti funí na záda netrpěliví řidiči, kterým překážíš v provozu, zatímco ty se na několikátý pokus snažíš vjet do parkovacího místa.  I tento problém jde snadno vyřešit s pomocí parkovacích paketů. Peugeot 208 nabízí přední i zadní asistent a kameru se zobrazením 360°. S těmito pomocníky vklouzneš i do stísněného prostoru zcela suverénně.

Couvání

Pro správné couvání je potřeba se správně natočit dozadu, aby ses mohla ohlédnout přes rameno. Navíc musíš kontrolovat provoz jak vnitřním zpětným, tak i oběma vnějšími zrcátky. A pro jistotu, než někam zacouváš, zkontroluj, jestli tam není třeba cihla či pařízek, který přes zadní kapotu nevidíš. Anebo si prostě pořiď couvací kameru. A je to vyřešeno! Některé verze ji mají dokonce sériově.

Sledování dopravních značek

V hustém městském provozu musíš sledovat všechno: chodce, ostatní auta, cyklisty, obrubníky… Nesmíš dopustit, aby ti cokoli uniklo. Přehlídneš-li dopravní značku u zkoušky v autoškole, komisař tě nemilosrdně vyhodí. Někdy tě dokonce záměrně směruje do zákazu vjezdu, aby otestoval tvoji pozornost. Námi testovaný vůz ale značky uměl ohlídat. Rozezná stopku, zákaz vjezdu, jednosměrku, zákaz předjíždění i konec zákazu. Kromě toho samozřejmě zvládá i všechny značky omezující rychlost. Včas ti všechno připomene a ukáže na displeji.

Hlídání bezpečné vzdálenosti

Nemusíš se zrovna lepit jinému autu na zadek, a přesto můžeš být nebezpečně blízko. Někdy prostě patřičnou vzdálenost neodhadneš, a pokud auto před tebou prudce zabrzdí, malér je na obzoru. Naštěstí se funkce distance alert stává takřka samozřejmostí. Peugeot ji například dává sériově do všech svých vozů.

Dodržování předepsané rychlosti

Jedním z nejčastějších důvodů pohoření u zkoušky v autoškole je překročení povolené rychlosti. Prostě se chvíli přestaneš dívat na tachometr a najednou jedeš o 10 km/h víc, než je povoleno. A to se v závěrečném testu netoleruje. Moderní auta přitom rychlost ohlídají naprosto spolehlivě. Omezovač rychlosti či tempomat patří dnes takřka ke standardní výbavě každého vozu.

Přečti si také:

Přepínání dálkových světel

Dálková světla výrazně zlepšují viditelnost ve tmě. Je ale třeba neustále dohlížet na to, aby někoho neoslňovala. Ani auta před tebou, ani ta v protisměru. Zapomeneš překliknout a rozčilené troubení oslněného auta tě nemine. S automatickým přepínáním dálkových světel tě ale čeká bezstarostná jízda.

Jízda po víceproudé silnici

Tříproudá silnice ve městě může být pro začínající řidiče pěkně tvrdým oříškem. Přejíždí se z jednoho pruhu do druhého a snadno zde přehlídneš auto v mrtvém úhlu. Této situaci, která snadno vyústí v kolizi, efektivně předchází systém sledování mrtvého úhlu. Za tento nadstandardní doplněk si sice osm tisíc připlatíš, ale za tu sebejistotu za volantem to určitě stojí.

Udržení pozornosti

Děláš-li zkoušku v autoškole, nezapomeň si vypnout telefon. Nic neruší tak, jako neodbytné zvonění. Neodvažuj se odpovědět, ani se ho pokusit vypínat za jízdy. To by ti komisař rozhodně neodpustil. Vždyť to, že řidiči nedokážou v autě odložit telefon, je jednou z nejčastějších příčin dopravních nehod. Přitom není nic jednoduššího než připojit telefon pomocí Bluetooth. V námi testovaném voze bylo dokonce možno připojit hned dva telefony zároveň a funkcí Mirror Screen přenést jejich obrazovku na dotykový displej.

Včasné brzdění

Brzdit je umění. Jinak se totiž brzdí na mokru, na sněhu, na zledovatělé silnici, na dlažebních kostkách, na štěrku… A ne vždy je příležitost to během tréninkových jízd vyzkoušet. Pokud ale včas nedobrzdíš při zkoušce, můžeš se s řidičákem rovnou rozloučit. V běžném životě je ale pro tyto případy v autě sériově dodávaný systém nouzového brzdění, který rozpozná chodce a cyklisty, a to ve dne i v noci, v rychlosti od 7 do 140 km/hod. Před kolizí tě tak spolehlivě ochrání.

Jaké dovednosti potrápily v autoškole tebe? A zvládla jsi řidičák na první pokus? Napiš nám do diskuze.

 

18.1.2024 7:00| autor: Redakce

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa žen?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněním vaší emailové adresy.

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@femina.cz

TOPlist