Rozvedla jsem se: Co dál?

„Nemyslela jsem si, že se to stane zrovna mně,“ říká pětatřicetiletá Andrea, která se před rokem rozešla s mužem po desetiletém vztahu. „Najednou bylo po rozvodovém stání, uvědomila jsem si, kolik je mi let a padly na mě velké splíny,“ dodává žena.

Statistiky hovoří neúprosně – přibližně každé druhé manželství končí rozvodem. Přesto si lidé, kteří vstupují do svazku manželského, nepřipouští, že by se něco podobného mohlo stát i jim. „Byli jsme hodně zamilovaní a myslím, že šťastní. Jenže postupně jsme se hádali kvůli maličkostem a už to nešlo vydržet,“ svěřila se třiatřicetiletá Hana, která se rozvedla před půl rokem a zůstala sama se tříletou holčičkou.

Rozvod představuje velkou stresovou zátěž. Objevují se pocity zklamání, sebeobviňování, rozvedeným se může snížit životní úroveň, zůstávají na řadu úkolů, o které se s partnerem dělili, sami. Do toho se přidávají obavy, že bude těžké najít si partnera. „Je mi pořád ještě smutno a ze všeho jsem se nevzpamatovala,“ přiznává Hana. „Hlavně večery jsou pro mě kritické, když sedím sama u televize a malá už spí. Cítím se hodně opuštěná.“

[[related]]

Co dělat po rozvodu?

  • Smutnit po rozvodu je přirozené. Žádný smutek by ale neměl trvat zbytečně dlouho. Zkuste se na vše dívat optikou „nového začátku“. Vždyť ne nadarmo se říká, že něco končí a něco zase začíná. Zároveň ale na sebe nebuďte příliš přísná. Vyplakat se kamarádce na rameni vám také pomůže.
  • Nelitujte se. Sebelítost je jen krokem od depresí a podobných splínů. Ačkoli vám muž možná ublížil, nepohlížejte sama na sebe jako na oběť, nedělejte ze sebe uzlíček sebelítostí. Najděte energii a ukažte všem, že to zvládnete!
  • Navažte opět kontakty s kamarádykamarádkami. Manželství a starost o rodinu jsou pro ženu časově náročné a na přátelství moc času nezbývá. Nyní ale máte více času zajít si s kamarádkou na kávu nebo do kina. Zkuste si jednou do měsíce domluvit společné středy, úterky nebo pátky. Budete se mít na co těšit.
  • Sportujte (ideální je například plavání), relaxujte, bavte se. Využijte volných chvilek aktivně. Vraťte se ke svým dřívějším koníčkům. Ne, skutečně na ně nejste stará. Choďte do divadla, fitka, na výstavy, na kurzy angličtiny…
  • Nehrňte se zbytečně do vztahů. Mnoho z nás má tendenci rychle si hledat nového partnera. To však není pro zlomené srdce to nejvhodnější řešení. Na partnerský vztah budete připravena až po nějaké době. Být chvilku sama není špatné a vyhnete se tak dalšímu zklamání.
  • Myslete pozitivně. Pozitivní myšlení je výhodné – přináší nám lepší pocity a také lepší zítřky. Pokud to neumíte, naučte se to. Trénujte každý den na maličkostech.

Prožila jste rozvod? Co jste udělala jako první po rozvodovém stání?

21.9.2012 10:00| autor: Jana Poncarová
Více o tématu: plavání

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa žen?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru nebo nás sledujte na facebooku:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Více informací

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist