Výživa před otěhotněním a v těhotenství

Těhotenství je mimořádné období v životě ženy, a proto by měla být nedílnou součástí přípravy na otěhotnění také vhodná výživa.

Velmi často totiž otěhotnění předchází stravovací režim, který má k optimální skladbě daleko (ať už se jedná o různé redukční režimy nebo preferenci rychlého a instantního stravování). Medvědí službu také prokazují různé neodborné rady a doporučení k „ozdravění“.

Platí, stejně jako v jiných etapách života, že důležité je stravování pestré, pravidelné, v přiměřeném množství, v němž by měly být obsaženy všechny důležité složky stravy – jednotlivé živiny a látky ochranné, pokud možno v přirozené formě. Totéž se pak týká i stravování v těhotenství.

Množství se liší podle konkrétního životního stylu a aktivity – tím i výdeje energie a potřeby živin. Vzájemný poměr živin a potřebné množství energie se také mírně liší podle konkrétní fáze těhotenství. Ovšem pozor, v žádném případě neplatí, že je třeba jíst za dva!! Po větší část těhotenství není nutné zvyšovat příjem energie nad běžnou normu.

Jaké jsou důležité složky stravy?

Bílkoviny můžeme rozdělit na rostlinné (luštěniny, obilniny a výrobky z nich) a na živočišné (maso, vejce, mléko a mléčné výrobky). Živočišné mají vyšší obsah esenciálních aminokyselin (které jsou k životu nutné a neumíme si je sami vytvořit), a proto jsou považovány za výhodnější. Ovšem i při dostatečném přísunu rostlinných bílkovin, se nevystavujete žádnému riziku.

Tuky jsou také nedílnou součástí stravy, je ale třeba si uvědomit, že živočišné tuky v potřebné dávce zkonzumujeme v mléčných výrobcích a mase. Na přípravu pokrmů a mazání na pečivo je proto třeba používat tuky rostlinné – jedině tak můžeme zajistit správné zastoupení nasycených a nenasycených mastných kyselin v naší stravě.

Sacharidy jsou vhodné hlavně ve formě škrobu – tedy brambory, rýže, těstoviny, tmavé pečivo. Vzhledem k častému problému se zácpou jsou vhodné hlavně varianty celozrnné.

Nezbytnou denní složkou stravy jsou zelenina a mléčné výrobky, zejména zakysané.

Zdrojem železa, které je důležité především pro krvetvorbu, je maso, vnitřnosti, vejce a zelenina. Využitelnost železa je vázána na současný příjem vitaminu C a je vyšší z živočišných zdrojů. V průběhu fyziologického těhotenství se potřeba železa v organizmu výrazně zvyšuje. Zdrojem vitaminu C, jak je všeobecně známo, je hlavně zelenina a ovoce, nejlépe v syrovém stavu.

Významným vitaminem pro vývoj plodu je kyselina listová, jejíž dostatečný příjem zabrání poruchám vývoje nervové soustavy. Je však velmi nestabilní a rychle se ničí (krájením, oxidací,…). Velmi dobrým zdrojem kyseliny listové je čínské zelí.

Součástí optimálního stravování je vždy i pitný režim. 2 litry denně jsou základním množstvím. Nevhodné jsou tekutiny sladké, v těhotenství pak i ty obsahující chinin (tonic). Alkohol je rizikový, protože jeho konzumace poškozuje mozkové buňky a zatěžuje zejména játra, v těhotenství je pak jeho konzumace zcela nežádoucí.

Po otěhotnění je k výše uvedenému třeba doplnit, že problémy mohou způsobit různá jídla, na některá má pak těhotná žena naopak nezřízené chutě.

Obecně nejsou vhodná těžce stravitelná jídla, převaha instantních výrobků a častá konzumace produktů fast food.

Pokud je počátek těhotenství provázen nevolností, případně delším obdobím zvracení, je třeba výživu bilancovat a upravovat ve spolupráci s nutričním terapeutem a lékařem, aby v tomto období nedošlo k nutričním deficitům.

Jaké množství stravy má těhotná žena konzumovat?

Množství stravy, které konzumuje, je samozřejmě individuální, nejlepším měřítkem je přiměřený váhový přírůstek. V prvních 2 měsících by měla maminka přibrat 2 kg a v dalších měsících asi 400 g za týden. Výsledný přírůstek hmotnosti by měl být 12 kg. Pak je návrat k původní váze velmi snadný.

Shrnutí na závěr

Příprava na těhotenství nezačíná rozhodnutím „teď budeme mít děťátko“. Klidné, zdravé a kvalitní těhotenství je připravováno několik let předem stravovacím a životním stylem. Lze samozřejmě mnohé pozitivně i negativně ovlivnit až v průběhu těhotenství, ale jen zdravá a přiměřeně živená žena může úspěšně otěhotnět, a pak zabezpečit optimální výživu a vývoj svého dítěte.

Zdroj: Fórum zdravé výživy, Tamara Starnovská

30.10.2008 12:00| autor: redakce

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa žen?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru nebo nás sledujte na facebooku:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Více informací

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist