Oscary podle Feminy!

Kdo a co nejspíš vyhraje nejslavnější filmovou sošku? Kdo si ji zaslouží vyhrát? Komu bychom ji nejvíc přály? Pokud si chcete na letošní Oscary vsadit, zorientovat se v jejich kandidátech nebo se na ně prostě víc těšit, nepřehlédněte následující článek!

Film: Letošní trend únikových hezkých nostalgických poct minulosti a Hollywoodu by měl vyvrcholit vítězstvím šarmantní černobílé hříčky The Artist. My bychom raději jako film roku vybraly něco, kde jde víc o příběh než o zpracování tak retro, až je dneska už zase originální. Třeba skromný film o outsiderech Moneyball.

Režie: Globus dostal americký veterán Scorsese za Huga, cenu režijního cechu si ale odnesl Michel Hazanavicius za rekonstrukci technik němého filmu The Artist. Čas naučit se pořádně vyslovovat jeho jméno.

Herec v hlavní roli: Francouzský šarm Jeana Dujardina má o něco větší šanci než americký šarm George Clooenyho. Přesto (nebo právě proto), že v Artistovi řekne jedinou větu. V obou případech se ovšem už těšíme na děkovačku.

Herečka v hlavní roli: Výhra se čeká od Železné lady Meryl Streep, kterou sice akademie nominuje často, ale Oscara jí naposledy dala před třiceti lety. Jenže pozor, Viola Davis s usouženou služkou v Černobílém světě dostala cenu SAG od herců, takže se můžeme dočkat jejích slz štěstí. My bychom štěstím plakaly, kdyby vyhrála Michelle Williams za Marilyn Monroe.

Herec ve vedlejší roli: 82letý Christopher Plummer by měl získat cenu za celoživotní dílo a za roli umírajícího gaye ve filmu Začátky. Ačkoliv stejně starému Maxi von Sydowovi Akademie Oscara taky ostudně pořád dluží a v němé roli jiného netradičního otce v dojáku Neuvěřitelně hlasitě a nesmírně blízko je lepší. Kdyby se Oscar dával za oblibu a nejlepší casting, pak ho jednoznačně vrazím Kennethu Branaghovi v převleku za Laurence Oliviera v Mém týdnu s Marilyn.

Herečka ve vedlejší roli: Octavia Spencer by měla být oceněna za roli hubaté černošky v limonádě Černobílý svět, už jen proto, aby se Akademie mohla cítit tolerantní a aby nikdo nezačal poukazovat na fakt, že mezi nominovanými je minimum černošských tvůrců. My za výkon volíme Janet McTeer, která v dramatu Albert Nobbs zvládla ženu vydávající se za muže. Titul miss sympatie k tomu udělujeme Jessice Chastain, která má za sebou mimořádný rok a její temperament byl navíc na Černobílém světě to nejlepší.

Původní scénář: Akademie nejspíš vyjádří, jak miluje poslední komedii Woody Allena Půlnoc v Paříži, i když nevylučujeme, že se tu stvrdí triumf Artista a vyhraje jeho nejkratší scénář. Kdyby to bylo na nás, vyzdvihly bychom upovídané nezávislé americké drama Margin Call (zrovna u nás vychází DVD), které se na počátky současné ekonomické krize dívá pohledem finančníků, a přesto srozumitelně i pro lidi bez ekonomického vzdělání.

Adaptovaný scénář: Za nás jednoznačně Moneyball dvou předchozích oscarových vítězů Sorkina a Zailliana! Za Akademie spíš Děti moje, které dostaly i cenu scénáristického cechu.

Cizojazyčný film: Čeká se vítězství Rozchodu Nadera a Simin, protože to je film íránský a taky inteligentní a univerzální a má ještě nominaci za scénář. Pokud teda Akademie nesáhne po  svém oblíbeném tématu holocaustu, který znovu připomínají Poláci, konkrétně Agnieszka Holland V temnotě.

Animovaný film: Doufáme, že Akademie pozná výjimečnost drze zábavného chameleona Ranga, když už ignorovala režijně nadprůměrná Tintinova dobrodružství.

Dokument: Titul, o němž se loni psalo nejvíc, portrét tragického závodníka Senny, nominován nebyl, a tak tato kategorie zůstává pro nás jednou z těch nemnoha neznámých. Viděly jsme jen taneční Pinu, která převratně používá 3D. Podle nápovědy jiných ocenění by mohl mít šanci Ztracený ráj 3: Očistec, třetí díl snímků dokumentující proces s muži obviněnými z vražd dětí a propuštěnými po dvaceti letech na základě nových DNA důkazů. Pokud by byl ten na Akademii moc kontroverzní, pak by mohl bodovat Hell and Back Again o život amerického vojáka po návratu z Afghánistánu.

Krátký hraný film: Raju o německém páru, který v Indii adoptuje sirotka, jenž ovšem není tak úplně sirotek, vypadá jako ucházející kandidát. I když nás o něco víc nadchl zábavný americký filmeček Time Freak o tom, co se stane, když nejistý geek vynalezne stroj času. Mimochodem všechny nominované filmy můžete ve středu 29. února od 20 hodin shlédnout v pražském kine Oko.

Krátký animovaný film: Pokud to nebude prý roztomilá La Luna od Pixaru, tak by se mohly radovat Fantastické létající knihy pana Morrise Lessmora, protože jsou tak pěkně sladkobolné. I tuto skupinku můžete vidět v Bio Oko v Praze, ve čtvrtek 1. března od 20h.

Krátký dokument: Těžko soudit, všechno jsou relativně nové filmy a nic jsme neviděly. Předchozí vítězství na Sundance mírně favorizuje Tsunami a třešňový květ o obnově Japonska po loňském zemětřesení. My budeme fandit vzpomínkám bývalé herečky, co se stala jeptiškou, už jen proto, že její film se jmenuje God is the Bigger Elvis (Bůh je větší Elvis).

Hudba: John Williams za jednoho Spielberga nebo John Williams za druhého Spielberga? Ačkoliv my preferujeme  tohoto veterána a jeho živý doprovod Tintinových dobrodružství, spíš to vypadá na Ludovica Bourcea za Artista, který se výrazně inspiroval starými filmy a nikdo mu tam do hudby nekecá.

Píseň: Vybíráme parodii na existenciální song Muž nebo Mupet. A máme 50 % šanci, že to bude správný tip.

Kamera: Největší šance má asi Emmanuel Lubezki za své kroužení časem a prostorem ve Stromu života, jestli vyhraje, tak na pátý pokus. Pokud mu sošku nevyfoukne třeba Robert Richardson a jeho hezké obrázky Huga.

Výprava: Vypadla lépe Paříž v Hugovi nebo Paříž v Půlnoci v Paříži? Nám se víc líbila jazzová verze ve filmu Woody Allena.

Kostýmy: Zkusíme tipnout Janu Eyrovou, historické kostýmy bývají oscarově vděčné.

Masky: Tým Želené lady, jak dokázal proměnit Meryl Streep v senilní paní a ještě k tomu Margaret Thatcher.

Vizuální efekty: Snad aspoň tady uspěje Zrození Planety opic, když už Akademie odmítla Andyho Serkise předehrávajícího pro počítač opičáka Césara nominovat za nejlepšího herce.

Střih: Sázíme na Muže, kteří nenávidí ženy, tedy na film Davida Finchera, dynamického režiséra, u nějž je dobrý střih vždy dobře vidět.

Střih zvuku: Kategorie, které málokdo rozumí, proto volíme podle obliby Drive – když už tenhle stylový film Akademie jinak tak puritánsky ignorovala. Nejvíc zvuků asi museli stříhat u třetích Transformerů, ale kdy by chtěl, aby se z další rvačky autobotů stal „oscarový film“?

Zvuk: Že by jediný Oscar pro Válečného koně? První světová válka přece nadělala spoustu hluku.

Jak jsme se trefily v odhadech, se můžete podívat v přímém přenosu na HBO toto pondělí brzo ráno (od 1.30 hodin) nebo ze záznamu v devadesátiminutové verzi na stejné kabelové televizi stejné pondělí ve 21 hodin.

23.2.2012 12:00| autor: Aneta K.

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa žen?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněním vaší emailové adresy.

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@femina.cz

TOPlist