Jak nebýt za trubku: V sauně

Saunování je super pro posílení imunity, pro krásnou pleť, uvolňuje svaly, zbavuje stresu a vůbec, blahodárně působí na kondici organizmu. Jenže taky musíte vědět, jak na to!

Když jsem někdy v osmnácti poprvé zkusila saunu, taky jsem nevěděla, k čemu je to dobré, ani co mám přesně dělat, a byl to pro mě vlastně trochu stres. Okamžitě se mi vybavila vzpomínka na příchod do nové školy, kde jsem vůbec nic a nikoho neznala, nevěděla, co kde je, a jediné, co jsem věděla, bylo, že bych měla držet jazyk za zuby a dávat pozor…

Abyste se sauně nevyhýbala jenom proto, že nevíte, jak na to, a abyste snížila pravděpodobnost pocitu trubkovitosti na minimum, stačí si přečíst následující jednoduchá pravidla:

1. Plavky do sauny nepatří!
Tuto formulku si dovolím zařadit hned na první místo, protože až nepříjemně často v sauně potkávám zejména dámy, které o tom zřejmě nikdy neslyšely. Důvody jsou zejména hygienické, ale i praktické, co se saunování týče. Před vstupem do sauny je třeba se řádně osprchovat, a v ideálním případě si lehnout nahá na prostěradlo či osušku. Když totiž budete celá zahalená prostěradlem, kůže nemůže pořádně „dýchat“, a tak celý pobyt v sauně může vyjít na prázdno. Plavky zase poskytují živnou půdu pro bakterie. Kolem sauny se tedy klidně zahalte do prostěradla, a uvnitř se nebojte odhalit, respektive zakrýt co nejméně.

2. Ochlazování není otužování
Teplotní šok není to, co je na saunování nejdůležitější, ačkoliv si to mnozí myslí. To potvrzuje i náš nejznámější odborník na saunování MUDr. Antonín Mikolášek. Ochlazení po pobytu v prohřívárně můžete provádět stejně dobře chladnější až vlažnou vodu, nebo chladným vzduchem. Také neplatí, že co nejdelší výdrž v chladné vodě vede k otužilosti. Spíš vám přivodí bolest hlavy nebo zánět močového měchýře… Pokud chcete limity, obykle se pro ochlazování udává 2 minuty vodou, 5 minut chladným vzduchem v klidu a 20 minut za pohybu.

3. Saunování není soutěž
„Čím déle, tím lépe“ neplatí ani pro samotný pobyt v sauně. Obvykle se udává doporučená doba kolem 10-15 minut, ale to nejdůležitější pravidlo, které zde platí, je: Jak dlouho je vám to příjemné. Každopádně byste se měla zpotit a pěkně prohřát. Vaše tělo vám dá jednoznačné signály, pokud už byste to přeháněla – pálení nosu, uší či bradavek, to jsou znamení, že už byste se měla jít zchladit.

4. Rituál
A protože dosud to bylo zejména o tom, co nemáte dělat, shrnu teď základní postup, kterého byste se naopak měla držet. Sprcha, osušit se, sauna na cca 8-15 minut, následně krátké ochlazení vodou nebo chladným vzduchem, a pak odpočinek, minimálně stejně dlouhý, jako byl váš pobyt v prohřívárně. Tohle zopakujte třikrát za sebou, a je to (resp. dokud se vám to líbí). Dostaví se pocit příjemné únavy a lehkosti hlavy. Když budete tuto proceduru provádět pravidelně, tedy alespoň jednou za 14 dní (ideálně jednou týdně), výrazně si posílíte imunitu, ozdravíte svůj kardiovaskulární systém, vyhladí se vám pokožka a zbavíte se celulitidy, nebo se alespoň výrazně zlepší její stav.
[[related]]
5. Jídlo a pití
Těsně před ani bezprostředně po sauně byste si neměla dopřávat opulentní hostinu… Do sauny nechoďte ani hladová, ani přejedená, ani moc unavená, a už vůbec ne opilá. Zkrátka, měla byste být v pohodě. Pijte vodu, i když sklenička vína nebo piva po sauně taky neublíží.

6. Kde a jak
Už je to jednou tak, že teplo stoupá vzhůru. V sauně toho můžete využít k postupnému zvyšování teploty dle vašich preferencí. Na spodní lavici vydržíte určitě déle, než na té nejvyšší. Jak už jsem zmiňovala, ideální saunovací poloha je v leže, nebo alespoň v polosedu. Pokud je vám to příjemné, doporučuje se také hlazení či jemné škrábání kůže, tím podpoříte otevírání pórů a vyplavování toxických látek z těla ven.

7. Nespěchejte
Odpočinek po saunování je stejně důležitý jako kterákoli jiná část procesu. Tělo se zklidní, vyrovná teplotu a zrelaxuje. Vezměte si knížku, nebo si klidně zdřímněte, jen neutíkejte z odpočinkové zóny příliš brzy. Po cestě domů už byste se rozhodně potit neměla, pokud by se to stalo, odpočívejte příště o něco déle.

8.2.2012 4:00

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa žen?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru nebo nás sledujte na facebooku:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Více informací

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist