MÓDA PO ZIMNÍM SPÁNKU – móda, která vytváří osobnost…

Podobně, jako většina lidí na světě očekává s příchodem nového roku řadu změn, naplnění dosud neuskutečněných plánů a mnohem větší sílu k rozhodnutí, která se zatím jevila jako odkladná, tak svět módy, módních tvůrců a výrobců všeho toho, co s odíváním, obouváním, líčením a péčí o vzhled člověka souvisí, se připravuje na Jaro a od jeho příchodu si každoročně slibuje objevení něčeho nového, zajímavého a zvláštního. Každý rok zkrátka začíná s uvedením nových kolekcí na trh. Předchází mu řada veletrhů, módních přehlídek, kde se předvedou výsledky práce návrhářů v zimě, aby se prodejcům a dychtivým zvědavcům poodhalilo tajemství, které kdysi kdosi pojmenoval „módní trend“.

Jelikož již z povahy mé profese patřím k těmto zvědavcům, zamyslela jsem se nad mechanismem tohoto koloběhu a rozhodla jsem se, že půjdu rovnou ke „kováři“. Navštívila jsem tedy veletrh Móda – Praha, který se konal na pražském Výstavišti a brněnský veletrh módy Styl & Kabo. Oba veletrhy měly společné téma, ovšem jinak se srovnat nedají. Počínaje rozsahem, kdy v Praze veletrhu patřila polovina jednoho pavilonu, zatímco v Brně celé výstaviště a konče obsahem a nabídkou odpovídající velikosti a účasti vystavovatelů. K zamyšlení je už samotná podstata volby termínu konání, kdy jeden týden po sobě nemůže přilákat stejný typ veletrhu dostatek návštěvníků.

Módní doplňky – inspirativní fotogalerie

módní doplňky inspirace fotogalerie

Jakoby nám tím organizátoři chtěli říci „vyber si, buď a nebo!“ Každý z veletrhů měl své kouzlo, ale zjevně pro větší firmy a suverénní prodejce byla Móda – Praha v podstatě generální zkouškou na Brno. Nic proti tomu, jistě se tak představili Pražanům, kteří do Brna nezavítali a ani o návštěvě neuvažovali, ale pro skutečné zájemce, kteří se těšili na něco nového v oboru, byla pražská varianta skutečně pouhou ukázkou, co mohou na opravdovém veletrhu módy vidět. Ale ten se konal v Brně. Módní kolekce se někdy vytváří i s půl až dvou ročním předstihem. A z čeho vychází inspirace módních tvůrců? Myslím, že není možné určit, co se bude nosit za půl roku zcela přesně. Většina tvůrců vychází z letité praxe. Jedině tím, že dělá tuto práci velmi dlouho a intenzivně, tak se může dostat pod kůži celého tohoto světa módy. Zkrátka odpozoruje, co se líbilo včera, a předevčírem a kdo to nosil a podle toho dokáže odhadnout, k jakému nápadu se přiklonit, z čeho čerpat. Častokrát jde jen o jedinou maličkost, na které potom vystaví celý model. Ten předvede na přehlídkách a kolekci podle jeho nápadu už vymyslí ti ostatní. Celkově si však myslím, že je to jako s předpovědí počasí. Buď jí uvěříte a pak je vám horko nebo zmoknete, nebo ji vyslechnete jako pohádku pro potěšení a jdete ven, až když se vám zdá, že to půjde. Samozřejmě ruku v ruce se řeší na všech stránkách časopisů, které vám radí jak být tzv. „in“, co je to „módní trend“? Po důkladném pátrání jsem dospěla k názoru, že módní trendy vytváří osobnosti. Není to nic, co ovlivňují návrháři. Záleží jen na nositelích daných kreací, kteří tak vyjadřují sebeurčení své osobnosti. Teprve oblíbeností toho kterého modelu se věc rozšíří a stane se trendem. Trendy vytváří společenské skupiny pro sebe a mezi sebou. Vzájemně se identifikují na základě společného stylu. Většinou je takový trend velmi krátkodobý, povrchní a zbytečný. Kde je tedy místo módních návrhářů? Opravdu velké světové značky zvučných jmen mají své návrháře, kteří vytváří kolekce pro tato jména, a ti jsou natolik nezávislí na popularitě, že skutečně tvoří „Styl“. Ostatní výrobci vlastně jen pozorují jejich tvorbu, učí se a inspirují se, aby do vlastní produkce otiskli nádech podobnosti těchto velikánů, a tak uspokojili spotřebitele, kteří nakupují ve velkém. Mám skutečně na mysli propastný rozdíl mezi špičkovou tvorbou, zakázkou bez omezení a spotřebním průmyslem. Návrhář je v tomto smyslu prostředník. Každá jeho zakázka by měla být individuálním intimním rozhovorem. Řídí se přáním a osobností zákazníka. On jediný ho omezuje. Nevytváří přeci umělecké dílo na výstavu, ale „živou věc“, která má sloužit požadavkům nositele, tedy tak, aby se v ní cítil naprosto svůj, úplně v pohodě a přitom výjimečně. Naproti tomu se v konfekčních kolekcích zrcadlí přání davu, která se řídí nositelností, praktičností, zásadou zapomenutého a cenou. To vše zplodí více či méně rozdílné kolekce, které se stanou plošnou normou pro přijatelnost.¨ Kompromis mezi těmito dvěma extrémy budeme jen těžko hledat a o to ani nejde. Každý má dnes možnost vlastního výběru. A to je moc dobře. A jak vidíte letošní Jaro Vy?

28.2.2008 12:00| autor: Venda Vaníčková
štítky: veletrh

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa žen?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru nebo nás sledujte na facebooku:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Více informací

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist