MÓDA PO ZIMNÍM SPÁNKU – móda, která vytváří osobnost…

Podobně, jako většina lidí na světě očekává s příchodem nového roku řadu změn, naplnění dosud neuskutečněných plánů a mnohem větší sílu k rozhodnutí, která se zatím jevila jako odkladná, tak svět módy, módních tvůrců a výrobců všeho toho, co s odíváním, obouváním, líčením a péčí o vzhled člověka souvisí, se připravuje na Jaro a od jeho příchodu si každoročně slibuje objevení něčeho nového, zajímavého a zvláštního. Každý rok zkrátka začíná s uvedením nových kolekcí na trh. Předchází mu řada veletrhů, módních přehlídek, kde se předvedou výsledky práce návrhářů v zimě, aby se prodejcům a dychtivým zvědavcům poodhalilo tajemství, které kdysi kdosi pojmenoval „módní trend“.

Jelikož již z povahy mé profese patřím k těmto zvědavcům, zamyslela jsem se nad mechanismem tohoto koloběhu a rozhodla jsem se, že půjdu rovnou ke „kováři“. Navštívila jsem tedy veletrh Móda – Praha, který se konal na pražském Výstavišti a brněnský veletrh módy Styl & Kabo. Oba veletrhy měly společné téma, ovšem jinak se srovnat nedají. Počínaje rozsahem, kdy v Praze veletrhu patřila polovina jednoho pavilonu, zatímco v Brně celé výstaviště a konče obsahem a nabídkou odpovídající velikosti a účasti vystavovatelů. K zamyšlení je už samotná podstata volby termínu konání, kdy jeden týden po sobě nemůže přilákat stejný typ veletrhu dostatek návštěvníků.

Módní doplňky – inspirativní fotogalerie

módní doplňky inspirace fotogalerie

Jakoby nám tím organizátoři chtěli říci „vyber si, buď a nebo!“ Každý z veletrhů měl své kouzlo, ale zjevně pro větší firmy a suverénní prodejce byla Móda – Praha v podstatě generální zkouškou na Brno. Nic proti tomu, jistě se tak představili Pražanům, kteří do Brna nezavítali a ani o návštěvě neuvažovali, ale pro skutečné zájemce, kteří se těšili na něco nového v oboru, byla pražská varianta skutečně pouhou ukázkou, co mohou na opravdovém veletrhu módy vidět. Ale ten se konal v Brně. Módní kolekce se někdy vytváří i s půl až dvou ročním předstihem. A z čeho vychází inspirace módních tvůrců? Myslím, že není možné určit, co se bude nosit za půl roku zcela přesně. Většina tvůrců vychází z letité praxe. Jedině tím, že dělá tuto práci velmi dlouho a intenzivně, tak se může dostat pod kůži celého tohoto světa módy. Zkrátka odpozoruje, co se líbilo včera, a předevčírem a kdo to nosil a podle toho dokáže odhadnout, k jakému nápadu se přiklonit, z čeho čerpat. Častokrát jde jen o jedinou maličkost, na které potom vystaví celý model. Ten předvede na přehlídkách a kolekci podle jeho nápadu už vymyslí ti ostatní. Celkově si však myslím, že je to jako s předpovědí počasí. Buď jí uvěříte a pak je vám horko nebo zmoknete, nebo ji vyslechnete jako pohádku pro potěšení a jdete ven, až když se vám zdá, že to půjde. Samozřejmě ruku v ruce se řeší na všech stránkách časopisů, které vám radí jak být tzv. „in“, co je to „módní trend“? Po důkladném pátrání jsem dospěla k názoru, že módní trendy vytváří osobnosti. Není to nic, co ovlivňují návrháři. Záleží jen na nositelích daných kreací, kteří tak vyjadřují sebeurčení své osobnosti. Teprve oblíbeností toho kterého modelu se věc rozšíří a stane se trendem. Trendy vytváří společenské skupiny pro sebe a mezi sebou. Vzájemně se identifikují na základě společného stylu. Většinou je takový trend velmi krátkodobý, povrchní a zbytečný. Kde je tedy místo módních návrhářů? Opravdu velké světové značky zvučných jmen mají své návrháře, kteří vytváří kolekce pro tato jména, a ti jsou natolik nezávislí na popularitě, že skutečně tvoří „Styl“. Ostatní výrobci vlastně jen pozorují jejich tvorbu, učí se a inspirují se, aby do vlastní produkce otiskli nádech podobnosti těchto velikánů, a tak uspokojili spotřebitele, kteří nakupují ve velkém. Mám skutečně na mysli propastný rozdíl mezi špičkovou tvorbou, zakázkou bez omezení a spotřebním průmyslem. Návrhář je v tomto smyslu prostředník. Každá jeho zakázka by měla být individuálním intimním rozhovorem. Řídí se přáním a osobností zákazníka. On jediný ho omezuje. Nevytváří přeci umělecké dílo na výstavu, ale „živou věc“, která má sloužit požadavkům nositele, tedy tak, aby se v ní cítil naprosto svůj, úplně v pohodě a přitom výjimečně. Naproti tomu se v konfekčních kolekcích zrcadlí přání davu, která se řídí nositelností, praktičností, zásadou zapomenutého a cenou. To vše zplodí více či méně rozdílné kolekce, které se stanou plošnou normou pro přijatelnost.¨ Kompromis mezi těmito dvěma extrémy budeme jen těžko hledat a o to ani nejde. Každý má dnes možnost vlastního výběru. A to je moc dobře. A jak vidíte letošní Jaro Vy?

28.2.2008 12:00| autor: Venda Vaníčková

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa žen?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněním vaší emailové adresy.

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@femina.cz

TOPlist