Šok! Dolce & Gabbana se dali na muslimskou módu! Bude z toho poprask století?

O muslimech si můžeš myslet, co chceš, ale nejspíš se jim vyhnout nedá. Toho si je vědoma i italská značka Dolce & Gabbana, která představila novou kolekci plnou hidžábů. Je to v dnešní době dobrý nápad?

Italská značka Dolce & Gabbana založená v roce 1985 se vytasila s novou kolekcí, která by měla udávat oděvní rytmus roku 2016. Jak už jsme zvyklí, jedná se o nejkvalitnější materiály, zajímavé vzory a propracované detaily. Lákadlo pro všechny ženy světa? Co tě nemá. Zboží je určeno výhradně pro Blízký východ! Ostatní prý asi mají smůlu. Nebo ne?

Modlitby v luxusu

Celá kolekce se totiž točí kolem abájí (hábity, které zakrývají celé ženské tělo) a hidžábů (šátky zahalující vlasy, krk a poprsí). Zatímco Arabky běžně nosí tenhle dress code především v černé, v dílně Dolce & Gabbany je poupravili k obrazu svému. Průsvitná lehká tkanina, k původní černé se přidaly i neutrální béžové a pískové odstíny. Sem tam tištěný vzor sedmikrásek, růží nebo citrónů. Spodní lemy zase zdobí krajka.

Tyto vylepšené hidžáby nejprve zaplnily všechny butiky na Středním východě, ale zakrátko se objevily v Miláně, Paříži, Londýně a Mnichově. Podle slov návrhářů je prý mohou nosit všichni, a to bez ohledu na náboženství. Komu se do toho chce? Nehlaste se všichni… A my se ptáme. O co tady skutečně běží? Nabízejí se dva důvody…

Pokus o usmíření národů?

Samotní tvůrci se k celé věci vyjádřili do médií takto. Prý chtěli dokázat, že vyznání a móda spolu mohou souviset – a jedno s druhým se nevylučuje. Taky chtěli poukázat na kouzlo a krásu arabských žen.

Když se na Instagramu navážel jeden pobouřený občan do Stefana Gabbany s dotazem, zda-li se mají do abáje odteď zahalovat všichni, návrhář ho ubezpečil, že tato móda je určena převážně pro arabské zákazníky, ale nikomu, kdo si ji bude chtít přivlastnit, nebrání. Také důrazně připomněl, že my Evropané tuto kulturu sice nemáme, ale musíme přijmout, že jinde prostě existuje. Trochu zvláštní načasování, nemyslíš?

Jestli je tohle pokus o celosvětový mír, pak na celou propagaci nové kampaně nezvolili zrovna nejlepší modelku. Ta je totiž „klasická běloška“, což způsobilo pořádný rozruch a obviňování, že tady si někdo chce přivlastnit islámskou kulturu. Drobný nedostatek, nebo pořádná bota? Názory se různí.

Tato nešťastná prezentace vyvolala smíšené pocity i u těch, kterých se to týká nejvíc – samotných žen ze Středního východu. Na oficiálním instagramovém účtu Dolce & Gabbany se od nich objevují komentáře, že hidžáby nejsou jen módní prohlášení, neboť tahle pokrývka je gestem pro Alláha. A tomu je přece putna, co je to za značku!

Hm, tak mírová mise se pravděpodobně mine účinkem. Je tu však ještě jedna možnost, proč podle některých Dolce & Gabbana troufale bodají do vosího hnízda.

Prachy, miliony, dolary

Podle časopisu Forbes se v arabských zemích utratilo za luxusní módu v loňském roce 8,7 bilionu dolarů. Že by vítr vál právě tímhle směrem? Propočty naznačují, že by čísla měla dále narůstat. Utrácet za drahé oblečení se tedy bude víc a víc. A pak že na značce nezáleží! Z tohoto pohledu to vypadá na chytrý (a odvážný) byznys plán a skvělou myšlenku, jak hidžáby nasytit trh.

Co si o tom myslíš ty? Umíš si představit českou ženu v hábitu od Dolce & Gabbany? Není to marný pokus, jak smířit znepřátelené národy módou? Zajímá nás tvůj pohled na věc. Ale ještě před tím mrkni do fotogalerie, kde jsou tyhle kontroverzní kousky k vidění. Ať víš, o čem je řeč!

Foto: Profimedia.cz

15.4.2016 6:00| autor: Lucie Feiková

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa žen?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru nebo nás sledujte na facebooku:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Více informací

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist