Pitný režim

Znáte to. Ráno sotva dopijete svůj ranní šálek čaje, sklenku vody si dopřejete při obědě a pak to doháníte večer. Celkově za den vypijete v lepším případě polovinu toho, co byste měli. Nedostatek tekutin však škodí tělu i mysli.

 

Naše tělo obsahuje 60% tekutinkaždý den vyloučí asi tři litry, které mu musíme nějak nahradit. Část tohoto množství přijmeme s pevnou stravou, zbytek, v průměru 2 – 2,5 litru denně, musíme vypít.

 

Nároky se stupňují v létě, při pobytu v horkých a suchých prostorách, při sportování, ale i při horečnatých onemocněních a průjmech.

 

Nejběžnější potíže při nedodržením pitného režimu jsou bolest hlavy, únava a nesoustředěnost.

 

Pokud je váš organismus nedostatkem tekutin přinucen snížit množství tekutiny kolující ve vašem těle, zhoustne vám krev a zhorší se zásobování tkání kyslíkem. Jako první tím utrpí mozek, který je na zásobování kyslíkem velmi citlivý, a dostavuje se únava, podráždění a zhoršené vnímání.

 

Při omezeném příjmu tekutin organismus omezuje i jejich výdej. Méně vylučovaných tekutin znamená snížené vylučování škodlivých látek z organismu a možnost tvorby ledvinových kamenů. Kupodivu i třeba zhoršení revmatických potíží.

 

Právě tak omezení pocení znamená snížené vylučování škodlivých látek a nejen to. V tomto případě je asi důležitější nedostatečné ochlazování těla, které může vést až k přehřátí organismu a mdlobám. Ne nadarmo je první pomocí při úpalu přemístit postiženého do stínu a zajistit dostatek tekutin.

 

Dlouhodobou dehydrataci organismu a poruchu látkové výměny rozhodně nepodceňujte. Aby vás nepostihovaly podobné problémy, je důležité pít denně 2-3 litry vody, v letních dnech minimálně 3-4 litry, a to v rovnoměrných dávkách v průběhu celého dne, neboť i organismus potřebuje doplňovat tekutiny průběžně.

 

Nejvhodnější na pití je čistá voda, nejrůznější minerálky – s těmi to ale nepřehánět, ovocné a zeleninové šťávy a džusy – nejlépe ředěné vodou, nebo bylinkové čaje. Vynechte slazené nápoje a do pitného režimu nemůžete započítat ani alkohol, kávu a černý čaj, neboť organismus v konečném důsledky dehydrují.

21.4.2008 12:00| autor: Katka Landlová

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa žen?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněním vaší emailové adresy.

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@femina.cz

Na tomto webu zpracováváme cookies potřebné pro jeho fungování a analytiku, v případě udělení souhlasu také cookies pro účely cílení reklamy a personalizaci reklam. K tomu využíváme své partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Více informací o nastavení cookies naleznete zde.

Nastavení cookie na tomto webu je nastaveno pro "povoleno cookies", aby vám poskytlo nejlepší možné prohlížení stránek. Pokud budete nadále používat tento web bez změny nastavení cookie nebo klepnete na tlačítko "Souhlasím" souhlasíte s podmínkami použití cookie.

Zavřít

TOPlist