Vitamíny dodají, chřipku si podají!

Zapomeňte na tabletky, šumáky a podobné vymoženosti z lékárny. Citrusové plody osahují vedle vitamínu C také biotin, který přispívá ke zdraví vlasů a pokožky, kyselinu pantotenovou a kyselinu listovou, která podporuje krvetvorbu, nechybí ani vápník posilující kosti a zuby a hořčík pomáhající činnosti srdce a svalů. V neposlední řadě je třeba zmínit i selen, který posiluje imunitní systém. Proto je jejich konzumace doporučena hlavně v chladnějších měsících. Stačí si dát denně alespoň jeden pomeranč nebo klementinku a chřipka si na vás nepřijde!

Křížené mandarinky

Klementinky jsou kvalitní odrůda mandarinek, jejichž dužina neobsahuje semena a jež se velice lehce loupají. Vznikly křížením ze středozemní mandarinky. Jejich dužina obsahuje řadu cenných látek, především zmíněný vitamin C (45 mg/100 g), ale také provitamin A, vitaminy B a pektin.

Pomeranč má bronzovou

Pomeranč pochází z Asie a jižní Číny. V nynější době je známo více než 200 odrůd pomerančovníku od žlutooranžové až po tmavě červenou barvu. Pomeranč je pro nás dobře dostupným zdrojem vitaminu C. Tento vitamin zajišťuje duševní svěžest a vitalitu, ale především chrání před chřipkou a nachlazením. Nutné je také zmínit podporu soustředění, aktivaci tělesných žláz, posílení imunity, pozitivní vliv na krvetvorbu nebo podporu při dietách.

Tip jak vyzrát nad podzimním i zimním stonáním

V plodu o váze 180 g je obsaženo přibližně 70 mg vitaminu C, což řadí pomeranč za černý bez a kiwi na třetí místo v obsahu „céčka“. Uvedená dávka také odpovídá zhruba doporučené denní dávce tohoto vitaminu. 2 – 3 pomeranče denně jsou ideální prevencí i v době zvýšeného výskytu virových onemocnění.

Schovaná tajemství

Stejně jako mnoho dalších plodů i pomeranče a klementinky schovávají část ze svého vitaminového tajemství v membránách oddělujících jednotlivé dílky. Ty obsahují pektin, druh rozpustné dietní vlákniny. Vysoké hladiny pektinu pomáhají snižovat hladinu cholesterolu v krvi. Proto se doporučuje konzumace celého ovoce a mnozí odborníci jsou tak skeptičtí ke konzumaci ovocných šťáv, které považují jiní za rovnocenné s celým ovocem. Srovnatelnou dávku vitaminů je možné získat ještě z čerstvých drcených plodů.

Adéla Jansová

15.11.2006 12:00
Více o tématu: ovocevitamíny

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa žen?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru nebo nás sledujte na facebooku:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Více informací

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist