Jak má vypadat správný životopis?

Životopis neboli curriculum vitae, je jedním z dokumentů, které mohou ovlivnit náš budoucí život. Bohužel mnoho z nás ho neumí správně napsat, nevědí, co do něj patří a co nikoli. Díky tomu pak nemusí projít ani do prvních kol pohovorů.

Kvalita zpracování životopisu může rozhodnout o budoucím osudu každého člověka, který hledá zaměstnání. Mnoho lidí neumí životopis napsat nebo jeho přípravu podceňují, neuvědomují si ovšem, že právě tento dokument je jejich první vizitkou u potenciálního zaměstnavatele. Životopis by si měl každý pravidelně aktualizovat a dbát na jeho kvalitu, nikdy totiž nevíme, kdy ho budeme potřebovat.


Jak by měl správný životopis vypadat?

Jeho rozsah by neměl přesáhnout dvě A4. V posledních letech se nejvíce používá tzv. strukturovaný životopis, tedy napsaný v bodech. Dokument je třeba rozdělit na několik částí:

1. Osobní údaje

V této části nejprve uveďte vaše jméno a příjmení, dále pak datum narození, adresu bydliště a vaše kontakty (telefonní číslo a e-mail).


2. Praxe / pracovní zkušenosti

I tuto část životopisu pište chronologicky – od poslední pozice až po počátky vaší kariéry. Nezapomeňte napsat jméno instituce, pozici a časové období od kdy do kdy jste danou pozici zastávali a heslovitě popište náplň práce u každého zaměstnavatele.

3. Vzdělání

U bodu vzdělání nejdříve uvádějte to nejvyšší dosažené a uveďte datum začátku a konce studia. Nezapomeňte uvést také dlouhodobá školení a kurzy, které jste absolvovali.


4. Jazykové znalosti

U tohoto bodu vypište jazyky, které ovládáte aktivně nebo pasivně.


5. Počítačové znalosti

Zde uveďte programy, se kterými umíte pracovat a na jaké úrovni.

6. Ostatní dovednosti

V závěrečné části životopisu je prostor pro informace o vašich dalších znalostech nebo certifikátech, které jste získali (např. státní zkoušky, řidičský průkaz, vzdělávací kurzy apod.)

Životopis by měl být vždy doplněn motivačním dopisem. Existuje celá řada pozic, u kterých se bez něj neobejdete. Jeho úkolem je zaujmout personalistu nebo zaměstnavatele, u něhož se o práci ucházíte. Text pište vždy do samostatného dokumentu, který zašlete spolu s životopisem. Motivační dopis by neměl být příliš obsáhlý – cca 1/2 strany A4, ale zároveň musí být výstižný. Snažte se být originální a nebojte se prodat silné stránky vaší osobnosti.

Z jeho textu by mělo byt patrné, z jakého důvodu chcete zaměstnání vykonávat a proč si o sobě myslíte, že jste právě vy tím pravým kandidátem. Pokud reagujete na více pracovních nabídek, pište každý dopis samostatně na danou pozici. „Motivační dopis je spolu s životopisem důležitý dokument, který by měl být součástí prezentace každého uchazeče o pracovní místo.

Femina tip:

Kde hledat vzory životopisů a motivačních dopisů?

Existuje celá řada publikací nebo internetových stránek, kde najdete inspiraci. Konkrétní vzory životopisů nebo motivačních dopisů jsou k dispozici také na internetových stránkách pracovního portálu www.monster.cz, konkrétně v sekci Rady a tipy. Na těchto stránkách najdete také tisíce volných pracovních pozic s možností okamžité odpovědi.

8.7.2009 12:00| autor: Redakce

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa žen?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru nebo nás sledujte na facebooku:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Více informací

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist