Recenze: Thor

Další statný superhrdina sestoupil z komiksu na plátno do hlučné a tak akorát zábavné akce s mimořádně přitažlivými herci a mimořádným režisérem.

Odborník na Shakespeara režíruje hollywoodský blockbuster? Ano. Kenneth Branagh, obdivován ve svých třiceti jako zázračné dítě, když natočil Jindřicha V., se tentokrát pustil do adaptace komiksu od Marvelu za 150 milionů dolarů. Branaghovi fanoušci ani odpůrci se nicméně nemusí zbytečně děsit ani zbytečně vzrušovat. Thor pořád vypadá jako standardní velkorozpočtový spektákl. Ale jeho režisérův tu je trochu poznat. Naštěstí.

Protože nakonec i příběh o vzdorném synovi boha, který si vyhnanství na Zemi musí uvědomit své chyby (nedostatek pokory a sobectví především), zní jako něco, co by slavný Bard mohl zpracovat, kdyby komiks od Stana Leea a spol. vyšel před 400 lety. Branagh taky část z Asgardu, paralelního fantasy vesmíru, kde Thor bydlí, pojal jako shakespearovské drama. Kde vřou vzájemné vztahy mezi moudrým ale stárnoucím králem a jeho dva syny soupeřícími o pozornost. Horlivým svalnatým Thorem a subtilnějším machiavelistickým Lokim. Tuhle významnou postavu záporáka dal režisér svému kolegovi z divadla televizní detektivky Wallander Tomu Hiddlestonovi. Věděl, že ji dokáže pojmout komplikovaněji, než bývá obvyklé.

Za to, že i tak film ovládá Thor, může fakt, že přece jenom to je film hlavně o něm, a taky fakt, že tuhle roli hraje 191 cm vysoký pohledný a charismatický Chris Hemsworth se svaly hodnými boha. Není divu, že i vědkyně Jane (Natalie Portman) při pohledu na něj začne myslet i na něco jiného než na platnost jedné Einsteinovy teorie. Jakmile je Thor na její planetě, drama se mění v nevázanou romantickou komedii o kontrastu mezi postavou z norské mytologie a lidmi z obyčejného špionážního thrilleru. No a mezi tím se tu občas ve velkém bojuje s mrazivými obry a podivná á la FBI organizace SHIELD si připravuje půdu na budoucí superhrdinský superbiják Avengers (kdo se na něj těší, ať neodchází před koncem).

Branagh je sice trochu mimo s tou záplavou záměrně křivých záběrů a trochu se ztrácí v té akční bombastičnosti, hlučné tak, že mě nemrzí, že jsem film neviděla ve 3D. Ale ví, že ani ten největší výbuch by neměl rozmetat srdce, tedy postavy, jejichž osud nás zajímá, i když často proto, že je hrají sympatičtí a zajímaví herci. Že z toho tak inteligentní režisér nevytěžil víc? Na to by mu asi mu scénář musel napsat ten Shakespeare.

charisma a hrudník Chrise Hemswortha
hlášky Kat Dennings
výkon Toma Hiddlestona
fantasy vzhled Asgardu
dávkování všech různorodých složek
že k nám film přišel o týden dřív než v USA

Co se mi nelíbilo:
příliš hlučné
podle ohlasů se nevyplatí chodit na digitální 3D (tedy to ne-imaxové)
že většina kopií je dabovaná (ale ne všechny!)
nevýrazná hudba Branaghova dvorního skladatele Patricka Doylea, kterému jdou lépe romantičtější melodie
že to není víc než standardní blockbuster

Thor, USA/UK 114 minut. Režie Kenneth Branagh, hrají, Chris Hemsworth, Tom Hiddleston, Natalie Portman, Stellan Skarsgard, Anthony Hopkins, Idris Elba, Jaimie Alexander, Kat Dennings, Ray Stevenson, Rene Russo. Premiéra: 28. 4. 2011.

5.5.2011 10:00| autor: Aneta K.