Recenze: Spilbergův Lincoln

Jeno týden potom, co nás rozjívený Quentin Tarantino oblažil svou další (a)historickou fantazií o vzpouře utiskovaných, přichází důstojný Steven Spielberg. A jeho verze, jak se v druhé polovině 19. století v USA bojovalo za zrušení otroctví.

I když v lednu 1865, kdy se většina děje odehrává, ještě probíhá krvavé občanská válka, Lincoln používá jiné zbraně než pušky. Především přesvědčování, uplácení tzv. trafikami, politické manévrování. Otroctví se totiž mohlo zrušit až dodatkem ústavy, který musel projít přes parlament. Přes zavádějící název, Spielberg nenatočil životopis legendárního prezidenta, ale komorní drama o politickém procesu.

[[related]]

I když na druhou stranu, ten jednoduchý název stvrzuje, kdo je hlavním hrdinou vyjednávání. Idealista a zároveň zkušený a moudrý pragmatik, smutný, unavený muž, který pro větší dobro uplácí, s výčitkami svědomí prodlužuje válku a hádá se svou ženou, loajální ale psychicky křehkou Mary, která se nikdy nevzpamatovala ze smrti syna a proto nechce dalšího nechat narukovat. Přes to přese všechno, Spielbergovi se podařilo ikonickou postavu Lincolna zlidštit a sundat z pomníku a zároveň ji na piedestal po oprášení zase vyzvednout jako dokonalého Američana. K obému mu pomáhá herec Daniel Day-Lewis, jako obvykle tak skvělý, že se do své role ztrácí.

Není tedy divu, že Lincoln má dvanáct nominací na Oscara a američtí recenzenti jsou z něj nadšení. Tohle je další z těch velmi krásně a umně natočených ušlechtilých filmů připomínajících americké ideály, které dojaté diváky někdy až pateticky ujišťují, že dobro existuje a stojí o ně usilovat, přes všechny oběti. Film plný pečlivě komponovaných záběrů, z nichž by se mohly vyrábět plakáty, k nimž hraje očekávatelně důstojná hudba, která zní, jako by ji John Wiliams vytvořil ze zbytků ze Zachraňte vojína Ryana.

I vzhledem k nevyhnutelnému známému konci 16. prezidenta USA a tlumeným barvám a lednovému chladu se filmu drží střídmé, důstojné melancholické nálady. Naštěstí držitel Pulitzerovy ceny Tony Kushner, který se Spielbergem spolupracoval už na o něco odvážnějším Mnichově, všechny politické půtky napsal jako výřečnou a zábavnou i zajímavou absurdní tragikomedii a ne jako nudnou učebnici. I když mu ze scénáře napůl vyšla divadelní hra.

Lincoln, USA 2012, 150 minut. Režie Steven Spielberg, hrají Daniel Day-Lewis, David Strathairn, Sally Field, Tommy Lee Jones, Hal Holbrook, James Spader, John Hawkes, Joseph Gordon-Levitt, Lee Pace. Premiéra 24. 1. 2013.

31.1.2013 12:00| autor: Aneta K.