Recenze: Wall Street: Peníze nikdy nespí

Máme tu další ekonomickou krizi, a tak se vrátil i chamtivý Gordon Gekko! A je pořád ve formě. O režiséru Oliveru Stoneovi se ovšem to samé bohužel říct nedá.

Ne že bych si moc pamatovala první komentář Olivera Stonea k ekonomické krizi, ale naštěstí bych řekla, že režisér počítá s tím, že publikum v kinech před 23 lety je jiné než dneska a jeho film dává smysl i bez jedničky. Stačí vědět pár základních věcí: že finančníci z Wall Street jsou nenasytní žraloci a že Gordon Gekko je jejich bývalý král, který na své heslo “Chamtivost je dobrá” jako jeden z mála dojel a čas mezi filmy trávil ve vězení. Kam mu tehdy pomohl i jeho mladý chráněnec Charlie Sheen.

Sheen už je dneska za zenitem, takže novou hlavní postavu mladého, naivního, relativně nevinného, co se zaplete s Gekkem, hraje sympatický Shia LaBeouf, což je myslím dobrá volba, protože tenhle kluk má na víc než na Transformers. A Wall Street určitě není podívaná pro fanoušky Transformers. I když vlastně nevím, pro koho přesně je. Stone totiž natočil hybrid mezi thrillerem, ekonomickou přednáškou a rodinným melodramatem, přičemž poslední zmíněné ovládne film v závěru a výrazně zničí dopad příběhu, který mohl a měl být sžíravou, ironickou kritikou sobeckosti a touhy po moci, Stoneovým společenským komentářem k současné Americe, zábavně osobním, ale ne hloupě demagogickým, jako to dělá Michael Moore. Kdyby film skončil v okamžiku, kdy Michael Douglas (zestárlý, nicméně stále ve formě) prohlásí “Gekko je zpátky”, psala bych tu o něm nadšeněji. Jenže tady není vidět jenom ten Stone, který se vtipně trefoval do George Bushe, Jr. ve W, ale i Stone, který se pateticky rozplýval u osudů amerických hrdinů z 11. září ve World Trade Centre.

Wall Street: Peníze nikdy nespí na jedné straně obsahuje scény zaplavené ekonomickými termíny, které občas někdo ekonomicky nevzdělaný jako já nestíhá, na straně druhé používá očividné symboly, takže aby bylo jasné, že magnát Joshe Brolina je zlý, musí kouřit tlustý doutník a ještě upozorňovat, že má doma hrozivý obraz od Goyi. Ale nejvíc mi vadilo, že kritický náboj filmu na konci vychladne a ztratí odvahu. Taková zklamání ani kvalitní herci (mezi nimiž září Carey Mulligan jako Gekkova dcera), ani dobré tempo a všechny provokující myšlenky a hlášky nepřebijí.

Carey Mulligan a její přirozený výkon
Shia LaBeouf a jeho roztomilé šišlání
Gordon Gekko zpátky