Femina.cz » Magazín » Zábava » Recenze: Robin Hood

Recenze: Robin Hood

Recenze: Robin Hood

Magazín: Zábava | autor: Aneta K. | vydáno 20. 05. 2010

Bohatým bral, chudým dával, natočili o něm spoustu filmů a pár seriálů. A teď se zase vrací ve snaze vykřesat z provařeného tématu alespoň trochu originality a udělat znovu z Russella Crowa akčního hrdinu.

Nejdřív to měl být boj hodného šerifa z Nottinghamu proti zrůdnému lapkovi, poté složitý příběh, v němž bude hlavní hrdina šerifem i zbojníkem. Nyní, když Ridley Scott producentům ustoupil, v čem to jen šlo, se k nám dostává poměrně nestandardní pohled na celou legendu. Hlavní hrdina Robin Locksley je zkušeným křižákem bez iluzí. Když ho za upřímně míněný výrok Richard Lví srdce nechá zavřít do klády, bere nohy na ramena a shodou okolností se ocitá v Nottinghamu s cizím jménem, cizím mečem a cizí ženou na krku. Což by nebylo tak zlé, kdyby se celá Anglie neocitla na pokraji občanské války.

Ridley Scott má historická témata rád a s každým filmem se snaží ubrat na “hollywoodskosti” a přidat na věrnosti. První polovina Robina Hooda je tudíž příjemně stylová. Špína, krev, zmar, vojácké vtipkování a pohled na středověk, z něhož by se něžným romantikům zježily vlasy na hlavě. Russell Crowe nám nemládne, a pro jeho postavu je to jen dobře. Mám radši, když vidím v kině chlapa, kterému opravdu věřím těch deset let strávených na křížových výpravách, než sotva odrostlého spratka, co se snaží tvářit zkušeně. Skvělým protipólem je pak Croweovi Cate Blanchett jako lady Marion, oplývající ve čtyřiceti sex-appealem, který by jí mohly závidět všechny rádobyherečky, jimž sotva zaschl inkoust na občance. S potěšením jsem sledovala, jak Scott rekonstruuje temné období dějin a prokládá je odkazy na současnost i věčnými problémy vztahů muže a ženy. Což ale neznamená, že by se tu odehrávala nějaká romance; režisér jde tvrdě po politice, a kdo chvíli nedával pozor, už stojí opodál.

No a pak nastane druhá polovina, v níž přišly ke slovu střihačské nůžky, protože někomu se film zdál příliš dlouhý (on má i tak dvě hodiny dvacet, ale vůbec to nevadí). Schyluje se k velké bitvě a my začínáme skákat v ději jako splašená koza. Některé scény navíc nejenže postrádají logiku, ale je v nich také nadbytek klišé. Je očividné, že spousta scén byla vystřižena, některé motivy jsou nedokončené, případně si musíte hodně domýšlet. Krásná atmosféra bere za své a konec připomíná bezkrevný hollywoodský historický blockbuster se vším všudy. Jako kdyby producenti nevěřili, že průměrný Američan zvládne tři hodiny historicko-politického dramatu se skvělými herci. Je to nesmírná škoda, protože po skvělém rozjezdu a zábavném prostředku zůstává na jazyku pachuť uspěchaného kýče na konci.

špičkování mezi Robinem a Marion
Richard Lví srdce jako nehrdinská postava
že scenárista rozumí historii