Femina.cz » Magazín » Hubnutí » Dieta: Přílohy jíst nebo vynechat?

Dieta: Přílohy jíst nebo vynechat?

Dieta: Přílohy jíst nebo vynechat?

Magazín: Hubnutí | autor: Renata Jarošová | vydáno 15. 10. 2010

Už nějakou dobu se zaměřuju na svůj jídelníček. Chci zhubnout pár kilo, tak hledám různé možnosti, které by mi mohli pomoci. O tom, že jsou přílohy zrádné, už nějakou dobu vím, ale je dobré je vynechat úplně?

Přílohy v redukční dietě jsou předmětem dlouhých diskuzí. Jedni radí – úplně vynechat, protože tak snížíme příjem sacharidů v období hubnutí. Druzí oponují, že absence příloh nemá smysl a vede jen ke krátkodobému výsledku a návratu váhy zpět po zařazení příloh do jídelníčku. Takže jsme se pokusili najít pravdu s Kristýnou Galovou z brněnského institutu redukce a prevence nadváhy.

„Dlouhodobé vynechání příloh při redukčním režimu není vhodné, protože jsou důležitým zdrojem komplexních sacharidů,“ říká Kristýna Galová „Na druhou stranu, množství příloh je potřebné regulovat. Podle našich dlouholetých zkušeností se vyplatí přílohy vynechat nebo omezit v počátcích redukčního programu – takovýto postup pomůže rychleji nastartovat hubnutí.“

Důležité je vědět, jak přílohy připravovat a zařazovat do jídelníčku

Lze úspěšně hubnout i bez vynechání příloh. Důležité je vědět, jak je připravovat a zařazovat do jídelníčku. „Měli jsme klientku, která měla přílohy velmi ráda a vícekrát zkoušela hubnout, ale nikdy se nedokázala příloh na delší dobu vzdát, proto její snahy o štíhlejší postavu vždy ztroskotaly. Přílohy jsme tedy zařazovali i v prvních týdnech hubnutí, ale změnili jsme způsob jejich kuchyňské úpravy a poradili, se kterými potravinami je kombinovat a jak ušetřit energii,“ říká Kristýna Galová.

Můžete zkusit kompromis – v prvních týdnech hubnutí jíst přílohy dvakrát nebo třikrát do týdne a u zbytku jídel je zcela nahradit zeleninou.

Přílohy však zařazujte raději v rámci oběda, jako součást večeře při redukčním režimu vhodné nejsou. Porce přílohy by neměla být větší než 150 gramů.


Některých příloh je lepší se vzdát úplně

Některých příloh bychom se měli raději vzdát úplně, nejen v době hubnutí. Hranolky, houskové knedlíky nebo bramboráčky nám mohou chutnat, ale zdravá racionální strava s nimi nepočítá. Vhodná není ani bramborová kaše; i ta obsahuje poměrně velké množství energie, vyšší glykemický index (brambory jsou téměř rozvařené) a pro redukční dietu nevhodnou kombinaci sacharidů a tuků.

Vhodnými přílohami naopak jsou rýže, brambory, celozrnné těstoviny nebo těstoviny z tvrdé pšenice, případně špaldové těstoviny.

Přílohy může vždy vhodně doplnit mladá blanšírovaná nebo dušená zelenina. Vedle toho, že zvýší estetiku servírovaného jídla, také více zasytí, proto si vystačíme s menší porcí přílohy.

Energii lze ušetřit i tak, že budete upřednostňovat nové brambory, jarní kořenovou zeleninu a čerstvě připravené domácí těstoviny, které mají vyšší obsah vody a tím i méně energie.


Nižší glykemický index je pro hubnutí příznivý

Protože přílohy obsahují velké množství sacharidů, vyplatí se sledovat vedle energetické hodnoty také jejich glykemický index. Ten vyjadřuje schopnost sacharidové potraviny ovlivnit hladinu cukru v krvi; čím je nižší, tím je potravina vhodnější. Potraviny s nízkým, maximálně středním glykemickým indexem napomáhají udržovaní normální koncentrace glukózy v krvi, prodlužují pocit nasycení a také poskytují dostatečný „prostor“ pro využití energie z tuků.

Důležitý je i způsob tepelného zpracování

Glykemický index je kromě druhu potraviny ovlivněn také jejím zpracováním. „U příloh jde zejména o jejich tepelnou úpravu – čím je delší, tím se hodnota glykemického indexu zvyšuje. Proto bychom neměli přílohy rozvářet, ale vařit pouze do doby, než budou „al dente“. Rovněž zeleninu bychom měli vařit krátce nebo ji přidávat k vařenému jídlu těsně před jeho dokončením, abychom zbytečně nezvyšovali glykemický index pokrmu,“ vysvětluje Kristýna Galová.

Další články z rubriky

Komentáře (4)

Datum Autor Nadpis
28. 09. 2011 veronikasr Dieta: Přílohy jíst nebo vynechat? (reakcí: 0)
09. 04. 2011 xxkouckaxx + (reakcí: 0)
09. 03. 2011 krockovapavla :) (reakcí: 0)
07. 03. 2011 Marie Nové přírodní produkty (reakcí: 0)

Testy kosmetiky

Helena Rubinstein Korektor očního okolí

Helena Rubinstein Korektor očního okolí

Vaše oči budou rozzářené!

Testy kosmetiky: Dekorativní | vydáno 17. 01. 2017

Naše tipy

Dnešní horoskop

Vodnář

17. 01. 2017 Horoskop Vodnář

Vylézt z postele pro tebe bude dnes nadlidský úkol. Tvé tělo odmítne poslouchat a ty budeš muset chtě nechtě zůstat c... Celý horoskop

Karta dne

Kolo štěstí
Důvěřuj v přirozený běh života, jedno náročné období je u konce, možná ještě necítíš úlevu a stále jsi ve vleku smutných událostí, ale věř, že zlepšení již přichází. Z...

Astroporadna - odpovídá Sára

astroporadna
  • Duchovno
  • Výklad tarotů
  • Magické obrázky
  • Andělské karty
  • Výklad pomocí kamenů
  • Partnerské vztahy
  • Aktivace čaker
Nech si poradit

Redakční blog

Redakční blog

Hubnutí podle horoskopu, selfie i barva r...

Znamení horoskopu o nás vypovídá hodně, ať už se nám to líbí nebo ne. A protože my máme tajemno, horoskopy a výklady ...

Celý článek

Módní policie

TOPlist